Název studijního předmětu (SP) Andragogika - seminář Typ SP Rozsah Způsob zakončení Počet kreditů Forma Kód prezenční 2 z 2 seminář Garant předmětu Mgr. Lenka Gulová, Ph.D Vyučující a zkoušející Mgr. Lenka Gulová, Ph.D Stručná anotace předmětu Participace na semináři je aktivní, tzn., že studenti se připravují na každé setkání podle předem daného rozpisu nebo instrukcí vyučující(ho) a časového harmonogramu. Studenti pracují v týmu, zvolí si téma, které v rámci semináře prezentují. Součástí předmětu je téma tvořivosti v andragogice. Studenti budou formou cvičení seznámeni s možností projektování a v týmech vytvoří návrh projektů vhodný pro nejrůznější oblasti andragogiky. Projekty budou prezentovat v rámci závěrečného semináře, termín určí vyučující. Návrh portfolia a rozsah práce studentů Témata pro vystoupení v seminářích: Posuďte sociální mobilitu a změny v životních šancích současné společnosti a reakce na ně. Demokratizace společnosti – příležitost k sociálnímu vzestupu jedince, dalšími opěrnými body mohou být: otázka zaměstnanosti, role vzdělávání a podnikání, vnímání změn v životních šancích. Vzdělávání v postproduktivním věku, sociální situace seniorů u nás a ve světě, stárnutí populace, atd. Vzdělávání dospělých ve světě – trendy, nabídky, možnosti, atd. Podmínky k zápočtu: Prezentace vybraného tématu v rámci skupinové práce. Podmínkou splnění zápočtu je aktivní týmové vystoupení na semináři, studenti postupují podle pokynů vyučující. Sylabus předmětu Různé formy a metody vzdělávání dospělých – praktické ukázky Brainstorming, branwriting, atd. Didaktické formy a metody ü vybrané charakterizujte, aplikujte Vzdělávací komerční nabídky ü průmysl volného času a komerční kultury – nabídka si tvoří poptávku ü tradice svépomocného sociálního hnutí se obnovují s jiným obsahem – nová sociální hnutí – ekologická, feministická, alternativní, religiózní, sekty – nahrazují spolky a svazy ü vzdělávací formy zaměřené na vnitřní svět – terapeutické, sebeléčení, jógy, východní techniky na zvládání stresů, meditace, mění se metody a obsahy vzdělávání dospělých – v praxi, při práci a trávení volného času ü zvyšují se nároky na lidi, na změny ve vzdělaností úrovni a hodnotových zaměřeních současného člověka Senioři ü aktivizace ü ageismus ü vzdělávání ü University III. věku Fenomén stáří Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých Nezaměstnanost a rekvalifikace Vzdělávací programy řešící sociální situace vybraných skupin i jednotlivců Distanční vzdělávání Srovnávací andragogika ü Vzdělávání dospělých v zahraničí, nejrůznější modely a příklady, srovnání různých přístupů v zahraničí, vybrané státy, zajímavosti, atd. Podnikové vzdělávání ü možnosti, ukázky, příklady, tipy Návrh témat vhodných ke zpracování v projektu rekvalifikační kurz, vzdělávací program, volnočasovou aktivitu pro konkrétní věkovou skupinu, návrh do programu celoživotního vzdělávání, vzdělávání v podnicích a organizacích, vzdělávání a aktivizace seniorů, vzdělávací programy zaměřené na širokou klientelu dospělé populace s důrazem na oblast sociální práce, multikulturní výchovy, pedagogiky volného času, atd.... Zpracoval(a) Mgr. Lenka Gulová, Ph.D Datum 7. 2. 2019 Podpis