Školský a školní management Související obrázek Náplň dnešního semináře —Organizační info —Očekávání, motivace k předmětu —Úvod ke školskému a školnímu managementu —Kvíz k legislativě a diskuse Organizační informace —Harmonogram: výuka do 19.11. (4-5 seminářů) —Termíny testů na konci semestru — —Požadavky: —1 absence možná —Test (min. 70 % správně) —Portfoliový úkol — Portfoliový úkol —Nastudujte si Zprávu ČŠI a Výroční zprávu o činnosti školy, kde budete na praxi —Vyberte si jednu oblast, která byla ČŠI hodnocena pozitivně a zjistěte, jak se podařila škole realizovat (jak škola tuto oblast podporuje a rozvíjí) —Prameny: zpráva ČŠI, výroční zpráva, web školy, příp. rozhovor s vedením —Rozsah 1 standardní A4 —Odevzdat před testem do Odevzdávárny v IS Doporučená literatura —Obst, O. (2006). Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého. —Školská legislativa: www.msmt.cz, www.csicr.cz —Další v rámci konkrétních seminářů Očekávání k předmětu —Co si myslíte, že se zde naučíte? —Co byste se chtěli dozvědět? —K čemu Vám to bude? Související obrázek Co je to management? —Co je obsahem činnosti managementu? —Jaké roviny managementu v souvislosti se školou znáte? —Kdo koho ve škole řídí? —komplexní činnost – řízení školy, od plánování, přes hodnocení, rozhodování k uskutečňování záměrů školy. — —klíčová slova, z nichž se řízení skládá jsou tedy: — plánování – organizování – výběr a rozmístění pracovníků – vedení lidí - kontrola — Osnova předmětu —Pedagogický management – třídní učitel, administrativa, mimoškolní aktivity, strategie řízení třídy, organizace výuky —Školní management - správa, řízení a vedení školy, evaluace školy, výběrové řízení na školách (návštěva pozvaného ředitele?), inovace ve škole, rady škol —Školský management – vzdělávací politika ČR a EU, kurikulární dokumenty, školská legislativa, rozvojově-vzdělávací projekty ve škole Proč je tento předmět důležitý? —Administrativní zátěž —Problémové situace —Spory s rodiči —Legitimizace postupů —Strategické uvažování — —Není nutné znát veškerou legislativu, ale umět najít, co potřebuji! —Časté změny legislativy Proč je tento předmět důležitý? —Dobrý den, — —mám 45 let praxe ve středním školství, z toho 28 let ve funkci zástupce —ředitele. (je mi 68 let) —Mohu s jistotou tvrdit, že absolventi pedagogických škol jsou na výuku své —aprobace většinou dobře připraveni. —O praktickém chodu školy a z toho vyplývajících požadavků neví mnoho: —1. Zapsat do třídní knihy, většinou neví, o co jde. —2. Vést katalogy žáků tříd, předepsanou a kontrolovanou administrativu. —Hrůza!!!! —3. Vzdělání s oblasti školní legislativy. Hrůza!!!! —4. Právní odpovědnost a základní právní informace pro práci učitele. Hrůza!!!! —5. Učitelé odborných předmětů (myslím odborné technické předměty), inženýři —s praxe, kteří nikdy neučili jsou na tom většinou lépe a rychleji se vše naučí a —pochopí. —První rok neučím a jsem plně v důchodu, snad se popsaná situace zlepší, zatím —jsem to nepoznal. —Přeji Vám mnoho úspěchů. — —S pozdravem —I.B. Kvíz - legislativa škol —1. Podpůrná opatření mají 4 stupně. —NE (Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných - 27/16) —2. Strategický dokument pro vzdělávání je Bílá kniha. —NE (web MŠMT) —3. Podpůrná opatření hradí rodiče a škola podle domluvy. —NE (Vyhláška 27/16) —4. Podpůrná opatření 1.a 2.stupně uplatňuje škola i bez doporučení ŠPZ. —NE (Vyhláška 27/16) —5. Před uplatňováním podpůrných opatření 2.- 5.stupně je třeba informovaný souhlas zákonných zástupců, případně zletilého žáka. —ANO (Vyhláška 27/16) —6. Speciálně pedagogickou péči musí zajišťovat pouze škola, kam žák dochází. —NE (Vyhláška 27/16) —7. PLPP se vytváří pro žáka na 1. stupni podpory. —ANO (Vyhláška 27/16) —8. Pro uplatnění PLPP není třeba písemný informovaný souhlas ZZ nebo zletilého žáka. —ANO (Vyhláška 27/16) —9. O revizi zprávy ŠPZ může požádat škola. —ANO (Školský zákon) —10. IVP vytváří škola na žádost rodičů, může být podpořeno doporučením ŠPZ. —NE (Školský zákon) —11. Doporučení podpůrných opatření může vydat i klinický psycholog. —NE (Školský zákon) —12. Jedním z podpůrných opatření může být i tlumočník českého znakového jazyka. —ANO (Vyhláška 27/16) —13. Školní matrika obsahuje údaje o znevýhodnění dítěte, žáka nebo studenta uvedeném v § 16. —ANO (Školský zákon) — — —14. Nejvyšší počet žáků ve třídě je 30. —ANO (Vyhláška o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky - 48/2005) —15. V období školního vyučování může ředitel školy ze závažných důvodů, zejména organizačních a technických, vyhlásit pro žáky nejvýše 6 volných dnů ve školním roce. —NE (Školský zákon) —16. Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, nesmí na jednu osobu zajišťující bezpečnost a ochranu zdraví žáků připadnout více než 25 žáků. —ANO (Vyhláška 48/2005) —17. Akci mimo školu oznámí škola rodičům nejpozději dva dny před konáním. —NE (Vyhláška 48/2005) —18. Škola se rozhodne, jaký bude její vyučovací jazyk a oznámí tuto skutečnost zřizovateli. —NE (Školský zákon) —19. V knize úrazů se neuvádí s ohledem na GDPR jméno dítěte, je evidováno pouze pořadové číslo. —NE (Vyhláška o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů – 64/2005) —20. Školní družina vykonává svou činnost pouze v období školního vyučování. —NE (Vyhláška o zájmovém vzdělávání – 74/2005) —21. Podzimní prázdniny mohou trvat 2-3 dny. —NE (Vyhláška o organizaci školního roku – 16/2005) — Maslowova pyramida —Potřeba seberealizace —Potřeba uznání, úcty — Potřeba lásky, přijetí, spolunáležitosti —Potřeba bezpečí a jistoty —Základní tělesné a fyziologické potřeby vliv na výkon pracovníků