Pedagogický management Doporučená literatura uObst, O. (2006). Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého. uŠkolská legislativa: www.msmt.cz, www.csicr.cz Kompetence učitele a třídního učitele Pedagogický management uBýt dobrým učitelem = uúplně stačí mít rád děti, umít chuť měnit životy mladých lidí ua dokázat motivovat ty, které nikdo nemotivuje. u (Dylan Wiliam) JAKÉ ČINNOSTI VYKONÁVÁ A) UČITEL B) TŘÍDNÍ UČITEL? u uV rámci diskuse ve skupině připravte co nejúplnější soupis činností, které učitel/třídní učitel vykonává a které souvisejí s procesem řízení školní třídy. práce ve skupině max. 5 min Které paragrafy ze školského zákona se vztahují k práci učitele / třídního učitele? u u§ Domácí úkol 15,16,18,21,22,26,27,28,41,47 Řízení třídy TŘÍDNÍ UČITEL uA) Vytváří klima ve třídě A) uB) Organizuje rodičovské schůzky u uC) Adaptuje nové žáky do kolektivu u uD) Organizuje třídnické hodiny práce ve skupinách A - B - C - D Jak byste v roli třídního učitele realizovali tyto činnosti? Postupujte podle principů managementu. Management = proces plánování, organizování, vedení, kontroly. C) Diskusia po predsavení riešenia skupinou: Predstavili by ste nového žiaka triede – alebo triedu novému žiakovi? Ako by ste sledovali jeho včleňovanie do kolektivu? Ako by vám v tomto ohľade pomohla pedagogická diagnostika? = pozorovanie, diagnostický rozhovor so žiakom, vstupná diagnostika, PLPP. Ako by ste pristupovali k informáciám, ktoré by ste o žiakovi dostali z predchádzajúcej školy? – žiak = tabula rasa, alebo by ste si robili úsudok z dokumentácie vopred? Kritické myslenie, Haló efekt. Ako by ste spolupracovali s rodinou žiaka? TŘÍDNICKÉ HODINY uMožnost pravidelné práce uvnitř třídy uŘešení aktuálních problémů uPráce s pravidly třídy uŽáci mohou konstruktivně ovlivňovat dění ve třídě, škole uSpolečné plánování u http://www.odyssea.cz/localImages/tridnicke_hodiny.pdf Nastavení funkčních pravidel - malý počet - „zdravý rozum“ - zajistí hladký průběh výuky Nezbytné pravidlo - maximalizuje spolupracující chování - zajistí bezpečnost a pohodlnost učebního prostředí - zamezí rušení ostatních tříd a lidí mimo učebnu - udrží přijatelnou úroveň slušnosti mezi žáky, zaměstnanci školy a návštěvníky školy Riziko pochvaly = závislost na pochvale „ Paní učitelko, já jsem se rozdělila.“ „ Podívejte se, jak to mám pěkné.“ = co je v jedné skupině výborné, může být ve druhé průměrné KLIMA JAKO CESTA A CÍL u Nástroje učitele – jeho nejdůležitější činnosti, které ovlivňují klima 1. jak učí (aktivity, metody a formy práce), jak hodnotí 2. jak odměňuje a trestá (a vede ji kázeňsky) 3. jak vypadá vzájemná komunikace 4. jak umožňuje žákům se na dění ve třídě (včetně výuky) podílet 5. jaká jsou pravidla (jak jsou respektována, jak je vymáhá a podporuje) DOBRÝ UČITEL 1)Je zárukou kvalitní výuky 2) 2)Je garantem bezpečí žáků DOHLEDOVÁ POVINNOST ŠKOLY = UČITELE -Školy jsou povinny zajistit ochranu a bezpečí žáků při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a taky při poskytování školských služeb (§ 29 odst. 2 školského zákona). - -Jedním ze základních prvků zajištění bezpečnosti je vykonávání dohledu nad dětmi a nezletilými žáky(§ 164 odst. 1 písm. d) školského zákona). KDY UČITEL VYKONÁVÁ DOHLED ? uBrainstorming KDY UČITEL VYKONÁVÁ DOHLED u= Během vyučování u= Během suplování u= před vyučováním ( ____ min.) u= během pobytu ve třídě i když nevyučuje (např. přednáška externího realizátora) u= během dozoru, o přestávkách, při přesunu z budovy do budovy u= ve školní jídelně pokud je součástí školy u= před srazem na akci ( _____ min.), v průběhu akce až do jejího skončení ŠKOLA JE POVINNA üPředcházet možným rizikům üTato rizika vyhledávat a odstraňovat üPřizpůsobit informace, které žákům předává, jejich rozumovému vývoji tak, aby bylo zřejmé, že žák ví, co se po něm žádá - u= Škola je povinna zajistit poučení žáků a jejich podrobné instruování o možném ohrožení zdraví a bezpečnosti. Toto poučení se vztahuje na všechny činnosti během výchovy a vyučování . KDY ŽÁKY POUČIT ? uBrainstorming KDY ŽÁKY POUČIT 1)Na začátku školního roku 2)Před prázdninami (i jednodenními) 3)Před vstupem do jakékoli odborné učebny 4)Před sportovním kurzem 5)Před exkurzí, návštěvou divadla, kina … 6)Před cestou hromadným dopravním prostředkem 7) 7) u= ORGANIZACE MIMOŠKOLNÍ AKCE u 1)Akce může začínat u školy, nebo srazem na jiném předem určeném místě 2)Učitel zajišťuje bezpečnost _______ min před časem zahájení akce 3)Akce může končit u školy, nebo přímo v místě jejího konání 4)Zákonným zástupcům žáka učitel oznámí místo a čas zahájení a skončení akce nejméně _______ předem ORGANIZACE MIMOŠKOLNÍ AKCE MIMOŘÁDNÉ SITUACE uPráce v plénu Se skupinou 27 dětí jdou dva učitelé na výstavu do městské galerie. Jeden žák zakopne a zraní se. Jak situaci vyřešíte? MIMOŘÁDNÉ SITUACE uPráce v plénu Se skupinou 27 dětí jdou dva učitelé za město do přírody pozorovat ptáky. Jedno dítě štípne vosa a dostane silnou alergickou reakci. Přivolaná záchranná služba dítě zamýšlí odvézt do nemocnice. Co budete dělat? MIMOŘÁDNÉ SITUACE uPráce v plénu Při přesunu několika tříd do divadla si žák třetí třídy zraní nohu, která začne otékat a bolet. Shodou okolností bydlíte nedaleko a máte doma osobní automobil, dozor mohou zajistit kolegové, kteří jsou zastoupeni v dostatečném počtu. Odvezete žáka do nemocnice? MIMOŘÁDNÉ SITUACE uPráce v plénu Žák přinese návratku s vyplněnou možností b) – tedy, že si rodiče své dítě po skončení mimoškolní akce vyzvednou. Nicméně daného žáka si rodiče nevyzvedli, ostatní děti se již rozešly nebo si je vyzvedli rodiče. Co budete dělat? Školská legislativa platná v ČR uŠkolský zákon 561/2004 Sb. u uVyhlášky ke Školskému zákonu: u Vyhláška č. 161/2018 Sb., o předkládání údajů o předpokládaných počtech pedagogických pracovníků a jejich platovém zařazení u Vyhláška č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení), ve znění účinném od 1. 9. 2018 u Vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění účinném od 1. 9. 2018 u Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění účinném od 1. 9. 2018 u Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění účinném od 1. 9. 2018 u Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění účinném od 1. 9. 2018 … u uZákon o pedagogických pracovnících u