Vývojová psychologie 3.seminář Osnova §Opakování z minulého semináře §Jean Piaget §Období adolescence Výsledek obrázku pro outline Výsledek obrázku pro piaget Výsledek obrázku pro piaget O kom je řeč? §https://www.youtube.com/watch?v=7AuhaJYqXQ4 § Jednotlivá stádia §https://www.youtube.com/watch?v=IhcgYgx7aAA&t=15s § SENZOMOTORICKÉ STADIUM §0-2 ROKY §Roste fyzická mobilita §Poznávají svět pomocí pohybů a smyslů §Reflexy, návyky §Uvědomění objektů v okolí (zaměření na vlastní tělo→ zaměření na vnější objekty) §Dělání věcí záměrně §Egocentričtí §TRVALOST OBJEKTU (8./9. měsíc) PŘEDOPERAČNÍ STÁDIUM §(SYMBOLICKÉ PŘEDPOJMOVÉ 2-4 ROKY, NÁZORNÉ 4-7 LET) §Fantazie (+imaginární kamarádi), živé neživé objekty (animismus) §Učíme se rozumět slovům, obrazům, gestům a to tak, že jsou to určité symboly něčeho §Hraní si na něco §Proč? §Fenomenismus (svět je takový, jaký vypadá, vazba na přítomnost) §Absolutismus (každé poznání má jednoznačnou platnost) §Egocentrické myšlení, neschopnost konzervace kapaliny, počtu STÁDIUM KONKRÉTNÍCH OPERACÍ §7-11 let §Logické myšlení, třídění objektů §Induktivní myšlení, generalizace §Konzervace, reverzibilita, decentrace §3+5=8 8-5=3 §Hlubší sebepoznání, poznání naší jedinečnosti, učíme se vciťovat do ostatních STÁDIUM FORMÁLNÍCH OPERACÍ §12 let+ §Abstraktní pojmy (láska, nenávist atd.) §Myslí racionálněji o abstraktních pojmech a hypotetických událostech §Více rozumí vlastní identitě a morálce §Více rozumí, proč se lidi chovají, jak se chovají a jsou tak soucitnější Adolescence (Shakespeare, zimní pohádka) §„Kéž by nebyl žádný věk mezi desátým a třiadvacátým rokem, nebo kdyby to mládež raději prospala, neboť nedělají nic než prohánějí děvečky, škodí starším, kradou a perou se.“ §Šel by někdo jiný než nějaká ta devatenácti či dvaadvacetiletá horká hlava lovit v tomto počasí“ Výsledek obrázku pro adolescent Výsledek obrázku pro adolescent Periodizace §Periodizace adolescence se liší v závislosti na kulturních odlišnostech zemí, ze kterých autoři pocházejí §Mnozí považují adolescenci za období, které začíná pubertou a končí dospělostí, čili věk mezi 10 a 20 lety (Lerner & Sternberg, 2004; Langmeier & Krejčířová, 2006; Landsford, 2015) §Rozdíly jsou ale zvláště zřetelné v přístupu k vnitřní diferenciaci období §Anglosaští autoři tradičně dělí adolescenci na 3 období: ranou (11 - 13 let) střední (14 - 16 let) a pozdní adolescenci (17 - 20 let) (Macek, 2003; Eschenbeck, Kohlmann, & Lohaus, 2007) §Pro naši kulturu je typičtější rozdělení pouze na ranou adolescenci (11 - 15 let), označovanou také jako pubescence, a pozdní adolescenci (15 - 20 / 22 let) (Langmeier & Krejčířová, 2006; Vágnerová, 2012). Výsledek obrázku pro adolescent Adolescence §Identita (Erickson) §Stádium genitální fáze (Freud) §Potřeba někam patřit §Zvýšená míra sebereflexe a hodnocení, větší tendence se srovnávat §Dochází k poklesu sebehodnocení (negativnější vnímání vlastního sebeobrazu vlivem nástupu puberty a hormonálních změn) (Robins & Trzesniewski,2005) §Schopnost abstraktně přemýšlet §Zesílený sociální vliv vrstevnické skupiny §Zvýšená tendence prožívat negativní pocity §Přechod na střední školu- nové sociální vazby, vyšší nároky Attachment §Kraaij et al. (2002) tvrdí, že typ citové vazby u adolescentů určuje, jak moc jsou náchylní k potencionálnímu rozvoji emocionálních problémů při vystavení stresu §Adolescenti s nejistou citovou vazbou více náchylní k depresím, pokud jsou vystaveni stresu Vývojové úkoly §Přijetí vlastního těla, fyzických změn, včetně pohlavní zralosti a pohlavní role. §Kognitivní komplexita, flexibilita a abstraktní myšlení - schopnost aplikovat intelektový potenciál v běžné každodenní zkušenosti. § Uplatnění emocionálního a kognitivního potenciálu ve vrstevnických vztazích, schopnost a dovednost vytvářet a udržovat vztahy s vrstevníky obojího pohlaví. § Změna vztahů k dospělým (rodičům, dalším autoritám) - autonomie, popř.vzájemný respekt a kooperace nahrazuje emocionální závislost. §Získání představy o ekonomické nezávislosti a směřování k určitým jistotám, které s ní souvisejí – k volbě povolání, k získání základní profesní kvalifikace, k ujasnění představ o budoucí profesi. § Získání zkušeností v erotickém vztahu, příprava pro partnerský a rodinný život. §Rozvoj intelektu, emocionality a interpersonálních dovedností ve směru ke komunitě a společnosti - tj. získání kompetence pro sociálně zodpovědné chování. § Představa o budoucích prioritách v dospělosti - důležitých osobních cílech a stylu života. § Ujasnění hierarchie hodnot, reflexe a stabilizace vlastního vztahu ke světu a k životu (světový názor). §Robins, R. W., & Trzesniewski, K. H. (2005). Self-Esteem Development Across the Lifespan. Current Directi- ons in Psychological Science, 14(3), 158–162. §Kraaij, V., Garnefski, N., Jan, E., Gebhardt, W., & Maes, S. (2002). Negative Life Events and Depressive Symptoms in Late Adolescence: Bonding and Cognitive Coping as Vulnerability Factors? Journal of Youth and Adolescence, 32(3), 185–193. §