MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA KATEDRA PSYCHOLOGIE Název práce Vývojová psychologie (SZ6003) – seminář číslo skupiny JS 2018 Vypracovali/ly: Jméno (UČO)… Vyučující: Čestně prohlašuji, že jsem tuto práci vypracoval/a samostatně a pouze za využití pramenů, zmíněných v přehledu literatury. nebo Čestně prohlašujeme, že jsme tuto práci vypracovali/ly samostatně a pouze za využití pramenů, zmíněných v přehledu literatury. Obsah Úvod 1 Teoretická část - uvedení do problematiky....................................................................................... 3 Výzkumná část............................................................................................... ................................ 3.1 Cíl výzkumu............................................................................................ ................................... 3.2 Metod sběru a zpracování dat................................................................................................ .... 3.3 Charakteristika účastníků výzkumu............................................................................................ . 3.4 Výsledky........................................................................................... ........................................ 4 Diskuse............................................................................................ .............................................. Literatura......................................................................................... ........................................................ Přílohy............................................................................................ ......................................................... 1 Úvod O čem práce pojednává, čím může být TÉMA zajímavé Jak práce vznikala, jak jste se domlouvali– POPIS PROCESU. 2 Teoretická část Pojednání o sledovaném fenoménu nebo vývojovém období – musí v ní být použity alespoň dva z doporučených základních zdrojů literatury za dodržení citačních pravidel, plagiát je důvodem k odmítnutí celé práce. Jak omylem nevyrobit plagiát najdete zde: Portál pro podporu informační gramotnosti (sekce plagiátorství) http://www.infogram.cz/. Jak správně citovat vám poradí kurz RING v moodlince: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=632 3 Výzkumná část 3.1 Cíl výzkumu 3.2 Popis metod získávání a analýzy dat Získávání dat: Základní metody kvalitativního nebo kvantitativního výzkumu: rozhovor (v různé míře strukturovaný), pozorování (zúčastněné/nrzúčastněné…), dotazník, analýza produktů (kresba…), test (např. zkoušky znalostí, laterality…) Analýza dat: např. obsahová analýza (rozhovory, pozorování), statistické postupy (četnosti, analýzy – dotazníky, testy) Důležité je, jaké má metoda možnosti a limity! (Např. volím polostrukturovaný rozhovor, protože se mohu doptávat na důležité věci, ale oproti dotazníku mám údaje od mála osob a nemůžu zobecňovat; nebo: pracuji s „testem“, jehož výsledky jsou orientační, nemohu tedy trvat na 100% interpretaci). 3.3 Charakteristika účastníků výzkumu Jak jsou informace právě od této osoby/osob relevantní - kritéria zahrnutí do výzkumu (inkluze a exkluze) Způsob jejich získání (eticky zpracované údaje o zkoumaných osobách, získaný informovaný souhlas od plnoletých osob, u neplnoletých souhlas jejich zákonných zástupců) 3.4 Analýza dat Zpracovaná data kvalitativní povahy (popis pozorování, popř. ukázka záznamu; úryvky rozhovoru, nikoliv celé přepisy), kazuistiky apod.; ukázky výtvorů (kresby…) a komentáře k nim; data kvantitativní povahy – tabulky, grafy a komentáře k nim. 4 Diskuse Jedná se o - odpovědi na výzkumné otázky, pokusy o interpretace a především jejich - vztažení k východiskům- k teorii (srovnání s tím, co říkají různí další autoři) - popř. zamyšlení nad přínosem a limity práce, zpětné zhodnocení, návrhy do budoucna apod. Diskuse je nejdůležitějším oddílem celé práce, jelikož prokazuje, jak dokážete uvažovat nad tím, co děláte Zde se můžete pokusit formulovat i teorii vlastní. Běžná potíže v této části: nevhodně zvolená teorie. V diskusi lze jak kriticky zhodnotit limity použitých metod, tak naznačit možnosti dalšího bádání. Literatura Přílohy sem patří např. plná verze dotazníku, kresby, přepis celého rozhovoru, arch pro systematické pozorování