Posílám přehled témat, o kterých ještě můžete zauvažovat: - hloubkový rozhovor s dítětem, dospívajícím nebo seniorem (k dispozici jsou i orientační osnovy rozhovoru) - pozorování dětské hry (volné pozorování) - školní zralost (s využitím škál a screeningových diagnostických metod) • Výběr povolání, vývoj vztahu k povolání • Rodičovské role a postoje • Výchovné postoje, styly rodičovské výchovy • Náhradní rodinná péče • Mezigenerační vztahy • Zájmy dětí různého věku • Vývoj vztahů ke škole • Dítě a hra • Vrstevnická skupina • Přechodová období, adaptace (nástup do školky/školy, změna školy, dospívání a dospělost, nástup do zaměstnání, odchod do důchodu…) • Sourozenecké konstelace • Sociální učení v dětství a dospívání (např. vzory, hry…) • Partnerství (výběr partnera) • Těhotenství, vnímání příchodu dítěte Identita u SŠ – Jak se vidím, co chci, co je pro mě důležité, já v budoucnosti (využití volné kresby jako podnětového materiálu) Identita v pubescenci (sebeprezentace – péče o vzhled, vztah k vlastnímu tělu, životní styl) Zkušenosti s užíváním návykových látek – skupinové tlaky (konformita), motivy pro užívání (lze dělat rozhovory s již zletilými a získat informace o užívání v dospívání v retrospektivních příbězích) Vrstevnické a zájmové skupiny (např. subkultura či životní styl graffiti, nebo role sportu např. týmového, vrcholového – identita, vrstevnické vztahy, rodinné vztahy) Zacházení s odlišností, jinakostí u dětí (např. téma spolužačky v šátku, nebo vztah kolektivu k dítěti s handicapem/s asistentem pedagoga - témata inkluze, předsudků a stereotypů) Výchova k…. rodičovské výchovné styly a hodnoty v souvislosti se zájmy dětí(četba a jiné volnočasové aktivity, technologie – zacházení s médii v rodině) Vícegenerační soužití – střední generace mezi péčí o děti a péčí o rodiče Mezigenerační vztahy (prarodiče-vnoučata) Vztah dětí k učiteli/ce (1.stupeň?) – kresba + rozhovor Partnerské vztahy v dospělosti – téma většího věkového rozdílu mezi partnery … Nezapomeňte na možnost pracovat „retrospektivně“ – ptát se lidí na jejich dosavadní (i dávné) zkušenosti