1 Teorie raného psychosociálního vývoje: vznik rané citové vazby (attachment) Za poskytnutí podkladů děkuji doc. Mgr. Lence Lacinové,Ph.D. a Mgr. Zuzaně Masopustové, Ph.D. Prezentace čerpá i z materiálů Mgr. Rii Černé (o. s. Almathea) a Mgr. Jany Kocourkové (LUMOS)  Připomenutí: zájem o raný vývoj po Freudovi (a v jeho stopách):  Známe: E. H. Erikson: důvěra, autonomie  Další: R. Spitz (vývoj „objektních“ vztahů, deprese z opuštění), M. Mahlerová: fáze vývoje Ega, separace, individuace, D. W. Winnicott: vývoj „self“, význam „dost dobré matky“, přechodové objekty; W. R. Bion – „kontejnování“ afektivních stavů dítěte; Jurist, Fonagy, Targetová – „mentalizace“ afektu  …  Teorie rané citové vazby (attachment; J. Bowlby, M. Ainsworthová) 2 Sigmund Freud (1856 – 1939)  „Otec psychoanalýzy“, sledoval dynamiku • Vývoje • Úzkosti a obran proti ní • Konfliktů mezi psychickými instancemi (Id, Ego, Superego) • Nevědomí, nevědomé motivace Psychoanalýza – „strukturální model“  Tento model označuje tři psychické instance, které se  vyvíjejí postupně (napřed Id, pak Superego, nakonec Ego),  řídí odlišnými principy (Id - slasti, Superego dokonalosti, Ego - reality) 3 …a mohou se ocitat ve vzájemném konfliktu „Strukturální“ a „topografický“ model Metafora s ledovcem lépe než s „terčem“ nebo figurkami vystihuje vztah instancí k dalšímu – „topografickému“ hledisku, kdy se rozlišuje  vědomí jako oblast dostupná naší zkušenosti,  nevědomí jako oblast, již nejsme schopni reflektovat, přestože nás ovlivňuje (a je naší neodmyslitelnou součástí) a popř.  předvědomí – pásmo „na pomezí“, dostupné nikoli aktuálně, ale podle potřeby 4 …známí pokračovatelé: za mnohé C.G.Jung (hlubinná psychologie), Eric Berne (transakční analýza) Jung popisuje různé aspekty „Já“: mimo Ega je to self – „bytostné já“, a persona – „maska“, sloužící ke kontaktu se světem; „stín“ je popřená či odmítaná složka vlastní osoby; kontakt s vnitřní a vnější realitou jsou důležité funkce osobnosti, vývojovým úkolem je nejen „najít místo ve světě“, ale i vnitřní intergritu – individuace; v současné psychologii např. téma odlišení vlastních a cizích záměrů… Berne popisuje „stavy Ega“, analogické Freudovu strukturálnímu modelu. To, zda se cítíme a jednáme jako Rodič, Dospělý nebo Dítě se projeví a utváří v komunikaci. Připomíná vám to něčím školu? Psychoanalýza – vývojová období  Orální (kojenec)  Anální (cca do 3 let)  Falické (předškolní; oidipský komplex)  Latence (kryje se se školním věkem, do nástupu dospívání)  Genitální (dospělost) O fixaci v určité fázi nebo o regresi zpět do této fáze může vypovídat • charakter obranných mechanismů – způsobu, jakým člověk pracuje s úzkostí (modernější pojetí – zvládání stresu) • nebo „charakterová struktura“ – způsob organizace osobnosti s charakteristickými konflikty, obranami, významnými tématy, směrováním „libida“…) 5 Vývojový pohled na obranné mechanismy  orální fázi (1. rok života) odpovídají mechanismy štěpení, popření, introjekce, projekce;  orální charakter – závislost nebo agrese, sklon k optimismu nebo pesimismu, srdečnost nebo deprese…  anální fázi (2.-3. rok) mechanismus izolace, reaktivní formace a odčinění  anální charakter - pečlivost, přesnost, spolehlivost, šetrnost - až puntičkářství, perfekcionismus, sklon kontrolovat druhé, lakota…  falické fázi (3.-5. rok) vytěsnění, regrese  falický/oidipský charakter: závislost na rodiči opačného pohlaví, rivalizace (obvykle s rodičem stejného pohlaví), sklon k agresi, manipulaci, demonstrování moci…  genitální fázi (dosahována v pozdní adolescenci) mechanismus sublimace (včetně zralé kompenzace, humoru…)  Psychoanalýza – „strukturální model“ 6 Pozdější psychoanalytické teorie s důrazem na rané dětství: Margaret Mahler (1897–1985)  Dva hlavní vývojové úkoly:  naučit se žít s ostatními  naučit se udržet si od ostatních odstup  Fáze vývoje Ega:  Autistická fáze (do 2 měs.)  Symbiotická fáze (2–6 měs.)  Separačně-individuační fáze (6 měs.–2 r.)  subfáze diferenciace  subfáze praktikování  subfáze znovusbližování  (sub)fáze stálosti objektu/individuality (2–3 roky) * *popř. ve skutečnosti celoživotní; teorie objektních vztahů zdůrazňuje zásadní důležitost raného vztahu s mateřskou postavou (primární objekt) a zakládání osobnostní struktury v 1. roce života Pozdější psychoanalytické teorie s důrazem na rané dětství: Donald W. Winnicott (1896–1971)  Koncept „držení“ (holding)  Separační úzkost  Přechodový (tranzitorní) objekt tlumící úzkost a umožňující separaci (přikrývka, hračka…)  „Antisociální tendence“  Uspokojení vs. frustrace, dobrý vs. špatný objekt – „dosti dobrá matka“ je zdrojem uspokojení a poskytuje (přiměřenou) příležitost k prožitku frustrace  Význam hry  Vývoj „pravého“ a „falešného“ self 7 D. W. Winnicott (1896–1971) Co důležitého přinášejí do vývoje vztahy?  D. W. Winnicott: „holding“ (držení) - fyzická manipulace s dítětem („držení“) má i charakter uspokojování jeho potřeb citových, především potřeby pocitu bezpečného zázemí. Dítě tak má oprávněný a vývojově přiměřený pocit, že tím, co organizuje svět, jsou právě jeho tužby.  Pozor: neplést s terapií pevným objetím (TPO) – viz studijní text o attachmentu v ISu  W. R. Bion: kontejnment - dítě vyvolává u druhých pocity, s nimiž samo neumí zacházet, ale matka ano, a tak má dítě i příležitost se zvládání těchto pocitů postupně naučit; matka zachytí v optimálním případě nejen pocit, ale i jeho příčinu a také ví, jak se situací dále nakládat. Pocity dítěte „uskladní“ – kontejnuje – a „vrací“ je dítěti zpátky v přepracované podobě.  P. Fonagy a M. Targetová (2005) považují za základ mentalizace zpětnou vazbu, především zrcadlení emočního stavu kojence u dospělých pečujících osob. Rodič naznačí, že stavu dítěte rozumí, a afekt kongruentně zrcadlí. Musí poskytnout i nápovědi, že jeho zrcadlení není totéž co reálný afekt, ale že má od exprese odstup. Dítě se „učí“ zacházet se svým afektem jako s informací, protože má vzor toho, že to jde a že jej někdo vnímá. 8 Teorie vývoje citového přilnutí - vazby (attachment)  John Bowlby (1907–1990) - vývoj  Mary Ainsworthová (1913–1999) - typy 9 Teorie raného přilnutí (vazby) jako teoretická syntéza dalších směrů  Psychoanalýza - je akceptována důležitost raných zkušeností - reviduje se naopak předpoklad o prvořadosti sexuálního pudu  Etologie a evoluční věda - je akceptována koncepce vrozeného repertoáru chování - metoda přímého pozorování interakce dítě - matka - zdůrazňuje se evoluční význam adaptivního chování tohoto typu  Psychologie (experimentální směr, teorie učení) - do výzkumu raných zkušeností se začleňují experimentální studie Harlowovy experimenty s mateřskou deprivací Harry F. Harlow, “Love in Infant Monkeys,” 1959 Mateřská deprivace u mláďat makaka rhesus https://www.youtube.com/ watch?v=OrNBEhzjg8I 10 Návod z etologie – poněkud humánnější varianta  Imprinting: „Housata jsou při narození naprogramována, aby následovala první figuru, která se před nimi objeví, většinou husu, ale v tomto případě následují fylogeneticky vzdáleného dvojnožce Konrada Lorenze…“ (Hardy: Mother nature: a history of mothers, infants, and natural selection, 1999) https://www.youtube.com/watc h?v=eqZmW7uIPW4 Jak probíhá proces vzniku vazby u Homo sapiens?  Je zřejmé, že dětské mládě chce zůstat v blízkosti attachmentové figury…  Dítě je ale neschopné od narození přibližně až do jednoho roku věku attachmentovou figuru následovat  K dispozici jsou některé vrozené vzorce, zrcadlové neurony apod. 11 Fáze vzniku vazby  1) před vznikem vazby (asocial stage, nekritické sociabilita; asi do 3 měsíců)  2) zárodky citové vazby – vazba nerozlišená, ve fázi utváření (asi do 6.- 8.měsíce)  3) období vyhraněné citové vazby (plně kolem 4. roku)  4) záměrný vztah a partnerství  vliv předpokladů pro tvorbu vazby na straně dítěte i na straně vztahové figury (matky, otce)  k různým pečujícím osobám (k otci, k matce) může mít dítě různý typ vazby, přičemž pro zdravý vývoj je důležité, aby nejméně jedna z těchto vazeb byla bezpečná  schopnost rodiče reagovat na vazbové chování dítěte a typ jeho reakcí jsou odvozovány zejména z vlastní dětské zkušenosti rodiče, takže typ vazby se se zvýšenou pravděpodobností přenáší na další generace Aspekty vztahové vazby 12 Co nám vazba poskytuje: „Vnitřní pracovní model“ jako předpoklad vztahů k druhým a k sobě  Zážitky z raných vztahů nastavují způsob navazování a udržování klíčových vztahů a tedy i schopnost k nim.  Je moje maminka/tatínek, která/ý o mě pečuje, někým, kdo bude obecně reagovat pozitivně, když budu potřebovat pomoc a ochranu? („Co očekávám od svých blízkých?“)  Jsem někým, komu se s velkou pravděpodobností dostane od maminky/tatínka/ pečující osoby pozitivní reakce? („Co pro sebe očekávám?“) 1. fáze: „před vznikem citové vazby“ (asocial stage) – nekritická sociabilita  od narození zhruba do 3 měsíců věku dítěte  dítě reaguje tak, aby co nejvíce zvýšilo pravděpodobnost pokračování kontaktu s dospělými lidmi  pro vytváření zárodků citové vazby je velmi důležitý tělesný kontakt s matkou při kojení a laskání matky s dítětem.  iniciátorem udržování blízkosti bývá v tomto období většinou pečující osoba, dítě se však pomocí uvedených projevů chování snaží o co největší možnou přítomnost matky (pečující osoby).  jde o projev predispozice k sociálnímu kontaktu, což se mimo jiné projevuje i tím, že dítě preferuje lidské tváře a hlasy  dítě je také vybaveno speciálními atributy, které poutají zvýšenou pozornost dospělých (například velké oči apod.).  v chování dítěte a dospělého pečovatele existuje značná komplementarita (viz např. Brazelton, Stern, Papouškovi…).  nejdůležitějšími konkrétními projevy chování jsou natahování ručiček, stiskání, držení, úsměv a pláč. 13 2. fáze: „zárodky citové vazby“ (stage of indiscriminate) – nerozlišená, ve fázi utváření  hlavním cílem tohoto období je odlišení primární pečující osoby od ostatních dospělých osob především proto, aby dítě mohlo cíleně zaměřovat své vazbové chování  dítě se proto stále častěji snaží aktivně iniciovat kontakt se svými pečovateli 3. fáze: „období vyhraněné citové vazby“ (clear cut attachment)  významně ovlivněna mnoha změnami, které se u dítěte začínají projevovat v období kolem 7. měsíce věku především změnami v oblasti motoriky, kognice a komunikace.  Vývoj motoriky v této etapě dítěti dovoluje aktivní pohyb (lezení), pomocí nějž se snaží o udržování blízkosti s pečující osobou.  Dítě tak může matku následovat, přibližovat se k ní či se od ní vzdalovat nebo se na ni věšet.  Výrazným rysem je v tomto období tzv. strach z cizince, který se začíná objevovat hned z počátku a projevuje se především silnými protesty dítěte proti separaci od matky. 14 4. fáze: „záměrný vztah a partnerství“ (goal-corrected partnership)  v tuto fázi proces vývoje citové vazby vyústí (až) okolo čtvrtého roku nezbytnou podmínkou je vytvoření základů identity u dítěte  pokud předchozí vývoj citové vazby probíhal bez vážných komplikací, vztah matky a dítěte se proměňuje  Dítě se postupně zbavuje naprosté závislosti na matce a stává se z něj autonomní jedinec.  Tato počínající nezávislost bývá (při bezproblémovém vývoji) ukončena v dospělém věku.  Dítě v této fázi vývoje je schopno se natolik oprostit od matčiny přítomnosti, že může objevovat nové věci v okolním světě (v našem kulturním prostředí – nástup do MŠ).  dalším významným mezníkem v tomto období je postupný vývoj empatie – dítě dokáže chápat i potřeby druhých lidí a zjišťuje, že matka má i jiné potřeby, než pečovat  citové vztahy s rodiči, vrstevníky, popř. partnery se tak postupně stávají symetričtějšími a spějí od jednostranné závislosti dítěte na rodičích k reciprocitě vztahů Test neznámé situace – SST (M. Ainsworth)  Pozorování dítěte (do 2 let) při separační situaci. Trvá asi 90 minut, má 8 sekvencí: 1. matka a dítě vchází do neznámé místnosti 2. matka si sedá a dítě má možnost volně se pohybovat 3. přichází neznámý člověk 4. matka jde pryč, opouští dítě s neznámým člověkem 5. matka se vrací zpět, cizí člověk odchází 6. matka odchází, nechává dítě samotné v místnosti 7. cizí člověk se vrací 8. cizí člověk jde pryč a matka se vrací  Sledování:  stupně blízkosti, kterou děti vyhledávají u svých matek před a po separaci  stupně blízkosti, kterou děti vyhledávají u cizí osoby, jsou-li na chvíli opuštěny matkou  protestu při separaci od matky, chování při opětovném setkání 15 SST – test neznámé situace https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU Typy citové vazby  A) nejistá vazba – vyhýbavá (Avoidant)  B) bezpečná (jistá) vazba  C) úzkostná vazba  odmítavá / ambivalentní nebo  D) dezorganizovaná vazba 16 Chování v SST  A (vyhýbavá):  Děti se příliš nepřibližují k matce a nepreferují ji před cizí osobou, mohou ale protestovat, když matka odchází.  B (jistá):  Děti se drží v blízkosti matky, jsou si jisté a hrají si, když je přítomna. Bývají rozrušeny, když matka odejde, ale po jejím návratu se rychle zklidňují a pokračují ve hře.  C (úzkostně odmítavá / ambivalentní):  Děti se drží v blízkosti matky, ale mohou iniciativu z její strany odmítat, protestují při jejím odchodu, po návratu vykazují známky aktivní či pasivní hostility vůči matce. …a v životě  Děti s jistou vazbou působí jistě (sebejistě, vyrovnaně).  Ať se jedná o děti klidnější nebo živé, působí dojmem, že se dovedou těšit ze života a jeho výzev. Nebojí se zkoušet nové věci, ale jsou i schopné si říct o pomoc, když ji potřebují.  s vyhýbavým či odmítavým typem mají obavy z velkých prožitků (u sebe samého i u ostatních).  Velmi se snaží udělat vše správně (a být hodné). Obtížně zacházejí se vztekem – zdá se, že jejich vztek vzniká náhle, zničehonic.  Mají tendenci maskovat negativní pocity falešně pozitivními (usmívají se, i když se cítí špatně).  Mohou být tišší a soběstačnější, než by odpovídalo jejich fyzickému věku. Jsou neradi na komkoliv závislí. Mají problém vyhledat pomoc.  s ambivalentní vazbou mohou působit dojmem, že neustále vyžadují něčí pozornost.  Je pro ně nepříjemné být o samotě anebo „ztraceni v davu“ (přehlédnutelní) ve skupině ostatních dětí. V kolektivu dětí mohou zaujmout roli „šaška“ nebo někoho, kdo stále mluví.  Je pro ně obtížné soustředit se na nějakou činnost, když nemají pozornost dospělého. 17 4 kritéria jisté citové vazby (v rámci SST) 1) Aktivní hra a explorace v přítomnosti pečovatele (slouží jako bezpečné zázemí) 2) Radostné vítání s pečovatelem při opětovném setkání po separaci 3) Efektivní utišení dítěte pečovatelem v situacích, kdy je dítě rozrušeno 4) Absence vzteku, nevrlosti nebo stahování se z kontaktu (dítě bez potíží, zdravé, nasycené atd.) Mohu se spolehnout na to, že pečující osoba bude dostupná a citlivá? pečující osoba je stále citlivá pečující osoba je stále necitlivá pečující osoba je někdy citlivá, někdy necitlivá ANO NE MOŽNÁ JISTÁ CITOVÁ VAZBA (SECURE) NEJISTÁ CITOVÁ VAZBA VYHÝBAVÁ (AVOIDANT, DISSMISING) NEJISTÁ CITOVÁ VAZBA AMBIVALENTNÍ (ANXIOUS/AMBIVALENT, PREOCCUPIED) Předpoklady vzniku – schematicky 18 Předpoklady vzniku: Jistá citová vazba Vyvíjí se v případě, že je rodič schopen rozpoznat potřeby dítěte (zejména jde o „volání po utěšení“) a adekvátně na ně reagovat, poskytuje dítěti podporu (oporu, povzbuzení) ve hře i exploraci.  Potěšení a radost z blízkého kontaktu s dítětem  Srozumitelné vyjadřování emocí  Citlivost na sociální podněty od dítěte  Pohotové a adekvátní povzbuzování dítěte do objevování nového – explorace …Vyhýbavá citová vazba (A) 2 možné zdroje chování pečujících osob: A Odmítavá varianta se vyvíjí ve vztahu s rodičem, který je odmítající a nepřístupný (jedná se o rodiče, pro kterého je obtížné vhodně reagovat na citové potřeby dítěte či je správně rozpoznat). Tyto pečující osoby je možno často popsat jako rigidní a egocentrické, které s vysokou pravděpodobností své děti nepřijímají.  trvalé odmítání pokusů dítěte o útěchu či jejich odklánění stranou (zvláště pak o útěchu formou tělesného kontaktu)  Nedostatečná vnímavost k projevům dítěte  Projevování negativních pocitů směrem k dítěti 19 …Vyhýbavá citová vazba (B) B Druhým potenciálním zdrojem vzniku této formy citové vazby je:  velmi „horlivá“ pečující osoba  nepřiměřená míra stimulace, se kterou si dítě neví rady a nestojí o ni Adaptivní odpovědí dítěte na takové projevy chování může být naučené vyhýbání se těmto osobám. …Ambivalentní/odmítavá vazba Vyvíjí se ve vztahu s rodičem, který reaguje na potřeby dítěte někdy vhodně, jindy ne. Způsob reflexe a reagování na potřeby dítěte není v tomto případě ani tak závislý na projevech dítěte, ale na aktuální náladě / možnostech rodiče.  Nestálost péče  Značně proměnlivá citlivost k potřebám dítěte, oscilující mezi nadšením na jedné straně a lhostejností na straně druhé  Chování, které rodič projevuje směrem k dítěti přitom není odpovědí na podněty dítěte, ale pramení spíše z aktuálního naladění rodiče.  S touto proměnlivostí péče se dítě snaží vypořádat zoufalou snahou o získání pozornosti – ať už skrze pláč nebo snahou o tělesný kontakt s rodičem. Je-li jeho snaha o získání pozornosti neúspěšná, je zarmoucené a rozladěné. 20 Zvládání stresu u jednotlivých skupin  Vyhýbavá citová vazba – (A) – předpokládají, že pečující osoba je nedostupná, neposkytuje jim útěchu nebo je zahlcuje, vyhýbají se jí  Jistá - (B) – předpokládají u pečující osoby útěchu a s důvěrou ji vyhledávají  Ambivalentní - (C) – naučily se, že jejich pečující osoba je občas nedostupná, vyhledávají ji, ovšem s nedůvěrou Skupina D – dezorganizovaná vazba  U dětí, které byly obtížně klasifikovatelné dle Ainsworthové kódovacího systému, rozpoznali Mainová a Solomonová čtvrtý druh citové vazby – tzv. dezorganizovaný.  Tyto děti nemají žádný stabilní způsob, jak zvládat stresovou situaci (oproti typům A, B, C): Dítě nemůže vyvinout jakoukoli fungující zvládací strategii – reaguje z toho důvodu dezorganizovaně  Typická je pouze nehybnost, „zamrznutí“, obavy z pečovatele, protichůdné reakce, nekonzistence v chování nebo naopak stereotypie gest a pohybů.  Dítě je někdy stresováno samotným pečovatelem – nastává paradox, místo aby pečující osoba byla zdrojem bezpečí, stává se zdrojem stresu.  Do této kategorie často spadají děti s různým druhem postižení, týrané, zneužívané… (viz též psychická deprivace v dětství, trauma) 21 Kdo podporuje možnost rozvoje jisté vazby? Pečující osoby, které  mají samy vytvořeny vazby navozující pocit bezpečí, a jsou „zdrojem útěchy“.  dovedou reflektovat své vlastní emoce, a neberou jednání/slova dítěte jako osobní útok proti sobě.  dovedou vnímat chování jako sdělení.  umějí dítěti pomoci porozumět jeho vlastnímu chování a změnit ho. Co pomáhá „zlepšovat“ nejistou vazbu? - Důležitost fyzické přítomnosti - Ovládání se – nejít do boje o moc - Možnost výběru - Řád, denní režim - Vlastní kázeň – zastavit se, naladit se a až pak jednat - Přirozené následky místo trestů - Time-in (oddychový čas pro dítě) - Povzbuzení místo pochvaly - … 22 Přístup k dětem s poruchou vazby: praktické tipy Daniel Hughes - koncept PLACE:  Playfullnes (hravost) – humor, legrace, hra, zážitky, hezké chvíle…  Love (láska) – s láskou vidět, kým se dítě může stát  Acceptance (přijetí) – „také bych se tak cítila, kdybych žila v dětském domově jako ty…, kdybych přišla o mámu, … kdybych byla svědkem toho, čeho ty…“; „chápu, proč je pro tebe těžké…“  Curiosity (zvědavost) – „zajímá mě proč…, přemýšlím, proč asi…, zajímalo by mě, zda…“  Empathy (empatie) – „koukám, že s tím zápasíš – mohu ti s tím pomoci? Zdá se, že je to pro tebe těžké…, je to děsivé, když člověk musí…“ Přístup k dětem s poruchou vazby: praktické tipy  Dítě s adaptační (zvládací) strategií „je mi to jedno“, „nevím“, „jak chcete“  necháváme dítě volit, rozhodovat, zkoušet, ochutnávat, zažívat  rodič dítěti vysílá zprávu: „zajímá mě, co ty chceš, mám pro tebe čas, abychom to spolu zjistili“  př. mléko nebo džus? s obrázkem nebo bez?  Sdílení zkušeností  při společné práci, při vyprávění příběhů a historek (když jsi byl malý, když jsme si pro tebe jeli,…) – dítě a rodič sdílí emoce, upínají pozornost ke stejné věci  sblížení  Dítě „mluví“ nepřijatelným chováním  učíme mluvit slovy  „teď a tady zkus říct, co potřebuješ“ 23 Místo poděkování za pozornost otázky:  Čím takové jednání sleduje, podporuje principy, jako je holding, kontejnment, mentalizace?  Co může podporovat jistotu ve vztahu nebo mentalizaci?  Jak se dále mohou projevovat odlišné typy attachmentu nebo vnitřní pracovní modely u dětí ve škole?  K zamyšlení – reflektování emocí https://dennikn.sk/blog/zacielene-na-emocie/