29.04.2019 1 Školní věk PedF MU, JS 2019 Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. Za poskytnutí materiálů děkuji doc. PhDr. Lence Lacinové, Ph.D. Vymezení  Mladší školní věk začíná nástupem do školy v 6 až 7 letech a končí 5. třídou ZŠ (v 11 až 12 letech)  Starší školní věk začíná 6. a končí 9. třídou ZŠ (prima – kvarta víceletého gymnázia), tedy začíná v 11 až 12 letech a končí (v 15 až 16 letech - adolescence)  (někteří autoři – Matějček – odlišují i střední školní věk, zhruba 3. – 5.třída, jako zvláštní a specifické období) 29.04.2019 2 Mladší školní věk – kontext vývojových teorií  Mladší školní věk se zhruba překrývá s Gesselovým obdobím dětství, které začíná v 5 a končí v 11 letech života.  Podle Václava Příhody je celý školní věk součástí tzv. druhého dětství, které končí až v patnácti letech.  Freud – období latence  Piaget - fáze konkrétních logických operací  Erikson - konflikt snaživosti a pocitů méněcennosti Školní zralost a připravenost pro školu  Oblast tělesná, mentální, citové a sociální Tělesný vývoj: zralost - pokud byla započata výměna mléčného chrupu, dokončuje-li se osifikace zápěstních kůstek (což umožňuje rozvoj jemné motoriky) a pokud došlo k celkovému protažení kostry – tzv. první proměně tělesné stavby (první tvarová proměna) 29.04.2019 3 Školní zralost Dostatečná vyzrálost centrální nervové soustavy Lateralizace a rozvoj senzomotorické koordinace Vyspělost zrakové a sluchové diferenciace a grafomotoriky Kresba dítěte zralého pro školní docházku by měla být propracovaná a bohatá na detaily Školní zralost  Dítě by mělo být schopno:  odlišit práci od hry a fantazii od reality  zvládnout základní orientaci v prostoru a v čase  znát základní informace o sobě  rozlišit základní i doplňkové barvy  roztřídit věci podle velikosti, množství a druhu  umět napočítat do deseti až dvaceti  záměrného zapamatování 29.04.2019 4 Školní zralost/připravenost  Dítě by rovněž mělo být schopno:  podřídit se autoritě učitele  vyrovnat se se situací, kdy není jediným centrem pozornosti dospělé osoby  alespoň deset minut vydržet u úkolu a dokončit ho. Motorický vývoj  Na velmi dobré úrovni celková koordinace pohybů  Obratnost a výkonnost jsou i důležitou složkou sebehodnocení dítěte a důležitým faktorem postavení školního dítěte v rámci vrstevnické skupiny  Fyzická nedostatečnost pak naopak bývá terčem posměchu a příčinou odmítnutí vrstevníky  Kolem 10. roku nabývá fyzický růst dítěte nejvyšší intenzity.  Děti v tomto věku bývají snadněji unavitelné, ale jejich síly se rychle regenerují. 29.04.2019 5 Kognitivní vývoj - zaměření a pozornost  Mladší školní věk je obdobím „střízlivého realismu“.  Dítě již dobře rozlišuje mezi fantazii a realitou.  Realita jej velmi zajímá, což se projevuje i v jeho zájmech. Rádo se zabývá věcmi konkrétními, názornými. Obvykle ochotně pomůže s činnostmi, jež přinášejí viditelné výsledky – vyrábění nějakých věcí, vaření, opravování apod.  Pozornost v tomto věku je již dostatečně zralá, aby ji dítě bylo schopno zaměřit (a udržet) i na méně zajímavý podnět, než jakým je hra (jak tomu bylo v předškolním věku).  Zvyšuje se intenzita, stabilita i rozsah pozornosti.  Díky schopnosti zaměřovat svou pozornost si školák dokáže lépe všímat detailů. Kognitivní vývoj – myšlení  Myšlení dítěte školního věku se od myšlení předškoláka kvalitativně liší.  Školák by již měl být ve svém myšlení schopen decentrace (vnímání více aspektů problému).  V 7 až 8 letech by mělo dítě zvládat klasifikaci a třídění předmětů alespoň podle dvou znaků.  Měl by si osvojit schopnost zahrnutí (inkluze – tedy zařazení prvku do třídy) a seřazení prvků podle nějakého pravidla (například od nejmenšího k největšímu).  V poznávání světa a porozumění vztahům mezi věcmi by již měl rozumět pravidlu konzervace (uchování množství, objemu… změnou viditelných znaků věci nedochází ke změně její podstaty) a reverzibility (vratnosti určitých změn). 29.04.2019 6 Emoční vývoj  Z hlediska vývoje emocí je pro mladší školní věk charakteristická především značná stabilita citů.  Převládající pozitivní valence emocí  Emoce v tomto věku mají spíše nižší intenzitu. Vývoj identity  Identita dítěte a jeho hodnocení sebe samotného je do značné míry závislé na hodnocení okolí, zejména pak autorit (rodiče, učitelé)  S postupujícím věkem a začleňováním se do kolektivu hraje stále důležitější roli hodnocení ze strany vrstevníků.  Dítě přijímá a objevuje nové role a experimentuje s nimi.  Do utváření identity a sebepoznávání též vstupuje introspekce 29.04.2019 7 Morální vývoj  období striktního chápání morálky, pravidel a společenských norem a lpění na jejich dodržování  později dítě přestane přejímat morálku autority nekriticky a striktně a začne do svého uvažování o morálnosti určitého chování zahrnovat i úmysl daného člověka a specifický význam konkrétní situace. Problémy  Podrobná znalost typického vývoje dítěte školního věku, jeho specifik a případných odchylek je podstatná zejména pro pracovníky pedagogicko psychologických poraden, školní a dětské klinické psychology, pracovníky dětských poradenských center.  Vyšetření školní zralosti dítěte, jehož závěr může být podkladem pro případný odklad školní docházky.  Potřeba diagnostiky a nápravy příčin školního neúspěchu.  Příčinou školního neúspěchu může být snížená úroveň rozumových schopností nebo nerovnoměrné nadání. Příčiny neúspěchu mohou být též mimointelektové, způsobené vývojově podmíněnými změnami nebo nepříznivým somatickým či psychickým stavem dítěte.