JARO 2019 2 Naučit se přemýšlet o sobě a o pedagogických situacích a lépe jim porozumět s využitím psychologických poznatků. Proč? Abyste se snáze stali takovým pedagogem, jakým chcete být. Abyste si našli si vlastní cestu, jak věci dělat, na níž budete spokojení. ☛Můžete mít JEDNU absenci, jejichž důvody mohou být jakékoli a nemusíte se omlouvat. ☛Pokud se nemůžete zúčastnit svého semináře, můžete si jej přijít nahradit do jiné seminární skupiny bez předchozího ohlášení. (začínáme sudým týdnem) ☛Semináře se konají v úterý 8.00 a v 11.00 v uč. 58 ☛Pokud by měla vaše absence překročit povolenou, informujete mne o tom do 14 dnů od této absence a požádejte si o zadání náhradní práce na 7477@mail.muni.cz 3 Aby byl seminář opravdu seminářem, přeju si …abyste byli přítomni pozorností i myšlenkami. …abyste přemýšleli, diskutovali, ptali se a oponovali. …abyste přinášeli svá témata, zkušenosti, názory, postřehy. …abyste byli otevření, vytvářeli si názory a přijímali nové úhly pohledu na známé věci. …abyste si chtěli něco odnést, ne jen sedět. 4 ... mluvíme o něčem, co už jste probrali jinde. ... mluvíme o něčem, co vám připadá nepoužitelné, moc teoretické, bez kontaktu s praxí. ...vám to nedává smysl. ...nesouhlasíte či máte jinou zkušenost. 5 ... nerozumíte. ...chcete jít víc do hloubky. ...chcete téma propojit se svou zkušeností. 6 Čím se (podle vás) zabývá sociální psychologie? Jaká jsou její témata, která zkoumá? Co z ní můžete využít? 7 HOUBA Co z toho, co jste viděli ve videu, je objektem zkoumání sociální psychologie? 8 inspirace metodou Dylana Wiliama další techniky v The Classroom Experiment: zkrácená verze: https://youtu.be/b0TTgeSn7ys 9 = náročné situace, které ke svému zvládnutí vyžadují zvýšené úsilí a které jsou doprovázeny silnými emocemi. FRUSTRACE DEPRIVACE ------------------------------------------------------------------------------------- STRES ------------------------------------------------------------------------------------- NÁROČNÉ ŽIVOTNÍ SITUACE (komplexní) 11 Stav, vznikající ze skutečnosti, že jedinec nemohl náležitě uspokojit své potřeby. Frustrace se projevuje nepříjemnými pocity nutnost reagovat 12 KOULE Co s ní? Řízené (vědomé) odžití emocí 13 Na základě videa i vlastních zkušeností a znalostí dejte do souvislostí následující pojmy: FRUSTRACE POTŘEBY FRUSTRAČNÍ TOLERANCE NEPŘÍJEMNÉ POCITY OKAMŽITÉ USPOKOJENÍ SEBEKONTROLA SLAST ODMĚNA ODLOŽENÍ SLASTI ÚSPĚCH 14 ★94 dětí ze školky Stanfordovy univerzity ★60. léta 20. století ★vysledován vliv na životní úspěšnost DNEŠNÍ POHLED: https://psychologie.cz/marshmallow-test-v-opravne/ 15 *agrese obrácená ven *agrese obrácená dovnitř *racionalizace *projekce *únik *kompenzace 16 *vytváření póz, masek *náhradní cíl *rezignace *regrese/transgrese *identifikace *substituční chování více v Řezáč Jaroslav: Sociální psychologie