JARO 2019 2 Naučit se přemýšlet o sobě a o pedagogických situacích a lépe jim porozumět s využitím psychologických poznatků. Proč? Abyste se snáze stali takovým pedagogem, jakým chcete být. Abyste si našli si vlastní cestu, jak věci dělat, na níž budete spokojení. ☛Můžete mít JEDNU absenci, jejichž důvody mohou být jakékoli a nemusíte se omlouvat. ☛Pokud se nemůžete zúčastnit svého semináře, můžete si jej přijít nahradit do jiné seminární skupiny bez předchozího ohlášení. (začínáme sudým týdnem) ☛Semináře se konají v úterý 8.00 a v 11.00 v uč. 58 ☛Pokud by měla vaše absence překročit povolenou, informujete mne o tom do 14 dnů od této absence a požádejte si o zadání náhradní práce na 7477@mail.muni.cz 3 Aby byl seminář opravdu seminářem, přeju si …abyste byli přítomni pozorností i myšlenkami. …abyste přemýšleli, diskutovali, ptali se a oponovali. …abyste přinášeli svá témata, zkušenosti, názory, postřehy. …abyste byli otevření, vytvářeli si názory a přijímali nové úhly pohledu na známé věci. …abyste si chtěli něco odnést, ne jen sedět. 4 ... mluvíme o něčem, co už jste probrali jinde. ... mluvíme o něčem, co vám připadá nepoužitelné, moc teoretické, bez kontaktu s praxí. ...vám to nedává smysl. ...nesouhlasíte či máte jinou zkušenost. 5 ... nerozumíte. ...chcete jít víc do hloubky. ...chcete téma propojit se svou zkušeností. 6 Čím se (podle vás) zabývá sociální psychologie? Jaká jsou její témata, která zkoumá? Co z ní můžete využít? 7 HOUBA Co z toho, co jste viděli ve videu, je objektem zkoumání sociální psychologie? 8 inspirace metodou Dylana Wiliama další techniky v The Classroom Experiment: zkrácená verze: https://youtu.be/b0TTgeSn7ys 9 = náročné situace, které ke svému zvládnutí vyžadují zvýšené úsilí a které jsou doprovázeny silnými emocemi. FRUSTRACE DEPRIVACE ------------------------------------------------------------------------------------- STRES ------------------------------------------------------------------------------------- NÁROČNÉ ŽIVOTNÍ SITUACE (komplexní) 11 Stav, vznikající ze skutečnosti, že jedinec nemohl náležitě uspokojit své potřeby. Frustrace se projevuje nepříjemnými pocity nutnost reagovat 12 KOULE Co s ní? Řízené (vědomé) odžití emocí 13 Řízené (vědomé) odžití emocí ➔zveřejnění: “Cítím se nepříjemně, když...” ➔vědomé ventilování (sportem, prací, svěřením se...) ➔vědomá kompenzace (sebepéče) ➔vědomá práce s emocí, naslouchání jí - Kde se vzala? Co mi říká? Nekontrolované odžití emocí ➔agrese vůči zdroji - slovní či fyzická - křik, nadávání, ponižování, strkání, facky... ➔přenesená agrese - vůči náhradnímu cíli ➔obviňování, hledání viníka ➔sebeobviňování, snižovaní vlastní hodnoty ➔potlačení, popření ➔“vyhnití” - nijak s ní nepracuji a ona nevědomě ovlivňuje mé chování 14 *agrese obrácená ven *agrese obrácená dovnitř *racionalizace *projekce *únik *kompenzace 15 *vytváření póz, masek *náhradní cíl *rezignace *regrese/transgrese *identifikace *substituční chování více v Řezáč Jaroslav: Sociální psychologie Na základě videa i vlastních zkušeností a znalostí dejte do souvislostí následující pojmy: FRUSTRACE POTŘEBY FRUSTRAČNÍ TOLERANCE NEPŘÍJEMNÉ POCITY OKAMŽITÉ USPOKOJENÍ SEBEKONTROLA SLAST ODMĚNA ODLOŽENÍ SLASTI ÚSPĚCH 16 ★94 dětí ze školky Stanfordovy univerzity ★60. léta 20. století ★vysledován vliv na životní úspěšnost DNEŠNÍ POHLED: https://psychologie.cz/marshmallow-test-v-opravne/ 17 Manželka říká manželovi: “Můžeš mi podat noviny?” Manžel: “Co ty seš za zpozdilce? Technologie jde pořád dopředu a ty pořád chceš papírový noviny. Na, vezmi si můj iPad.” Žena si vzala iPad a rozmáčkla s ním pavouka. V čem spočívá popsané nedorozumění? Co se z komunikace dozvídáme o aktérech a jejich vztahu? 19 O co může v komunikaci jít? Proč komunikujeme? KÓDOVÁNÍ DEKÓDOVÁNÍ 21 [USEMAP] společný osobní osobní Co pomáhá snižovat pravděpodobnost nedorozumění a vede k efektivní komunikaci? ∗stejný komunikační kód: používáme slova, kterým rozumíme stejně ∗systém jako opak chaosu, komunikace má logickou návaznost ∗posloupnost od celku k detailu, od kontextu ke konkrétnostem 22 -Co naděláš! -Ále prosím tě! -To si snad děláš srandu! -Seš normální? -Přijď včas. -To bys nevěřil, co se mi stalo... -Dneska ti to sluší! -Když myslíš... Co řečník “vlastně” sděluje? Jak tomu můžu rozumět? 23 -o sobě: o své náladě, názorech, hodnotách -o sobě ve své sociální roli: názory a hodnoty, které jsou součástí role -o vztahu k sobě, kým jsem sám pro sebe -o tom druhém: co si o něm myslím, kým pro mne je -o našem vztahu: jaký je teď, jaký ho chci mít -o svých potřebách -o svém záměru (něco získat, někoho přesvědčit...) 24 -O co mi jde? Co chci, aby se stalo? -Co už nechci? Kam už nechci, aby to zašlo? -Co potřebuju? A o co v té souvislosti žádám druhého? -Co mi ten druhý sděluje? Co potřebuje? -Jak se cítím? A proč - co je zdrojem mých pocitů? -Je to oprávněný požadavek, nebo žádost o laskavost? -Nakolik vychází mé porozumění ze mne a nakolik z toho, co mi druhý říká? -Je to, co chci říct užitečné pro druhého, nebo to říkám kvůli sobě? 25 Proč to říkám? SOKRATOVA SÍTA Je to pravda? Je to dobré? Je to užitečné? nenásilná komunikace (Marshall B. Rosenberg) asertivita (Tomáš Novák, Věra Capponi) psychická manipulace (Isabelle Nazare-Aga) komunikační judo/aikido win-win strategie, vyjednávání vztahové agrese (Michal Dubec aj.) 27 Aby byla zpětná vazba (hodnocení) užitečná a nezraňující... ●odděluji chování (výkon) od člověka (děláš hluk x jsi hlučný) ●měla by být vyvážená - říkám ocenění i kritiku ●zdůvodňuji své stanovisko, argumentuji ●popisuji, mluvím o konkrétních věcech ●formuluji to subjektivně, ne obecně (Líbilo by se mi, kdybys víc... x To bylo hrozné, když jsi...) ●mluvím o pocitech a prožitcích, které ve mně vyvolává konkrétní chování ●při hodnocení je cílem, aby druhý věděl, co příště udělat stejně (dobře) a co udělat jinak ●zodpovědnost nechávám na druhém (co si z mé ZV vezme, bude-li na mé připomínky reagovat a jak) ●řešení, návrhy vyslovují jako nabídku, ne rozkaz (Mně se osvědčilo..., Můžeš zkusit... x Musíš..., Neexistuje, abys...) 28 Pokud chci ve sporu dosáhnout co nejlepšího řešení... ●uvažuju/zjišťuju, co chce druhá strana ●snažím se vyřešit problém, ne vyhrát ●měl/a bych vědět, co chci, o co mi jde ●nepředpokládám - ptám se 29 31 1. Naše chování je řízeno obecným organizačním principem minimalizace ohrožení a maximalizace odměny či libosti (Gordon 2000). Poslední výzkumy mozku a poznatky sociální neurovědy ukazují, že to platí pro chování sociální. Tedy že i v našem kontaktu s ostatními lidmi se snažíme vyhýbat se ohrožení a maximalizovat bezpečí, které přináší příjemné pocity. 2. Ukázalo se, že sociální zkušenosti používají a aktivují stejná mozková propojení, která jsou používaná pro primární potřeby přežití (Lieberman a Eisenberger, 2008). Jinými slovy, sociální potřeby jsou pro mozek totéž jako potřeba jídla či spánku. Při jejich nenaplnění jsou aktivována centra bolesti a my reagujeme silnými emocemi. 3. „Jsme evolučně nastaveni tak, že potřebujeme být napojeni na ostatní, potřebujeme s nimi být v kontaktu. Po narození je to věc přežití, jak vyrůstáme, jen při dostatku kvalitních vztahů, se můžeme zdravě vyvíjet po emoční, fyzické, intelektuální, duševní i duchovní stránce.” (Brené Brown 2008) 32 33 model SCARF primární sociální potřeby dle Davida Rocka (2008) 1. Rozdělte se do skupin tak, aby v každé bylo minimálně 5 členů. To je vaše DOMOVSKÁ SKUPINA. 2. Teď se rozejděte do pěti EXPERTNÍCH SKUPIN. V každé expertní skupině je po jednom člověku z každé domovské skupiny. 3. Každá expertní skupina má za úkol nastudovat jednu z potřeb tak, aby její členové dokázali téma předat v domovské skupině. Po 10 minutách budete v domovské skupině předávat odpovědi na tyto otázky: a)V čem potřeba spočívá? b)Co ji ve škole/ve třídě naplňuje? Jaké chování učitele? c)Jaké chování učitele ve škole/ ve třídě brání jejímu naplňování? 34 Model SCARF je akronymem pro primární sociální potřeby: Statusu, postavení ve skupině Jistoty, orientace, předvídatelnosti Autonomie, samostatnosti, svobody Propojení s ostatními Spravedlnosti, férového jednání 35 Šipky ukazují naši reakci na nenaplňování těchto potřeb, kdy cítíme ohrožení a vzdalujeme se či vyhýbáme. Při naplňování máme tendenci přibližovat se, vyhledávat kontakt s těmi, kdo naše potřeby naplňují či vytvářejí prostředí pro jejich naplnění. Jen s využitím paměti a svých zápisků odpovězte na následující otázky 1.O kterých potřebách D. Rock tvrdí, že jsou primární? (můžete si pomoci modelem SCARF) 2.Jak reaguje mozek na jejich nenaplnění a proč? 3.V čem spočívá potřeba propojení? 4.Jak může učitel podporovat naplnění potřeby autonomie? 36 VĚCNÉ SIGNÁLY To, co říkáme o věcech, které jsou předmětem komunikace. VZTAHOVÉ SIGNÁLY To, jak svou komunikací a jednáním referujeme o našem vzájemném vztahu. vztahová symetrie = vnímám náš vztah jako partnerský, uvažuju o “nás” vztahová asymetrie = vnímám náš vztah jako vztah nadřazenost- podřízenost, uvažuju o “já/my” vs. “ty/vy” Pokud vnímám vztahové signály jako asymetrické, mám potřebu se bránit, nebo to “vrátit”, tím začínají VZTAHOVÉ VÁLKY. Ty se projevují výměnou VZTAHOVÝCH AGRESÍ. 1.HODNOCENÍ 2.VĚŠTĚNÍ 3.MENTOROVÁNÍ, NEVYŽÁDANÉ DOBRÉ RADY 4.POPÍRÁNÍ VIDĚNÍ SVĚTA DRUHÝCH 5.IRONIE, SARKASMUS 6.OTÁZKA S JEDINOU SPRÁVNOU ODPOVĚDÍ (bez správné odpovědi) Komunikace s lidmi v souladu s fungováním mozku Zadání závěrečné práce vychází z cíle semináře a snaží se ověřit jeho dosažení (důkaz o učení): Naučit se přemýšlet o sobě a o pedagogických situacích a lépe jim porozumět s využitím psychologických poznatků. formální -odevzdaná v papírové podobě nejpozději poslední hodinu semináře, tj. 7.5. 2019 -rozsah nepřesáhne 1.5 strany A4 -text je psán spisovně, bez chyb a využívá odborný jazyk -titulní strany, shrnutí v angličtině ani poděkování rodičům nejsou potřeba obsahová -text zahrnuje popis situace (s podstatným kontextem) + psychologickou analýzu toho, co se tam děje + odkazy na použitou literaturu a zdroje Pokud nebude naplněno některé z těchto kritérií, práce nebude přijata. Pokud vám něco brání v jejich naplnění, ozvěte se včas (alespoň týden před termínem odevzdání) a domluvíme se na řešení. 43 ❏vyhněte se věštění - psychologicky analyzujte chování a komunikaci obsaženou v situaci, nezacházejte do vzdálených úvah o rodinné situaci, možné minulosti či vlivu jiných osob, o kterých na základě situace nic nevíme ❏analýzu pojměte jako převyprávění příběhu psychologickým jazykem (příklad k videu Houba: Učitelka je frustrovaná, protože.... Reaguje na frustraci tak, že .... Čímž u žáků způsobí...., protože... atd.) ❏vyberte si jen jeden nebo dva psychologické jevy, které jsou pro situaci nejpodstatnější, a ty využijte k analýze, nezahlťte sebe ani text mnohostí ❏nehledejte v tom složitosti, jde o to ukázat pochopení vztahů, motivů, chování... podložené psychologickými poznatky ❏neokecávejte to, jděte přímo k věci, zkuste si představit, že se snažíte někomu vysvětlit, jak rozumíte tomu, co se tam vlastně stalo ❏nic nekopírujte, pokud potřebujete něco definovat, použijte vlastní slova a porozumění ❏mějte na paměti, že se snažíte přesvědčit mne, že dokážete adekvátně psychologicky uvažovat ❏samotnému psaní nevěnujte více než dvě hodiny svého života 44 ❏SOCIÁLNÍ PERCEPCE a chyby v ní ❏ZÁTĚŽOVÉ SITUACE: frustrace, deprivace stres, reakce na frustraci, frustrační tolerance ❏SOCIÁLNÍ POTŘEBY: status, autonomie, přijetí, spravedlnost a jistota a reakce na jejich nenaplnění, ❏KONFLIKTNÍ KOMUNIKACE a strategie řešení konfliktu ❏VZTAHY: symetrie, asymetrie, autorita, respekt... ❏EMOCE a jejich vliv na naše reakce; kontrolované a nekontrolované odžívání ❏SKUPINOVÁ DYNAMIKA, vztahy ve skupině, status a role ❏SOCIÁLNÍ ROLE a osobnost ❏ZPĚTNÁ VAZBA a hodnocení, vhodné - nevhodné způsoby jejího poskytování ❏jiné z oblasti sociální psychologie 45