VÝCHOVA V PRÁCI UČITELE seminář 2 4. 3. 2019 1. Otázky k filmu Obecná škola 1. Co vás při sledování filmu napadalo? Jaké otázky jste si kladli? 2. Specifikujte pozitiva a negativa přístupu pedagogických pracovníků (učitelka, učitel, ředitel)? Svůj postoj zdůvodněte. 3. Jaká je role pedagogických pracovníků ve vzdělávacím procesu popisovaném ve filmu? Inspirace: otázka ředitele: „Když už jim řeknu, aby nepili kyselinu sýrovou, že jim rozežere vnitřnosti, tak jí vypijí?“ 4. V čem spatřujete výhody/nevýhody autoritativního přístupu učitele Igora Hnízda? Pokuste se specifikovat podobnost/odlišnost (srovnání) mezi běžnou českou třídou a tou, ve které se děj filmu odehrával? 5. Jak škola ovlivnila život hlavní hrdiny? V čem se lišil způsob práce se žáky u učitelky, která ze školy odešla a učitele, který jí nahradil? 6. Jakou úlohu sehrává v životě hlavního hrdiny rodina? Co mu jeho rodina „dala“? 2. Skupinová práce s osobou učitele Zamyslete se nad riziky přístupu // osobnosti hlavního hrdiny – učitele Igora Hnízda. Definujte pozitiva přístupu // osobnosti hlavního hrdiny. Připravte si argumenty pro představení Vašich závěrů ze skupinové práce. 3. Zpětná vazba Vyjádřete se k průběhu semináře (pozitiva // negativa), navrhněte případné další aktivity, které byste uvítali // chtěli vyzkoušet 4. Úkol na třetí seminář – 11. 3. 2019 Česká televize vysílala v roce 2014 dokumentární seriál režiséra Braňo Špačka Třída 8. A, který je situován na ZŠ a MŠ Brno, Náměstí 28. října 22. Zhlédněte jej zde: https://www.youtube.com/watch?v=q6FbVd1Am8E · Jak byste popsali zmiňovanou školu, do níž jste měli možnost nahlédnout prostřednictvím dokumentu? V čem se odlišovala od základní školy, kterou jste navštěvovali jako žáci vy? · Jak byste charakterizovali žáky 8. A? · Jaké otázky jste si při sledování dokumentů kladli?