CZ.1.07/1.1.00/14.0147 Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách Pracovní list – Předsudky a stereotypy Jaký se ti vybaví předsudek? Přečti si následující kategorie, a doplň související předsudek, který se ti vybaví jako první: 1. Předsudek vůči pohlaví (muži … ; ženy…) : …………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………….…………………. 2. Předsudek vůči věku (staří lidé…; mladí… atp.): …………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………… 3. Předsudek vůči fyzickému vzhledu (například blondýny… ; tlustí lidé…) : …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………. 4. Náboženský předsudek (muslimové… ; katolíci… atp.): …………………………………………………………………………………………………………… …………………… …………………………………………………………………………………………………………… …………………… 5. Ekonomické předsudky (např. bohatí lidé… ; chudí lidé …): …………………………………………………………………………………………………………… …………………… …………………………………………………………………………………………………………… ……………………. CZ.1.07/1.1.00/14.0147 Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách 6. Profesní předsudky (např. učitelky… ; policajti…): …………………………………………………………………………………………………………… …………………… …………………………………………………………………………………………………………… ……………………. 7. Národnostní nebo etnický předsudek (např. češi… ; ukrajinci…): …………………………………………………………………………………………………………… …………………… …………………………………………………………………………………………………………… …………………... 8. Rasové předsudky (např. černoši…. ; běloši….) : …………………………………………………………………………………………………………… …………………… …………………………………………………………………………………………………………… …………………. Pokud sis vzpomněl na všechny kategorie předsudků, můžeš pokračovat dál. Pokud ne, ještě jednou se nad nimi zamysli. Pokud tě nic nenapadne, nevadí. Zkus vymyslet alespoň některé z nich. U kterého typu předsudků bylo pro tebe nejtěžší si vybavit nějaký známý stereotyp? Doplň číslo kategorie 1-8 (např. Předsudek vůči pohlaví = kategorie 1): ……………… CZ.1.07/1.1.00/14.0147 Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách Nyní si vyber dva předsudky, se kterými budeme dále pracovat, zde je prosím ještě jednou opiš (nebo jejich hlavní část). Nadále budeš pracovat ve dvou sloupcích zároveň. A: __________________________ B: _______________________________ Vzpomeneš si, kde jsi tyto soudy slyšel? Kdo ti je říkal? A: __________________________ B: _______________________________ Proč si myslíš, že se jedná o předsudek? A: __________________________ B: _______________________________ Má toto rčení pravdivý, ověřitelný základ? A: __________________________ B: _______________________________ Jaký pocit asi vyvolává stereotyp v příslušníkovi této skupiny? A: __________________________ B: _______________________________ Znáš nějakého příslušníka této skupiny, na kterého se tento stereotyp nevztahuje, nebo kdo je jeho pravým opakem? A: __________________________ B: _______________________________ Jak by se asi cítil, kdyby tento výrok o „své skupině“ slyšel? A: __________________________ B: _______________________________