08.04.2019 1 Rané fáze ontogeneze Prenatální a perinatální období, novorozenecké období Raný vývoj (vymezení fází dle Vágnerové, 2012)  Období  Prenatální  Novorozenecké (asi do 1 měsíce)  Kojenecké (asi do 1 roku)  Batolecí (asi do 3 let)  Předškolní období  Školní věk – mladší, střední, starší  Dospívání (adolescence)  Dospělost – mladší (20-40), střední (40-50), starší (50-60)  Stáří – rané (60-75), pravé (75 a více) 08.04.2019 2 Proč tím zatěžovat budoucí učitele (starších dětí)?  Raný vývoj v minulosti podceňován:  Částečně „skrytý“, bez přímých sdělení  Děti se mohou jevit jako pasivní (příjemci péče, „výchovy“)  V běžném jazyce charakterizovány spíše absencí schopností – „nemluvně“  Význam pro porozumění pozdějšímu vývoji: „Rané zkušenosti tvoří základ, který ovlivňuje způsob zpracování nových podnětů“ (Vágnerová, 2012, s. 31)  Ve skutečnosti patrně nejintenzivnější období učení v životě  Kontinuita vývoje vlastností, schopností (vč. schopnosti učit se), vztahů i rozvoje některých poruch – důležité pro podporu vývoje i pro kompenzaci/nápravu  Některé principy a mechanismy přetrvávají a lze s nimi pracovat i v pozdějším věku, v raném věku pouze dominují (např. observační učení, imitace, „zrcadlení“, některé reflexy…); dobrý učitel je chápe a umí využít  Obecně kulturní důvod:  povědomí o okolnostech vývoje, porozumění počátkům vývoje člověka jako součást profesní i lidské vybavenosti Prenatální vývoj  1) Období od oplození do uhnízdění blastocysty a vytvoření tří zárodečných listů včetně vzniku nervové trubice : první 3 týdny  2) Embryonální období (embryo = zárodek): do 12. týdne (první trimestr; vzhledem k diferenciaci orgánových systémů je vývoj v této době zvláště citlivý na podmínky)  3) Fetální období (fetus = plod): od 12. do 40. týdne (resp. do narození - +/- 2 týdny) 08.04.2019 3 Blastocysta a Carnegie stádia vývoje embrya Vývoj projevů po měsících (orientační: běžně se pro popis vývojové úrovně používá údaj týden + dny)  2. měsíc: první pohyby (7. týden sotva znatelné, 8. týden záškuby, 9. týden samostatné pohyby končetin a hlavy, registrovatelná EEG aktivita)  3. měsíc: pohyby jazyka, zívání, reakce na dotyk v obličeji, sací pohyby; sevření prstů, otáčení kolem osy  4. měsíc: střídavý pohyb rukama nebo nohama, reakce na dotek kdekoli na pokožce, otvírání a zavírání úst, změny výrazu tváře; lokalizované reakce na podráždění, počátek utváření prvních reflexů  5. měsíc: reakce na tlak, na zvuky z matčina těla (tlukot srdce), rozlišování základních chutí; rozdíly v denní a noční aktivitě; pohyby plodu začínají být patrné pro matku  6.měsíc: zvyšování intenzity pohybů, patrný vliv zkušenosti v diferenciaci pohybů jako reakcí na různé podněty (vč. podnětů z vnějšího prostředí)  7. – 9. měsíc: další diferenciace pohybové aktivity i vnímání – čichové, chuťové, akustické percepce (souvisí i se zvyšováním propustnosti placenty); utvářejí se preference např. pro projevy matky; funkční rozvoj (vč. vytváření specifických nervových spojení) je již závislý i na stimulaci (není jen výsledkem zrání nervové soustavy), někteří autoři (např. T. Verny) předpokládají počátky vývoje individuálních psychických kvalit (na základě indiv. rozdílného prožívání) 08.04.2019 4 16., 20. a 32. týden Pasivní nebo aktivní období? (psychologicky relevantní projevy plodu)  Prenatální vývoj jako období přípravy na vše, co bude plod potřebovat po narození  Je patrné první učení (příklady: rozlišování podnětů, toxicky narušitelná habituace)  Jsou patrné preference (např. chuť plodové vody)  Aktivita ve smyslu „kontroly“ prostředí (Liley, 1967)  Patrně schopnost snít  Nevíme, jaké je prožívání plodu; nejde o období pasivní „blažené nevědomosti“ – všechno těžké nezačíná až porodem…  Interakce matky a plodu (Verny, 1993):  Fyziologická komunikace: cestou krevního oběhu – krevní cukr, hormony atd.  Smyslová/behaviorální komunikace: plod reaguje např. na změnu polohy, masírování břicha, hlas matky; o svém stavu (např. přílišné stimulaci) „dává vědět“ prostřednictvím pohybů  Emoční a racionální postoj matky k plodu: doba těhotenství jako „aktivní rozhovor“ na řadě úrovní 08.04.2019 5 Porod, perinatální období  Význam pro psychický vývoj: škála názorů od představy banální, nevýznamné epizody, popř. pouze negativní a nebezpečné zkušenosti, po pojetí události zásadního a nezastupitelného významu  Sociální aspekty porodu (na straně dítěte, matky i dalších vč. otce); „bonding“ – rané vytváření základu emoční vazby dítěte a matky (humánní obdoba imprintingu – vtištění)  Jednoznačně se více doceňuje raný kontakt dítěte a matky v prvních chvílích po porodu (posun od standardní separace přes „rooming-in“ po „klokánkování“, zapojení otce, šířící se důraz na familiární prostředí atd. – Klaus a Kennell, Leboyer); argumentem je i nerušený vývoj připraveného emočního pouta  Od 70. let kritika medikalizace porodu; v ČR dnes vyostřená veřejná debata, legálně nedostupné alternativy k porodu ve zdravotnickém zařízení  Nepochybně období náročné i při normálním průběhu (přechod nezralého organismu z chráněného intrauterinního prostředí do světa plného podnětů) Pro ilustraci: Michel Odent – rozhovor pro ČT http://www.ceskatelevize.cz/porady/10095690193-pred-pulnoci/313281381940033/ Méně obvyklý průběh (předčasné narození dítěte, komplikace během porodu)  V gestačním věku 40. týdnů obvyklé rozdíly mezi donošenými novorozenci a předčasně narozenými:  nižší srozumitelnost signálů  labilita, dráždivost  menší reaktivita na sociální signály; častěji „křičící kojenci“  odlišnosti mohou přetrvávat i v pozdějším věku (poruchy koncentrace, úzkosti, SPU, vizuomotorické poruchy, poruchy chování, řeči…)  častější i závažnější vývojové poruchy v důsledku komplikací  Rozdíl dán patrně i prostředím, resp. rychlým příchodem nepřipraveného organismu dítěte do nepřirozeného prostředí, přerušení kontaktu s organismem matky, i při podpoře kontaktu stres u matky…  – Perinatální asfyxie: podobné příznaky se mohou rozvinout i u dětí vystavených během porodu nedostatku kyslíku (hypoxii) – podkladem je narušení některých nervových spojení, popř. i léze v některé oblasti mozku 08.04.2019 6 Možné negativní změny prožívání u matek  „Poporodní blues“ – vyčerpanost, rozlada, „slabé nervy“; až 80 % rodiček  Poporodní deprese – těžký smutek, pocity beznaděje, neschopnost rozvinout kladný vztah k dítěti nebo naopak úzkostlivá péče a strach, že „nejsem dobrá matka“, nezájem o okolí, těžká vyčerpanost; asi 10 % rodiček  Poporodní psychóza – rozrušení – nekontrolovatelná úzkost, extrémní výkyvy nálad, poruchy koncentrace a vnímání času, dezorientace, případně i halucinace, bludy… ; méně než 1 % rodiček, obvykle 2 – 4 týden po porodu, útlum v řádu měsíců  Možné nepříznivé faktory v obvyklých podmínkách: způsob vedení porodu – rodička v roli podřízeného pacienta; neosobní přístup personálu; upřednostňování hygienických aspektů péče před psychologickými s dopady pro bonding; separace matky a dítěte; nedostatečné informace o kojení; nerespektování biorytmů dítěte; rutinní péče sester (Mrlinová a Šulcová, 1993, dle Langmeier a Krejčířová, 1998) 08.04.2019 7 Novorozenecké období Novorozenecké období  Věkově vymezeno různě: 1. měsíc (Vágnerová, 2012) až první 3 měsíce  možné vývojové mezníky: homeostáza organismu, zrání nervové soustavy, sociální úsměv  Tělesný vývoj: průměrná hmotnost 3300 – 3400 g, délka 50 cm  Apgar skóre: dýchání, srdeční akce, svalový tonus, barva kůže, reakce na podráždění nosní sliznice  Motorika: svalový tonus, „procvičování“ (grimasy, nahodilé pohyby, protahování), reflexy  Vědomí: odlišení spánku a bdění (spánek 17 – 20 hodin v kratších úsecích)  Brazelton (1967) - 6 základních stavů: hluboký spánek, lehký spánek, dřímota, klidný bdělý stav, aktivní bdělý stav, pláč 08.04.2019 8 Rané reflexy  Hledací  Sací  Polykací  Vyměšovací  Obranné  Orientační  Úchopové  Polohové  Moroův reflex (udržování rovnováhy)…  !! vyhasínání vrozených reflexů mohou rodiče nesprávně vnímat jako regresi, narušení vývoje Asymetricko-tonický šíjový reflex a „pasení koní“ v různém věku 08.04.2019 9 Kognitivní funkce, emoční vývoj  Vnímání:  Doteky  Teplota  Změny polohy  Zrakové vnímání: zorné pole cca 30 cm vzdálenost, postupně se prodlužuje a zaostřuje  Sluchové vnímání  Patrně schopnost analýzy signálů z více receptorů současně (multimodální)  Schopnost apercepce (lidské tváře)  Preference „zajímavých“ podnětů – kontrastní, sociální  Emoční vývoj:  Výraz emocí  Synchronizace pozornosti a afektu  Zárodky vztahové vazby  Učení  Spojené se základními smyslovými vjemy  Aktivované ranou sociální interakcí  Rozpoznání známých podnětů  Rozpoznání matky  Čichem  Po hlasu  Vnímání těla i obličeje matky Protosociální chování novorozence  Dítě od počátku má a postupně rozvíjí schopnost identifikovat, vyhledávat a maximalizovat interakce – novorozenec je „sociálně naivní, nikoli sociálně slepý“  Řadu svých funkcí (uspokojování potřeb, uklidňování…) musí na někoho „delegovat“, což vyžaduje nikoli pasivitu, ale mimořádné schopnosti; k účinnému kontaktu slouží:  Sací reflex  Reakce na lidský obličej, lidský hlas  Mimické výrazy emocí (radost, strach, odpor, smutek, překvapení)  Počátky vzájemného „zrcadlení“ výrazu  Silnější reflexy, pokud se plazí po nahém těle; úchopový reflex silnější, pokud chytá prst  Diferencovaný křik  Vývojový mezník: (záměrný) sociální úsměv (cca po 3 měsících) 08.04.2019 10 Výrazy tváře – projevy pocitů (zde), reakce v kontaktu – „zrcadlení“ (následující) 08.04.2019 11 Sociální kontext – „předprogramované“ rodičovské / pečovatelské chování  Zrcadlení (Rizzolatti, Keyes…)  zrcadlové neurony umožňují chápat aktivitu druhého na základě vlastní zkušenosti, „vzájemné vyladění“, patrně souvisejí s přenosem emocí a empatií, možná s učením imitací (vč. osvojování jazyka apod.)  Často interakce charakteru „vzorce chování“  D. Stern: přehánění výrazů (výška hlasu, jiný rytmus, výraznější mimika, delší pohledy z očí do očí…), omezení repertoáru na pochopitelné výrazy, opakování sekvencí  Brazelton: synchronizovaný cyklus interakce matky a dítěte (trvá několik sekund): zahájení interakce (vzbuzení zájmu) - vyladění vzájemné pozice - pozdravení (mimika, vokalizace, úsměv...) – „dialog“– oslabení - odvrácení pozornosti Hanuš a Mechthild Papouškovi: „Intuitivní rodičovství“  Komplexní vzorce pečujícího chování, které souvisejí s vnímáním aktivit a potřeb dítěte a s jeho přiměřenou stimulací 08.04.2019 12 Intuitivní rodičovství  Popsané projevy byly ověřovány napříč různými kulturami, jsou patrně z podstatné části univerzální  Schopnost synchronní interakce s novorozenci má asi 90 % dospělých  Nejsou reflektované - charakteristické bývá, že rodiče většinou nejsou schopni verbálně formulovat, na které signály dítěte se zaměřují a podle kterých jednají  např. matky bez ohledu na lateralitu drží děti častěji na levé ruce, což obvykle vysvětlují právě lateralitou;  dospělí a starší děti tvrdí, že své chování řídí podle výrazu tváře novorozence, i když ten je neměnný, mění se pouze poloha rukou; apod.)  reakční časy jsou kratší, pečující zvládá reagovat přiměřeně a včas, aniž by o tom musel přemýšlet  Nejdůležitější charakteristikou dobré interakce je „vyladěnost v čase“ – synchronizace a emoční vyladění  Napodobování dítěte rodičem = respekt k jeho ladění i tempu, pozitivní vlivy na vývoj ověřeny výzkumně i ve věku 3-4 let  Podpora „kompetence“ dítěte – učí se, že vyvolává předvídatelnou odezvu u druhých  Podpora pocitu bezpečí, jistoty, důvěry Děkuji za pozornost!