29.04.2019 1 Předškolní věk PedF MU, JS 2019 Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. Předškolní věk  V našem kulturním kontextu věk zhruba 3 – 6 let, v zásadě se kryje s možností docházky do MŠ  Začátek „druhého dětství“ (V. Příhoda – do 15 let), ale i pokračování „magických let“ (S. Freiberg)  Počátek: tvarová proměna, rozvoj motoriky, plynulé řeči, vlastní identity, rodinné identity, vztahů mimo rodinu, hry, kresby, předoperační stádium myšlení, nástup sociálních emocí  Ukončení: 2. tvarová proměna, další pokroky v motorice (grafomotorika), myšlení – stádium konkrétních operací (Piaget) , nástup „dětského realismu“, počátek smyslu pro povinnost, realismus ve hře, v kresbě, rozvoj soutěživosti… (ad školní zralost) 29.04.2019 2 Pohled na předškoláka v různých přístupech  J. A. Komenský - Informatorium školy mateřské prvních šest let v životě člověka  S. Freud - falická fáze - období identifikace s vlastním pohlavím, téma moci, úzkost ze „soka“  E.H. Erikson – konflikt iniciativy proti vině  J. Piaget - předoperační stadium (odložená nápodoba, symbolická hra, prudký rozvoj řeči, vnitřní řešení problémů a kognitivní egocentrismus) Výlet do historie: J.A. Komenský – Informatorium… 29.04.2019 3 Úkoly předškolního období  pojmenování je mírně zavádějící: důležitá je nejen „příprava na školu“, ale i rozvoj mnoha důležitých schopností a dovedností potřebných mimo školní kontext  utváření vztahů s vrstevníky  spolupráce i soupeření  vedení i podřízení se  řešení konfliktů a uzavírání kompromisů Pravidelný a dostatečný kontakt s vrstevníky je pro předškolní dítě nezbytný a nenahraditelný.  Rozvoj vztahů s osobami jiného věku (starší i mladší děti, dospělí mimo rodinu…)  rozvoj sociální role, identity, „záměru“ Tělesný vývoj a vývoj motoriky  Pokračuje rychlý růst (6 – 8 cm a 2 kg ročně; orientačně: váha = věk x 2 + 8, výška = věk x 6 + 77)  Diferenciace pohybů, oproti předchozím vývojovým obdobím jistější a působí ladněji, dobrá realizace záměru – patrné např. v kooperativní hře  Rozvoj jemné motoriky – patrné v konstruktivní hře (materiál, stavebnice…) a v kresbě (grafomotorika)  V předškolním období se rovněž začíná vyhraňovat lateralita  Období končí zhruba souběžně s tvarovou proměnou (ta se posuzuje i pomocí tzv. filipínské míry) – přechod od proporcí „malého dítěte“ k „velkému dítěti“ 29.04.2019 4 Kognitivní vývoj  Ad Piaget: „předoperační stádium“, fáze předpojmového a symbolického myšlení (asi do 4 let) a myšlení názorného a intuitivního (cca 4 – 7 let, tedy až do počátku školní docházky)  na počátku myšlení magické (a artificialistické, egocentrické… viz prezentace 7), později posun k realismu, přetrvává ale velký význam fantazie;  stabilita objemu apod. nebývá ještě dosahována (až v prvníh letech školy - viz konkrétní operace), myšlení může být útržkovité, ulpívat na jednom předmětu, chybí komplexnost  příklady utváření pojmů a kategorií: určování a pojmenování barev, chápání pojmů času (včera – dnes – zítra)…  Chápání vztahů: na počátku období častá otázka „proč?“ (celoživotně největší koncentrace této otázky na jednotku času)  Fantazie: velký význam pro harmonizaci, ale i pro rozvoj hry; patrné v oblibě pohádek; sklon ke konfabulaci – „vymýšlení si“ (nikoli lhaní) Vývoj řeči  Těsná vzájemná souvislost s kognitivním vývojem (osvojování slov jako označení vnímaných skutečností, vztahů…)  Prudký rozvoj aktivního slovníku  na počátku (3 roky) děti hovoří sice již zpravidla plynule, aktivní slovní zásoba obsahuje asi 1000 slov, běžné jsou agramatismy, vady výslovnosti apod.  na konci (6 let) aktivní slovní zásoba 3 – 5000 slov, zbytky dětské patlavosti by měly vymizet v prvním roce školy  Rozvoj řeči po fonetické stránce  Na počátku běžné agramatismy, vady výslovnosti apod.  zbytky dětské patlavosti by měly vymizet v prvním roce školy 29.04.2019 5 Emoční vývoj  Souvislost s prudkým rozvojem motorických, poznávacích i řečových schopností i s různými aspekty sociálního vývoje  Oproti batolecímu období méně afektivních výbuchů, ačkoli přetrvává jistá labilita emocí  Stále převažují emoce krátkého trvání a mělké hloubky  Mezi 3. a 5. rokem začíná dítě rozumět subjektivní povaze emocí  Rozvíjí se „teorie mysli“ (ToM –Theory of Mind): porozumění myšlení a cítění druhých, „schopnost vidět svět očima druhých“  Po počátku uvědomování si sama sebe rozšíření prožívání ve vztahu k druhým  Rostoucí schopnost chápat druhé – na základě sociálních interakcí roste i poznávací proces odlišování sebe od druhých  Počátky sebehodnotících emocí: zahanbení, hrdost, pýcha… (viz např. Erikson a odpovídající vývojový konflikt iniciativy proti vině)  Rozvoj seberegulace, vývoj „svědomí“ (Freud: zvnitřněné superego); dosud nestálé, závislé na autoritě a její přítomnosti (bezprostřední uspokojení – „marshmallow test“ https://www.youtube.com/watch?v=Sc4EF3ijVJ8 ) Sociální vývoj  Vztahy k druhým:  diferencují se vztahy k rodičům  rozvíjejí se vztahy k dalšími dospělým  dítě proniká do „světa mimo rodinu“ – počátky „fáze veřejné socializace“  velký význam kontaktu s vrstevníky i se staršími dětmi (už od konce batolecího období)  Utváření vlastní role  Na počátku předškolního věku by již dítě mělo znát své jméno a správně určit své pohlaví.  Součástí identity předškolního dítěte se stává i tzv. osobní teritorium, do kterého spadají blízké osoby, věci a místa  rodová role: postupné osvojování významu a obsahu dívčí a chlapecké (mužské a ženské) role  Velký význam začíná mít sociální učení  důležitým aspektem chování předškoláka je nápodoba  Dítě se v tomto věku dobře zabaví činností podobnou té, kterou vykonává vzor (např. rodič, ale i pohádková postava…), rádo se podílí na drobných pracích a úkolech (upravených pro něj tak, aby mohlo být v jejich vykonávání úspěšné). 29.04.2019 6 „Věk hry“ – typy hry  Rozlišení hry vs. experimentace (V. Příhoda) – experimentace vzniká sama ze situace, je nepředvídaná, nahodilá…; hra má cíl, souvislosti, průběh včetně ukončení…  Hry s materiálem  Funkční a činnostní hry: procvičování tělesných funkcí ve složitějších formách; důležitá je funkční libost  Konstrukční - realistická hra (stavění, kreslení…)  Symbolická – iluzívní, fantazijní hra („kuchyně se stane lesem a štokrdle medvěděm…“)  Rolová – úkolová hra (prodavač, popelář, princezna, prezident…)  Sociálně: hra paralelní, společná asociativní/ kooperativní, hra soutěživá „Věk hry“ – pojetí hry Dominantní pojetí hry:  Hra jako „příprava“ na reálný život, nácvik, zkoušení něčeho „nanečisto“  Hra napomáhá rozumnému a účelnému životu (ač sama o sobě může být nerozumná), vede k osvojení dovedností potřebných pro život, k zotavení a uvolnění i k překonání sociálních nároků  Hra jako smysluplná činnost sama o sobě  Hra jako jedna ze základních potřeb člověka ve všech společenstvích a kulturách, význam nemusí být obhajován jinými důvody. Souvisí se svobodou člověka a s jeho tvůrčí, fantazijní a uměleckou schopností.  Výběr názorů:  Huizinga: kulturu stvořil „homo ludens“, ne „homo faber“  J. A. Komenský: Hra je přirozená lidská potřeba.  A. Lazarus: Hra je prostředník k přirozenému odpočinku.  H. Spencer: Hra slouží k odčerpání přebytečné energie.  G. S. Hall: Hra jako rekapitulace fylogenetických období v ontogenetickém vývoji.  K. Gross: Hra má funkci přípravy a přípravného učení na „opravdový“ život.  Psychoanalytická tradice: Hra přináší slast č funkční libost.  E. Erikson: Hra jako řešení problémů a krizí. 29.04.2019 7 „Věk hry“ – význam her ve vývoji  Hraje si každé zdravé dítě; hra je základní potřebou, je nezbytná pro psychický vývoj (po stránce motorické, kognitivní, emoční i sociální)  Hra = činnost, která je vykonávána proto, že je libá, přináší dítěti uspokojení sama o sobě bez vnějšího uloženého cíle  Jednotlivé fáze:  Kojenec: procvičování pohybů, hra s jednoduchými předměty,“prozkoumávání“, zájem o detaily, později o vztahy mezi předměty, pohyb, zvuk… („není – kuk“), přechod od náhodného k záměrnému  Batole: procvičování nově získaných schopností, počátky nápodoby, manipulace s předměty a materiály, zkoumání funkčnosti, hra destruktivní i počátky hry konstruktivní, počátky čmárání, dětské hříčky (říkadla,“paci-paci“), hra s ostatními – od paralelní postupně ke společné asociativní, zárodky kooperace, popř. i fantazijní hry  Předškolák: hra jako hlavní činnost; kooperace a soupeření, konstruktivní hra, nápodoba, námětová hra, rolová hra, kresba, vyprávění, počátky her s pravidly Kresba  Kresbu lze chápat jako formu hry i jako „výtvarnou řeč“  Počátky – prvotní motorický význam, objevování možností vlastního těla: „hra se stopou“  Vývoj: do 1 roku skvrny, od 1,5 roku čárání (centrum grafického pohybu je nejprve v ramenním kloubu, postupné přesouvání loket, zápěstí, čáry obloukovitého charakteru, přesahování papíru, krouživý pohyb a tvorby nedokonalého oválu = první grafická figura, kolem 2,5 roku přistupuje druhá komplexnější figura = kříž, dokládá schopnost měnit směr čáry; dále body, klikatky, klubíčka, čáry, spirály…)  Od 3 – 4 let kresba stále jistější, zřetelně zobrazuje konkrétní osoby, tvory, předměty…; jako orientační vývojové měřítko se využívá např. kresba postavy:  počátečním stádiem je „hlavonožec“ – naznačené končetiny (ruce dítě u sebe objevuje mnohem dříve než nohy, v kresbě však je to naopak). Trup chybí, objevuje se až později, zpravidla, když chce dítě na něj umístit něco zajímavého (knoflíky, pupík)  končetiny postupně začíná zobrazovat jako dimenzionální (ne jednou linií), kresba dlouho zůstává „skládaná“ z různých částí, může být přítomná transparentnost, nerealistické napojení končetin, disproporce  Kresba postavy se využívá i jako orientační zkouška školní zralosti  Asi do 6 let dítě kreslí to, o čem ví, co ho zaujme; teprve od cca 7 let se projevuje „vizuální realismus“ – snaha kreslit to, co vidí 29.04.2019 8 První fáze kresby – čmárání, kruhy, hlavonožec … 3 - 4 roky 29.04.2019 9 …4 roky …5 - 6 let