Asistent pr^tUiiy ■< ^j- \ Mgr. Ilona Horáčková Je v Čechách možná skutečně funkční spolupráce asistenta/asistentky pedagoga s učitelem/učitelkou? Jaké je postavení asistentů a asistentek pedagoga v našich školách? Jaké požadavky jsou na ně kladeny? Odkud se berou naši asistenti? Jaká je jejich každodenní práce a co jim může pomoci? Mají naše školy asistentů a asistentek příliš, nebo naopak málo? Naše školství trpí mnohými neduhy, tím nejtěžším je dle mého názoru, formovaného třicetiletou praxí učitelky, absence kontinuity. A to především formální a legislativní, ale také morální. Hned za ní následuje velmi nízká schopnost poučit se z dobrých příkladů i chyb zahraničních vzdělávacích systémů, které mají to štěstí, že historicky netrpí prvním neduhem, že jim byla dopřána právě ona kontinuita, tedy časový úsek překračující jedno volební období. Naším školstvím téměř v pravidelných cyklech obcházejí strašidla. Strašidlo morálního kodexu budovatele komunismu vystřídala strašidla nová, moderní. Jména mají různá, Školský zákon, Bílá kniha, RVP, SVP, průřezová témata, asistenti pedagoga, segregace, integrace, inkluze, státní maturita, Hejného matematika, státní učňovská zkouška, centrální přijímací zkouška atd. Aktuálně se zmítáme v problému inkluze a počtu asistentů a asistentek pedagoga ve třídách. Aby jich náhodou nebylo moc a nebylo to pro stát příliš drahé. Kdo alespoň trochu vidí pod pokličku, tedy střechu našich škol, ví, že školy se většinově potýkají s fatálním nedostatkem asistentů a asistentek pedagoga. A dlouho se zřejmě potýkat budou, neboť to nevyřeší zákon ani vyhláška, dokud budeme požadovat maximální kompetence a odpovědnost za minimální mzdu. Nejsem příznivcem neustálého naříkání nad nízkými příjmy pedagogických pracovníků, nepovažuji je za jediný či největší problém našeho školství, ale v případě asistentů pedagoga to bohužel velkou váhu má. Místa asistentů především ve velkých městech nejčastěji obsazují studenti a studentky pedagogických fakult všech oborů, kteří si tak na část úvazku přivydělávají ke studiu. I když jsou sebelepší, není tato práce, která je skutečným posláním a v pravém slova smyslu pomáhající profesí, hlavním objektem jejich zájmu. A pokud jsou opravdu dobří, učenliví, empatičtí atd., vydrží v dané pozici alespoň do ukončení svého studia a přejdou či odejdou v lepším případě na učitelská místa, v horším mimo školství. Druhou skupinou jsou pracující důchodkyně (zde necítím potřebu gende-rově vyrovnávat, neboť jsem se v této pozici osobně nesetkala s pracujícím důchodcem), které si podobně přivydělávají k důchodu, a byť jsou třeba dostatečně i nadstandardně kompetentní, necítí potřebu prohlubovat si vzdělání. Tak má pozice asistenta pedagoga, přes svůj reprezentativní název, stále punc provizoria až pod-řadnosti. Přes takto poněkud pesimistický úvod musím zdůraznit, že jsem měla štěstí setkat se a pracovat s mnoha asistenty a asistentkami pedagoga, kteří zanechali velmi pozitivní a optimistický otisk v životech dětí i škol. S některými jsem pracovala osobně ve třídách, s jinými v pozici vedení školy, s dalšími nezapomenutelnými jsem se JSĚĚ setkala při práci na metodických materiálech pro asistenty pedagoga. Chtěla bych se podělit o zkušenosti z této práce a souvisejícího průzkumu především v oblasti týmové/tandemové spolupráce asistenta pedagoga s učiteli a učitelkami, vyučujícími jednotlivých předmětů i třídními učiteli, s dalšími pedagogickými pracovníky, včetně školských poradenských zařízení, a v oblasti skutečně každodenní práce, od plánování a přípravy na vyučování po spolupráci na hodnocení, a to především formativním. Na týmovou a tandemovou spolupráci soustředím pozornost proto, že se jedná o nejbližší partnerství v práci asistentů. V dnešní době vstupuje asistent pedagoga do kontaktu s více učiteli již od prvního stupně základní školy, v personálním obsazení třídy se často objevuje několik učitelů - třídního učitele či učitelku obvykle doplňují další, kteří ve třídě učí např. cizí jazyk nebo výchovně zaměřené předměty. Na druhém stupni se tento počet výrazně zvyšuje a s největším počtem učitelů přichází asistent pedagoga do styku na střední škole. Třídní učitel často neučí ve vlastní třídě více Tíidm učitel 1 'SSSSSiii * ^jiižžž^*^ Časopis TŘÍDNÍ UČITEL a vedení třídy si lze objednat na e-mailové adrese: send@send.cz Třídní učitel 883818