Proměny školy škola jako učící se organizace (evaluace... kvalita) Přednášky z pedagogiky (jaro 2019) Tomáš Janík, Institut výzkumu školního vzdělávání PdF MU Připomenutí z předminulá • Co je škola - označení pro prázdno (možnost věnovat se věcem přesahujícím každodenní práci) * Funkce školy a jejich proměny (personalizační, socializační, enkulturační) * Vývoj škol od antiky po současnost * Správa a řízení škol a školství jako systém: makroúroveň, mezoúroveň, m i kro ú rove ň * Vzdělávací politika: vývoj Připomenutí z minula rozvoj školy jako silné instituce zvládající nové výzvy humanizace školy obrat k dítěti ped. reformismus rozvinutí učitelského povolání do profese (vzestup - prestiž) budování školského systému povinná školní docházka budování systému a uč. přípravy Scénář: oslabování znevažovaní školy a učitelů heroická očekávání vs. reálné možnosti školy posilování pojetí učitele jako úředníka a technokrata odliv z učitelské profese a stárnutí uč. sborů de-kvalifikace (snižování požadavků na vstup) Scénář: posilování deformace učitelské přípravy ^c.FkDr.T-JArNlkf?kU £ i/A L TA