8. Kázeň a moc ve školní třídě Kateřina Lojdová •Rozdíl mezi dobrým a špatným učitelem není v tom, jak řeší kázeňské přestupky žáků ve třídě, ale v tom……… Kázeň ve školní třídě •Jak vnímáte slovo kázeň? • §Dodržování stanovených (vnějších) nebo dobrovolně přijatých pravidel (vnitřních) (Bendl, 2004). § §Na rozdíl od dřívějšího pojetí kázně jako prostředku k omezování svobody dítěte se dnes kázeň chápe jako prostředek k ovládání sama sebe. Sebekázeň je považována za jeden z cílů výchovy. Kázeň ve školní třídě Výsledek obrázku pro ledovec Kázeň klima školní třídy pozitivní vztahy učitele a žáků well-being self-efficacy učitele suportivní chování učitele warm demanders management výuky včasné a adekvátní reakce na nekázeň Evidence-based (srov. Lukas, Lojdová, 2016) Kázeň, autorita a moc ve školní třídě •Vztah pojmů Školní třída jako mocenská aréna •Moc chápeme jako potenciál ovlivňovat postoje, hodnoty a jednání jiné osoby nebo skupiny osob (Richmond & McCroskey, 1992) • •Jen jiné pojmenování autority učitele? • Moc učitele (French, Raven, 1959) •donucovací – moc učitele (respektování jeho požadavků) vychází z žákovy potřeby vyhnout se trestu (např. ve formě špatných známek či kritiky před třídou); •odměňovací – moc učitele určována snahou žáka získat odměnu ve formě hmotné (body, známky), psychologické (pochvala) či vztahové (pochvala před spolužáky); •referenční – vychází z identifikace žáka s učitelem na základě sympatií a náklonnosti („být jako učitel“); •legitimní – souvisí se sociální rolí učitele, která garantuje (formální) autoritu nad žáky. Tato role je spjata s normou dohlížet na druhé a ovlivňovat je. •expertní – vychází z učitelovy znalosti oboru nebo ze zvládnutí výukových metod. Vliv učitele na žáky vychází z jejich vnímání učitele jako experta, který má intelektuální znalosti obsahu (či určité dovednosti). 8 Kázeň je součástí řízení třídy (classroom management) •Oblasti řízení třídy •Oblast chování žáků (kázeň) •Didaktická oblast • •Obecné strategie řízení třídy (kázeňské strategie) •Proaktivní •Reaktivní Proaktivní řízení třídy •podpůrné chování učitele („warm demanders“) – srov. respektující výchova •pravidla ve třídě • •Reaktivní řízení třídy •legitimní, pokud nezahrnuje nevhodné chování učitele Nevhodné chování učitele (Mareš, 2013) •Jaké normy může učitel porušovat? • •Typy nevhodného chování učitele •Zákonné x nezákonné •Nevědomé x vědomé • • Příklady S jakými žáky mají učitelé lepší vztahy? •Dobrý vztah učitele s žáky koreluje s charakteristikami žáků, jako je školní úspěšnost (Hamre & Pianta, 2001) či konformita žáka ve vztahu k pravidlům ve škole (Claessens et al., 2016). •Výzva: vztah učitele s žákem, který se nechová konformně či odmítá školu (žákovská rezistence) • • •Projevy, kterými se žáci snaží vyhnout požadavkům učitele či dosáhnout vlastního záměru. •Opozitní žákovské chování, které zahrnuje soutěžení o moc a zpochybňuje legitimu školy obecně a konkrétně legitimitu dílčích instrukcí (McLaren, 1985). •Projevy nekázně nejsou vždy rezistencí, přestože se obojí projevuje podobně. • • Definice žákovské rezistence (Lojdová, 2015) a)Rezistentní strategie jsou v rozporu s normami instituce školy a v rozporu s akademickým úspěchem, žáci mohou být označkováni jako neschopní učit se - brzdí rozvoj žáka b)Revolucionáři a kritičtí myslitelé byli často hybateli dějin. Rezistentí strategie není prvoplánovité rušení, ale reakce na sociální nerovnosti manifestované ve škole. Žáci kteří proti nerovnostem revoltují rozvíjí sami sebe - podporuje rozvoj žáka } } } Dvojí pohled na rezistenci žáků • Výsledky výzkumu žákovské rezistence Typ rezistentní strategie Oblast řízení třídy Didaktická oblast Oblast chování Pasivní strategie ignorace obsahu ignorace učitele Aktivní strategie rozporování obsahu vyjednávání výjimky Agresivní strategie útok na obsah útok na normy nebo jejich reprezentanty }V didaktické oblasti: ignorace obsahu • Pan učitel žákům ukazuje zdroj, HDD, základní desku, procesor atd. Většinu komponentů nechá kolovat a žáci si je tak mohou prohlédnout. Všímám si, že kluci tak činí se zaujetím, naproti tomu holky to moc nezajímá. • }V oblasti chování: ignorace učitele • Bohužel některé dívky se mezi sebou bavily velmi hlasitě a napomínání nemělo úspěch. Když jsem se ptal učitelů, tak jsem se dozvěděl že tyto dívky jsou známá firma, a jejich ignorace učitelů je na velmi vysoké úrovni. • } Žákovská rezistence: Pasivní strategie Žákovská rezistence: Aktivní strategie v didaktické oblasti Rozporování obsahu •Otázky a komentáře žáků: „Paní učitelko, já musím nesouhlasit, hrady a zámky nejsou státním majetkem, co restituce?“ •Zadala jsem jim samostatnou práci, která spočívala v tom, že měli na jednu půlku listu psát výhody, které jim chození do školy přináší a na druhou půlku nevýhody. Někteří žáci vypracovali úkol velmi hezky, ale jiní se vůbec nesnažili. Příkladem je Jenda, který měl v nevýhodách 5 bodů týkajících se učitelů (nenávidím některé učitele, zlí učitelé…) • •Vyjednávání výjimky • Já: „Toníčku, neběhej s plnou pusou po třídě, sedni si a najez se v klidu“ • Tonda: „Ale já nemám plnou pusu, já ji mám poloprázdnou, takže to zvládám“ • • Žákovská rezistence: Aktivní strategie v oblasti chování Žákovská rezistence: Agresivní strategie •V didaktické oblasti – útok na obsah Dále dostali pracovní list týkající se národnostních menšin. Bylo těžké s nimi tento list dělat, na problematiku rasismu reagovali docela agresivně. •V oblasti chování – útok na normy nebo jejich reprezentanty Uvědomuji si, že žák nedával pozor. Pak se zeptal, co má dělat doma, a protože se paní učitelka věnovala jinému žákovi, zopakovala jsem mu co říkala. A on na mě vystartoval, že nejsem žádná jeho učitelka, tak mu nemám co zadávat úkoly. Velice se rozzlobil a kopnul lavici na mě. Tato událost mě velice vyděsila. • Shrnutí žákovské rezistence •Rezistentí strategie žáků se vyskytují v oblasti chování i v didaktické oblasti •Resistentní strategie nabývají podob od pasivity přes aktivní resistenci po agresivitu •Přesto že lze vnímat resistentní strategie v rozporu s normami školy, mohou být také prostředkem rozvoje žáka, vyjádřením jeho individuálních potřeb a reakcí na strukturální či individuální nerovnosti Jak na to? •Předcházet nekázni •Porozumět příčinám nekázně a rezistence •Reagovat na nekázeň adekvátně (srov. respektující výchova) a na základě porozumění individuálním příčinám • Doporučené zdroje •Základní: •Z posluchárny za katedru. Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství: •https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/800 •Lojdová, K. (2015). Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě. Orbis scholae, 9(1), 103–117. •Lukas, J., & Lojdová, K. Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie. Pedagogika 68(2), 155-172. • •Další •Bendl, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton. •Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce (Vyd. 3). Praha: Portál. •Mareš, J. (2013). Nevhodné chování učitelů k žákům a studentům. Studia paedagogica, 18(1), 7-36. •Šeďová, K. (2011). Mocenské konstelace ve výukové komunikaci. Studia paedagogica, 16(1), 89–118. •Šeďová, K. (2015). Moc v dialogickém vyučování. Pedagogická orientace, 25(1), 32–62. Doporučuji. K. L. články jsou online