Pozorovací arch Jméno žáka/žákyně^^[1] Datum pozorování Předmět Čas Třída/ročník Věk žáka Legenda: nepoužívá –; zkouší, snaží se +; zvládá * Pozorné naslouchání Udržuje s mluvčím kontakt očima Projevuje souhlas či nesouhlas s vyslechnutým Nonverbálně dává mluvčímu najevo známky zaujetí Nezasahuje do repliky mluvčího před jejím ukončením (neskáče do řeči) Reaguje na mínění druhého Komentuje vyslechnuté Jiné Dodržování pravidel diskuse Hlásí se o slovo Čeká, až dostane slovo Vyjadřuje i obhajuje svůj názor Poukazuje na nejasnosti, nesrovnalosti a problémy Svými výroky navazuje na předchozí vyjádření svých spolužáků Neodbíhá od tématu, drží se ho Jiné Pozorovací arch Jméno učitele/učitelky^^[2] Datum pozorování Předmět Čas Třída/ročník Věk žáka Legenda: nepoužívá –; zkouší, snaží se +; zvládá * Pozorné naslouchání Vědomě nastaví celé tělo k žákovi/žákyni, jemuž/jíž naslouchá Vhodně vyzývá žáka/žákyni k pokračování Čas od času shrnuje to, co bylo žákem/žákyní řečeno Dává žákovi/žákyni pozitivní zpětnou vazbu Dokáže vhodně odmítnout návrhy a názory žáka/žákyně, se kterými nesouhlasí Učitel vnímá a respektuje opačné pohlaví Jiné Dodržování pravidel diskuse Ujistí se o tom, že tématu diskuse žáci/žákyně rozumějí Rozvíjí myšlenky žáků/žákyň Řídí diskusi žáků/žákyň Určuje pořadí diskutujících Dává žákům/žákyním potřebný čas na rozmýšlení odpovědi/reakce Vyhodnotí smysl a úspěšnost diskuse Jiné ________________________________ ^^[1] Studující se zaměří na jednoho vybraného žáka/žákyni na videozáznamu. ^^[2] Studující se zaměří ne jednu vybranou učitelku/učitele na videozáznamu.