\\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Title-R1d.png PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ DIAGNOSTIKA V PRÁCI UČITELE: 4. SEMINÁŘ: JANA OBROVSKÁ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png Termíny odevzdání portfoliových úkolů •3.6. – zaslání spolužákovi k peer-assessmentu •10.6. - vložení do odevzdávárny •Vytvoření dvojic pro portfoliové úkoly! •Napište se na papír. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png ROZHOVOR •DIAGNOSTICKÝ (POZNÁVACÍ) – ZAMĚŘUJE SE NA OSOBNÍ MOTIVY, PŘESVĚDČENÍ, PROŽITKY JEDINCE; ODHALUJE SKUTEČNOSTI TÝKAJÍCÍ SE JEHO OSOBNÍ, ZDRAVOTNÍ, RODINNÉ ČI SOCIÁLNÍ ANAMNÉZY, VÝSLEDKŮ A PRŮBĚHU UČENÍ •VÝZKUMNÝ – PŘISPÍVÁ K ŘEŠENÍ NĚJAKÉ ŠIRŠÍHO PROBLÉMU, KONTEXTUALIZUJE SUBJEKTIVNÍ POHLED JEDINCE NA DANÝ JEV/PROCES/FENOMÉN •HRANICE MEZI JEDNOTLIVÝMI TYPY ROZHOVORŮ JE PROSTUPNÁ – NAPŘ. DIAGNOSTICKÝ ROZHOVOR JE ČASTO VEDEN S ÚMYSLEM NÁSLEDNĚ INTERVENOVAT; DO DIAGNOSTICKÉHO ROZHOVORU ČASTO ZAŘAZUJEME PRVKY ANAMNESTICKÉ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png FÁZE VEDENÍ ROZHOVORU MEZI VYUČUJÍCÍM A ŽÁKEM (RODIČEM) •PŘÍPRAVNÁ – VYUČUJÍCÍ BY SE MĚL PŘED REALIZACÍ ROZHOVORU SEZNÁMIT SE ZÁKLADNÍMI INFORMACEMI (TJ. ANAMNÉZOU) ŽÁKA (NAPŘ. RODINNÉ PODMÍNKY, PROSPĚCH, ZDRAVOTNÍ STAV, MIMOŠKOLNÍ AKTIVITY ATD.); MĚL BY NAJÍT VHODNÉ, PRO INFORMANTA PŘÍJEMNÉ PROSTŘEDÍ S DOSTATKEM SOUKROMÍ K REALIZACI ROZHOVORU •ÚVODNÍ FÁZE – JE DOBRÉ ŽÁKA UJISTIT O DŮVĚRNOSTI INFORMACÍ (POPŘÍPADĚ S NÍM VYJEDNAT MOŽNOSTI ZVEŘEJNĚNÍ), MOŽNOST NEODPOVÍDAT A TAKÉ O TOM, ŽE NEEXISTUJÍ DOBRÉ NEBO ŠPATNÉ ODPOVĚDI. NENÍ VHODNÉ ZAČÍNAT ROZHOVOR O VĚCECH, KTERÉ PŘIPOMENOU NEZDARY ŽÁKA (NAPŘ. NEÚSPĚCHY VE ŠKOLE, PŘESTUPKY). U VŠECH PROBLÉMOVÝCH SITUACÍ JE LEPŠÍ POSTUPOVAT OD RELATIVNĚ KLADNÝCH CHARAKTERISTIK K MÉNĚ PŘÍZNIVÝM. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png FÁZE VEDENÍ ROZHOVORU MEZI VYUČUJÍCÍM A ŽÁKEM (RODIČEM) •ROZVÍJENÍ ROZHOVORU – NA ZAČÁTKU ROZHOVORU BY MĚL DOTAZOVANÝ DOSTAT MOŽNOST SE VYJÁDŘIT, POVÍDAT O SVÝCH PROBLÉMECH, VYBÍT NEGATIVNÍ EMOCE, TAZATEL MU MUSÍ DÁT DOSTATEK PROSTORU •ROZUZLENÍ – MŮŽEME SE DOZVĚDĚT O PŘÍČINÁCH KONFLIKTU ČI ZDROJÍCH PROBLÉMU •ZÁVĚR - KAŽDÝ ROZHOVOR BY MĚL BÝT UKONČEN TAK, ABY MOHLY POZDĚJI POKRAČOVAT DALŠÍ KONTAKTY, BUDE-LI TO ZAPOTŘEBÍ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png PRINCIPY SPRÁVNÉHO VEDENÍ ROZHOVORU (I) •REFLEKTOVAT KONTEXT, VE KTERÉM ROZHOVOR PROBÍHÁ, A VZTAH MEZI MLUVČÍMI (NAPŘ. NENÍ ŽÁK ROZRUŠENÝ NEZDAŘENOU PÍSEMKOU?) •STANOVIT SI CÍL ROZHOVORU •USILOVAT O NAVÁZÁNÍ VZTAHU DŮVĚRY (NAPŘ. NEMLUVÍME S ŽÁKEM NADŘAZENÝM TÓNEM) •DOBŘE ZVÁŽIT POŘADÍ OTÁZEK (NA ZAČÁTKU VOLIT SPÍŠE ZAHŘÍVACÍ, OBECNĚJŠÍ A MÉNĚ OSOBNÍ OTÁZKY) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png PRINCIPY SPRÁVNÉHO VEDENÍ ROZHOVORU (II) •DÁVAT POZITIVNÍ ZPĚTNOU VAZBU („TVOJE ODPOVĚDI MI POMÁHAJÍ POZNAT, CO SE U VÁS DĚJE….“ „MYSLÍM, ŽE JSEM SE OD TEBE DOZVĚDĚL MNOHO UŽITEČNÉHO…“) •VŠÍMAT SI NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE (INTONACE HLASU, PŘÍZVUK, TEMPO, VEŠKERÉ ZMĚNY VE VÝRAZU OBLIČEJE, ČERVENÁNÍ, POHLED, POCENÍ, PLAČTIVOST, RUCE ZKŘÍŽENÉ NA HRUDI, POKAŠLÁVÁNÍ…. DŮLEŽITÉ JSOU ZMĚNY – NAPŘ. ŽÁK ZAČNE ŽMOULAT KAPESNÍK) •REFLEKTOVAT VLASTNÍ PŘESVĚDČENÍ A STEREOTYPY O ŽÁKOVI A VYVAROVAT SE HALÓ EFEKTU (TZV. CHYBA PRVNÍHO DOJMU) •USILOVAT O EMOČNÍ UZAVŘENÍ ROZHOVORU \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png POJMY ANAMNÉZA – CO PŘEDCHÁZELO SOUČASNÉ SITUACI DIAGNÓZA – VYJÁDŘENÍ SOUČASNÉHO STAVU RETROGNÓZA – CO MĚLO VLIV A S JAKÝM EFEKTEM NA ROZVOJ DÍTĚTE, JAK REAGOVALO (PEDAGOGICKÉ PŮSOBENÍ) PROGNÓZA – VYJÁDŘENÍ PŘEDPOKLADŮ K DALŠÍMU VÝVOJI (ROZVOJI DÍTĚTE) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png ANAMNÉZA ANAMNÉSIS – ŘEC. ROZPOMÍNÁNÍ •PEDIATR, PSYCHOLOG •UČITEL: ZÁMĚR NASTAVIT ADEKVÁTNÍ PODMÍNKY PRO DÍTĚ PŘI ADAPTACI NA NOVÉ ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ „ANAMNÉZA JE JEDNOU Z METOD, JEJÍŽ POMOCÍ ZÍSKÁVÁME TAKOVÉ INFORMACE Z UPLYNULÉHO ŽIVOTA ŽÁKA, KTERÉ MOHOU PŘISPĚT K OBJASNĚNÍ SOUČASNÉHO STAVU” (O. ZELINKOVÁ, 2003). ANAMNÉZA (PODLE ZAMĚŘENÍ): -OSOBNÍ (VÝVOJOVÁ) -RODINNÁ (VÝCHOVNÁ) -ŠKOLNÍ -SOCIÁLNÍ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png ANAMNÉZA OSOBNÍ (VÝVOJOVÁ) Z ODBORNÉHO VYŠETŘENÍ: •DATA O PRENATÁLNÍM A PERINATÁLNÍM VÝVOJI (PRŮBĚH TĚHOTENSTVÍ, POROD, POPORODNÍ VÝVOJ -10 DNÍ PO PORODU) •PRŮBĚH VÝVOJE V PRVNÍCH LETECH ŽIVOTA (PSYCHOMOTORIKA, ŘEČ, GRAFOMOTORIKA, VÝVOJ HRY, KRESBA, NÁPADNÉ PROJEVY…) •ZDRAVOTNÍ HLEDISKO: NEMOCI, ÚRAZY, HOSPITALIZACE, POSTIŽENÍ, SPÁNEK, ÚNAVA, NECHUTENSTVÍ, ALERGIE, LÉKY… \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png ANAMNÉZA RODINNÁ •ZÁKLADNÍ ÚDAJE O RODINĚ (VELIKOST, STÁŘÍ RODIČŮ, SOUROZENCI) •STYL A ZPŮSOB VÝCHOVY •STRUKTURA RODINY •VZTAHY V RODINĚ (MEZI RODIČI, K DÍTĚTI, K DALŠÍM ČLENŮM RODINY) •VLIVNÍ JEDINCI V RODINĚ •OBTÍŽE S VÝCHOVOU •PROJEVY DÍTĚTE V RODINĚ •RODINNÉ PODMÍNKY \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png H:\Jana\Brno MU Fakulta\Dokumenty\Výuka\Pedagogická diagnostika\Metody\Anamnéza\rodiná anamnéza Michal.jpg \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png ANAMNÉZA ŠKOLNÍ SLEDUJE OTÁZKY VÝVOJE DÍTĚTE V PODMÍNKÁCH INSTITUCIONÁLNÍ VÝCHOVY •VSTUP DÍTĚTE DO MŠ, ZŠ, VĚK, ADAPTACE •PROJEVY CHOVÁNÍ VŮČI DĚTEM, UČITELKÁM •REAKCE NA REŽIM VE ŠKOLE •VÝČET NAVŠTĚVOVANÝCH ŠKOL \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png ANAMNÉZA SOCIÁLNÍ SLEDUJE VÝVOJ JEDINCE Z HLEDISKA ZAČLENĚNÍ DO VRSTEVNICKÝCH SUPIN, JEHO ZÁJMY, VOLNOČASOVÉ AKTIVITY \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png ZJIŠŤOVÁNÍ ÚDAJŮ •ROZHOVOR •DOTAZNÍK H:\Jana\Brno MU Fakulta\Dokumenty\Výuka\Pedagogická diagnostika\Metody\Anamnéza\pokračování.jpg