PRÁCE S ŽÁKOVSKÝM PORTFOLIEM Základy pedagogicko-psychologické diagnostiky Seminář č. 5 Hana Koblihová Zjišťování prekonceptů, vlastní zkušenost šVlastními slovy popište, co si pod termínem PORTFOLIO představujete. š š Zjišťování prekonceptů, vlastní zkušenost šKahoot.it Portfolio – Survey šOdkaz na hru: šhttps://play.kahoot.it/#/?quizId=738ec6a4-744a-4165-86b5-486eb704dc32 šOdkaz na zadání pro učitele: šhttps://create.kahoot.it/details/portfolio-survey/738ec6a4-744a-4165-86b5-486eb704dc32 šDiskuse š Žákovské portfolio definice ČR šA.Václavík (2013, s.11) „sada papírů v euroobalech založených v šanonech a uložených někde ve školní třídě, aniž by učitelé a žáci věnovali těmto kolekcím další pozornost nebo s nimi nějak systematicky pracovali.“ šAutoři projektu Kvalita I vymezili portfolio jako nástroj pro dlouhodobé shromažďování informací o výsledcích, postupu učení a dalších charakteristikách souvisejících se vzděláváním konkrétního žáka/yně (CERMAT, 20081 ). šTomková (2007): „ Portfolio není cílem učení žáků, ale prostředkem k němu. Důležité jsou proto činnosti, kterým se žáci v průběhu práce s portfoliem věnují, tj. především sbírání, třídění, průběžné reflektování a sebehodnocení, sdílení, prezentování a obhajování.“ šCo z těchto definic vyplývá? Žákovské portfolio – definice zahraničí školekce žákovských prací, které reflektují individuální růst a pokrok dítěte během určitého časového období (Lustig,1996, s. 14). švšechna portfolia mají společné to, že studenti musí shromažďovat, vybírat a reflektovat své úkoly Sweet (1993) . šArter (1995) vidí smysl portfolia v sledování růstu a vývoje žáka. Je to více, než sbírka žákovských prací, vypráví příběh o žákovi. Diagnostický nástroj Soubor produktů dítěte šUspořádaný soubor prací dítěte shromážděných za určité období, s nímž aktivně průběžně pracují všichni účastníci edukačního procesu. Plní diagnosticky formativní i sumativní účel. Poskytuje co nejkomplexnější informace o výsledcích dítěte (se zřetelem ke všem oblastem osobnosti dítěte), jeho pokroku a vývoji. Informace slouží dítěti, rodičům a učitelům, případně dalším odborníkům ke komunikaci za účelem dalšího rozvoje dítěte a úpravě výchovných a vzdělávacích strategií ve třídě mateřské školy (Syslová, Kratochvílová, Fikarová, 2018). š Konstruktivistický versus pozitivistický pohled š~ Cesta a cíl šKonstruktivistický pohled -Důraz kladen více na proces než výsledný produkt; hodnocení má formativní charakter -Strukturuje a převypráví žák -Významy jednotlivých materiálů jsou proměnné v průběhu doby š (Barrnett, Carney, 2005) š šPozitivistický pohled -Portfolio jako nástroj, kanál, cíl -Místo pro příklady žákovských prací použitých k odvození toho, k jakému výsledku v procesu učení došlo; sledování v průběhu času není podstatné š(Barrnett, Carney, 2005; Paulson, Paulson, 1994) š Jsou portfolia stejná nebo se liší? šPopište vlastními slovy, jaké rozdíly v portfoliích vidíte. šDala by se portfolia podle vás dělit? Jak? Trojí dělení (Horká a Kratochvílová, 2014) šPortfolio sběrné šPortfolio výběrové šPortfolio diagnostické Portfolio sběrné šPracovní, dokumentační šObsahuje všechny práce žáka, které vznikaly v průběhu výuky šSpíše „jen shromáždění“ než metoda s výchovně vzdělávacím cílem. š š Portfolio výběrové šSelektivní, ukázkové, reprezentační šSlouží k předvedení těch nejlepších výsledků šPoužívá se někdy jako sebeprezentace při přijímacích zkouškách a podobně. šPozbývá mu však možnost vidět změnu, pokrok a zlepšení. š Portfolio diagnostické šHodnotící šVlastní nástroj pedagogické diagnostiky šTento typ se odlišuje rozšířením sběrných údajů, se kterými se pak dále pracuje (sebehodnocení žáka, hodnocení učitele, komentáře, mimoškolní aktivity a jiné). šJde o sledování komplexního rozvoje dítěte, žáka Funkce diagnostického portfolia šInformační šMotivační šKomunikační šAutoregulační šDiagnostická Podoba portfolia šPapírová forma – šanony, krabice, složky, … šElektronická forma - V souvislosti s rozvíjejícími technologiemi a zvyšujícími se počítačovými kompetencemi žáků se nově objevuje e-portfolio nebo webfolio. (Kotsopoulos, Lee, Cordy, & Bruyns, 2015) nebo (Aktay & Gultekin, 2014) š Digitální portfolio šSEESAW šStručná charakteristika: http://ipadvetride.cz/videonavod-digitalni-portfolio-seesaw/ šZkušenosti učitelů a žáků ze zahraničí: https://web.seesaw.me/classrooms šMAHARA šhttps://mahara.org/ šStručná charakteristika: https://www.youtube.com/watch?v=xJS6sI0NBMM šRozsáhlá charakteristika pro zájemce: https://www.youtube.com/watch?v=NXwkDtJ8z4c š š š Diskuse šDiskutujte nad vhodností jednotlivých druhů portfolií napříč jednotlivými vzdělávacími stupni šCo vše do portfolia patří? šJak jej zavést? šCo by mohla obsahovat první stránka? šJak s portfoliem pracovat? šZkušenosti z praxe, osobní zkušenosti šPortfolio a RVP, školský zákon, inkluzivní vzdělávání š šPortfolio nemusí mít za každou cenu jednotný obsah a formu, ale důležité je, aby bylo celkovým přínosem a pocitem spokojenosti jak pro žáka, tak pro učitele. (Havlíčková, 2007) š Opakování šKahoot.it šOdkaz na hru: https://play.kahoot.it/#/?quizId=3449587c-28d1-473c-b20c-4bd123484db3 šOdkaz na zadání pro učitele: https://create.kahoot.it/details/portfolio-quiz/3449587c-28d1-473c-b20c-4bd123484db3 Zajímavá videa šhttps://www.youtube.com/watch?v=1bkVpTY5JEc child portfolio šhttps://www.youtube.com/watch?v=nOpcRYbdTWk šhttps://www.youtube.com/watch?v=icTyeMx0Css student portfolio šhttps://www.youtube.com/watch?v=UL_5PitHcfY šhttps://www.youtube.com/watch?v=hlVS5PQAu5Y University porfolio šhttps://www.youtube.com/watch?v=BK62fSRdZtA Ilustration portfolio šhttps://www.youtube.com/watch?v=xyQ7iPG5NdE e-portfolio šhttps://www.powtoon.com/home/ - awesome videos, presentations – e portf. šhttps://www.youtube.com/watch?v=sacuuqjHPXo Student Portfolios for Classroom Assessment šhttps://www.youtube.com/watch?v=jm902Ha81ag How to prepare a Student Portfolio š š Zdroje Zdroje šČábalová, D. (2011). Pedagogika. Havlíčkův Brod: Grada. šHanušová, S., & Havlíčková, H. (2007). Portfolio v cizojazyčném vyučování: monografický sborník z konference Portfolio v cizojazyčném vyučování - Krok ze školy do života. Portfolio v cizojazyčném vyučování (stránky 18-26). Brno: Masarykova univerzita. šHorká, H., & Kratochvílová, J. (2012). Otázky školního hodnocení v přípravném vzdělávání učitelů 1. stupně základní školy. V J. &. Kratochvílová, Hodnocení a sebehodnocení žáků v primárním vzdělávání – aktuální otázky, perspektivy a výzvy (stránky 137-144). Brno: Masarykova univerzita. šHorká, H., & Kratochvílová, J. (2014). School education. Brno: Masaryk University šKankaanranta, M. (1996). Kankaanranta, M. (1996). Self-Portrait of a Child: Portfolios as a Means of Self-Assessment in Preschool and Primary School. Načteno z eric.ed.gov: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED403058.pdf šKotsopoulos, D., Lee, D., Cordy, M., & Bruyns, S. (24. 5. 2015). Electronic portfolios in grades one, two and three: a cautionary tale. Technology, Pedagogy and Education, stránky 1-16. šKratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků. Brno: MSD. šKratochvílová, J. (2013). Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: muni PRESS šSyslová, Z., Kratochvílová, J., Fikarová, T. Pedagogická diagnostika v MŠ. Praha: Portál, 2018. šShores, E. F., & Grace, C. (1998). El portafolio paso a paso. Infantil y primaria. Barcelona: Graó. šVáclavík, A. (prosinec 2014). Portfolio: příběh učení žáka. Komenský (2), stránky 23-27 šArter, J., (et al.). (1995). Portfolios for Assessment and Instruction. Washington, D. C.: ERIC. šLustig, K. (1996). Portfolio Assessment: A Handbook for Middle Level Teachers. 1st ed. Columbus: National Middle School Association. šTomková, A. (2007). Žákovské portfolio a jeho cíle v primární škole. In: Metodický portál: Inspirace a zkušenosti učitelů [online]. [cit. 2015-02-25]. Dostupné z:http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/1543/ZAKOVSKE-PORTFOLIO-A-JEHO-CILE-V-PRIMARNI-SKOLE.html/ š