Materiál byl zpracován v rámci projektu "Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě – EDUCOLAND" Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Řešíme slovní úlohy Růžena Blažková Pedagogická fakulta MU blazkova@ped.muni.cz V úvodu si položme několik otázek: - Proč řešíme slovní úlohy? - Je řešení slovních úloh žáky oblíbené? - Jaká tématika slovních úloh žáky osloví? - Jaké problémy se vyskytují při řešení slovních úloh? - Jaké vhodné metodické postupy můžeme využívat? Dovednost řešit slovní úlohy je kriteriem osvojení daného učiva, neboť takto je každé učivo využíváno aktivně a s porozuměním. Při řešení slovních a aplikačních úloh žák prokáže, zda a do jaké hloubky zvládl operace s čísly a zda je dokáže účelně využít k řešení dalších úloh na vyšší úrovni. Slovní úlohy rozvíjejí všechny klíčové kompetence uvedené v RVP pro základní vzdělávání (kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, osobnostní, sociální a personální, pracovní). Slovní úlohy ilustrují použití matematiky v reálném životě. K řešení slovních úloh mohou žáci přistupovat různými způsoby, podle vlastního chápání. Není vhodné ulpívat na formálním postupu řešení a preferovat jen jeden způsob. Na několika slovních úlohách ilustrujeme různé možnosti řešení – pomocí experimentu, aritmeticky, pomocí rovnic nebo jejich soustav. Ve velké míře využíváme grafického znázornění (jeden obrázek je za tisíc slov). Úlohy jsou vybrány z různých tematických oblastí a jsou nastíněny některé možnosti jejich řešení. Při řešení slovní úlohy je vhodné vycházet od otázky a postupně hledat cestu, jak na otázku odpovíme. Schématicky můžeme postup řešení slovní úlohy znázornit takto: Co máme vypočítat? Co k tomu potřebujeme? Známe všechny potřebné údaje? Kde je získáme? Materiál byl zpracován v rámci projektu "Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě – EDUCOLAND" Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Sestavíme matematickou úlohu (příklad, rovnici aj.) Vyřešíme matematickou úlohu. Odpovíme na slovní úlohu. V textu jsou uvedeny ukázky slovních úloh, které jsou řešeny několika způsoby, a záleží na žákovi, který způsob je mu nejbližší (experiment, aritmetické řešení, pomocí lineárních rovnic o jedné neznámé, soustav lineárních rovnic o dvou neznámých). Ve všech případech hraje roli grafické znázornění pomocí obrázku, neboť žákům usnadní řešení a umožní vhled do úlohy. Schopnost řešit slovní úlohy různými metodami přispívá k rozvoji matematické gramotnosti žáků. 1. U dědečka na dvorku jsou slepice, králíci a dva psi. Vojta spočítal, že mají dohromady 18 hlav a 52 nohou. Kolik má dědeček králíků a kolik slepic? Řešení experimentem Nakreslíme 18 hlav: O O O O O O O O O O O O O O O O O O Dva psi mají 8 nohou, na slepice a králíky zbývá 16 hlav a 44 nohou. Každé zvíře má alespoň dvě nohy, tak ke každé hlavě přiřadíme tedy nejprve dvě nohy. O O O O O O O O O O O O O O O O Vyčerpáme 32 noh, zbývá 12 noh, které rozdělíme po dvou. O O O O O O O O O O O O O O O O Vyčerpáme 32 noh, zbývá 12 noh, které rozdělíme po dvou. Vidíme, že králíků je 6 a slepic je 10. Materiál byl zpracován v rámci projektu "Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě – EDUCOLAND" Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Řešení aritmetické: Když odečteme počet hlav a počet noh psů, zbývá 16 hlav a 44 noh. Kdyby byly samé slepice, měl by 2 ∙ 16 = 32 noh. Zbývající počet noh: 44 – 32 = 12, těchto 12 noh rozdělíme po dvou: 12 ∶ 2 = 6. Králíků je 6, slepic je 10. Zkouška: počet hlav: 2 + 10 + 6 = 18, počet noh: 2 . 4 + 2 . 10 . 4 . 6 = 8 + 20 + 24 = 52. Řešení lineární rovnicí o jedné neznámé. Označíme počet slepic x, počet králíků je 18 – 2 – = 16 – , sestavíme rovnici: 2 . 4 + 2 . + 4(16 – ) = 52 8 + 2 + 64 – 4 = 52 2 = 20 = 10 Slepic je 10, králíků je 16 – 10 = 6. Zkouška (u slovní úlohy neprovádíme zkoušku dosazením do rovnice, neboť rovnice může být nesprávně sestavena, dobře vyřešena a zkouška vyjde správně, ale slovní úloha je vyřešena chybně.): Počet hlav: 2 + 10 + 6 = 18 Počet noh: 2 . 4 + 2 . 10 . 4 . 6 = 52 Řešení soustavou dvou lineárních rovnic o dvou neznámých: Označíme počet slepic x, počet králíků y. 2 + + = 18 2.4 + 2 + 4 = 52 Úpravou: + = 16 2 + 4 = 44 Řešením soustavy získáme = 10, = 6. Materiál byl zpracován v rámci projektu "Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě – EDUCOLAND" Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. 2. Jana s Markem mají ušetřeno dohromady 1 640 Kč. Jana ušetřila o 80 Kč méně než Marek. Kolik korun ušetřil každý z nich? Řešení aritmetické: Jana 80 dohromady 1 640 Marek 1 640 – 80 = 1 560 1 560 : 2 = 780 Jana ušetřila 780 Kč, Marek ušetřil 860 Kč. Zkouška: Zkoušku je třeba provést pro obě podmínky úlohy. 780 + 860 = 1 640 780 je menší než 860 o 80. Řešení lineární rovnicí: Neznámou x označíme počet korun Marka: x + (x – 80) = 1 640 2x = 1720 x = 860 Zkouška: Marek ušetřil 860, Jana ušetřila 860 – 80 = 780, dohromady 860 + 780 = 1 640. Řešení soustavou dvou lineárních rovnic o dvou neznámých. Počet korun Marka označíme x, počet korun Jany x. x + y = 1 640 x = y + 80 Úpravou dostaneme: 2x = 1720 x = 86 y = 780 Materiál byl zpracován v rámci projektu "Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě – EDUCOLAND" Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. 3. Součet věků sourozenců Hany a Petra je 24, rozdíl jejich věků je 6. Kolik je každému z nich roků, když Hana je starší? Řešení experimentem: Zapisujeme dvě čísla, jejichž součet je 24 a hledáme dvojici, která má rozdíl 6. Pro přehlednost využijeme tabulku. Věk Hany 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 Věk Petra 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Rozdíl 22 20 18 16 14 12 10 8 6 4 Řešení aritmetické: _________________ __________ věk Hany věk Petra dohromady 24 součet 24 ______________________________ rozdíl 6 24 – 6 = 18 18 : 2 = 9 24 – 9 = 15 Haně je 15 roků, Petrovi je 9 roků. Zkouška: 15 + 9 = 24 15 – 9 = 6 Řešení lineární rovnicí o jedné neznámé: Označíme věk Hany x, věk Petra je x = 6. x + (x-6) = 24 2x = 30 x = 15 Materiál byl zpracován v rámci projektu "Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě – EDUCOLAND" Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Věk Hany je 15 roků, věk Petra je 15 – 6 = 9 roků. Řešení soustavou dvou lineárních rovnic o dvou neznámých: Označíme věk Hany x, věk Petra y. x + y = 24 x – y = 6 2x = 30 x = 15 y = 9 4. Kolik chlapců a kolik děvčat je ve třídě, když platí: kdyby bylo chlapců o 25% méně, než jich je a děvčat bylo o 25% více, než jich je, bylo by jich stejně. Řešení aritmetické: 25 % určitého základu je jedna čtvrtina tohoto základu. Tedy počet chlapců by se snížil o jednu čtvrtinu jejich počtu a počet děvčat by se zvýšil o jednu čtvrtinu jejich počtu. chd 4 3 4 5 = Tedy poměr chlapců a děvčat je 5 : 3. Počet chlapců a počet děvčat musí být dělitelný čtyřmi (aby bylo možné vypočítat 25 %). Počet děvčat 3 6 9 12 15 Počet chlapců 5 10 15 20 25 Chlapců je 20, děvčat je 12. Zkouška: 25 % z 20 je 5, 20 – 5 = 15 25 % z 12 je 3, 12 + 3 = 15 Materiál byl zpracován v rámci projektu "Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě – EDUCOLAND" Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Řešení rovnicí: Označíme počet chlapců x, počet děvčat y: x – 0,25 x = y + 0,25 y 0,75 x = 1,25 y x = y 3 5 Aby x a y byla přirozená čísla, musí být y dělitelné třemi. Aby bylo možné vypočítat 25% tohoto čísla, musí být dělitelné čtyřmi. Toto číslo je např. 12. Tedy y = 12, x = 20. 5. Cena knihy byla snížena o 450 Kč, takže čtyři knihy za novou cenu jsou o 600 Kč levnější než tři knihy za starou cenu. Jaká byla původní cena knihy a za kolik Kč se prodává dnes? Řešení aritmetické: Rozdíl v ceně 1 knihy: 450 Kč Rozdíl v ceně tří knih: 3 . 450 Kč = 1 350 Kč Rozdíl v cenách za starou a novu cenu je 600 Kč Cena jedné knihy za novou cenu: 1 350 – 600 = 750 Cena za starou cenu. 750 + 450 = 1 200 Původní cena knihy byla 1 200 Kč, nová cena knihy je 750 Kč. Zkouška: 3 . 1 200 = 3 600 4 . 750 = 3 000 Rozdíl : 3 600 - 3 000 = 600. Řešení lineární rovnicí o jedné neznámé: Původní cena knih: x Cena po slevě: x – 450 4 (x – 450) = 3x - 600 x = 1 800 - 600 x = 1 200 Materiál byl zpracován v rámci projektu "Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě – EDUCOLAND" Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Původní cena je 1 200 Kč, cena po slevě je 750 Kč. Řešení soustavou dvou lineárních rovnic o dvou neznámých: Původní cena knihy: x Cena po slevě: y x – y = 450 3x – 4y = 600 Po úpravě a řešení dostaneme x = 1 200, y = 750. 6. Kolik semen okurek má pěstitel vyset, když chce získat 5 400 sazenic a ví, že klíčivost semen je 85% a z vyklíčených semen ještě uhyne 10 % sazenic? Řešení aritmetické: 85% 15% Vysetá semena: 90% 10% Vyklíčená semena 5 400 5 400 sazenic je 90 % vyklíčených semen, tedy vyklíčí (5 400 : 90) . 100 = 6 000 semen. Těchto 6 000 semen je 85 % vysetých semen. Tedy pěstitel musí vyset (6 000 : 85) . 100 = 7059 = 7060 semen. Pěstitel musí vyset asi 7 060 semen. Zkouška: 7 059 . 0,85 = 6 000 (po zaokrouhlení) 6 000 . 0, 90 = 5 400 Řešení lineární rovnicí: Označíme počet vysetých semen x. (x . 0,85) . 0,90 = 5 400 Materiál byl zpracován v rámci projektu "Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě – EDUCOLAND" Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. x = 7 058,82 Po zaokrouhlení x = 7 059. 7. Z Brna do Plzně vyjel v 7 hodin kamion průměrnou rychlostí 60 h km . Z Plzně do Brna vyjel v tutéž dobu osobní automobil průměrnou rychlostí 85 h km . Vzdálenost obou měst je 290 km. a) V jaké vzdálenosti od Brna se obě vozidla míjela a v kolik hodin to bylo? b) V kolih hodin přijel kamion do Plzně a v kolik hodin přijel osobní automobil do Brna? Řešení aritmetické 290 km B __________________________________________ P 60 h km 85 h km a) Za 1 hodinu se obě vozidla přiblíží o 60 km + 85 km = 145 km. Vzdálenost 290 km urazí za 290 : 145 = 2 budou se míjet za 2 hodiny. Kamion ujede dráhu: 2 . 60 km = 120 km Osobní automobil ujede dráhu 2 . 85 km = 170 km Dohromady: 120 km + 170 km = 290 km. b) Dráhu 290 km ujela vozidla za čas: Kamion 290 : 60 = 4 6 5 4 6 5 h = 4 h 50 min Kamion přijel do Plzně v 11 h 50 min. Materiál byl zpracován v rámci projektu "Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě – EDUCOLAND" Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Osobní automobil: 290 : 85 = 3 10 4 3 10 4 h = 3 h 24 min Řešení lineární rovnicí a) Vozidla jedou proti sobě, součet drah obou vozidel je roven celkové dráze. Označíme čas jízdy obou vozidel x. 85 x + 60 x = 290 145 x = 290 x = 2 Obě vozidla pojedou 2 hodiny. Kamion ujede dráhu: 2 . 60 km= 120 km Osobní automobil ujede dráhu: 2 . 85 km= 170 km Celkem 120 km + 170 km = 290 km Obě vozidla se míjela ve vzdálenosti 120 km od Brna v 9 hodin. b) Dráhu 290 km ujela vozidla za čas: Kamion 290 : 60 = 4 6 5 4 6 5 h = 4 h 50 min Kamion přijel do Plzně v 11 h 50 min. Osobní automobil: 290 : 85 = 3 10 4 3 10 4 h = 3 h 24 min Osobní automobil přijel do Brna v 10 h 24 min. Řešení grafické: Zapíšeme rovnice lineárních funkcí: y1 = 60 x y2 = 290 – 85 x Zakreslíme grafy obou funkcí a souřadnice průsečíku obou přímek určí hodnoty x a y. Materiál byl zpracován v rámci projektu "Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě – EDUCOLAND" Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. 8. Autobus vezl děti na lyžařský zájezd. Vyjel v 8 hodin a jel průměrnou rychlostí 75 h km . Při odjezdu Jonáš zjistil, že zapomněl lyžařské boty. Telefonem žádal tatínka, zda by mu mohl boty nějak přivézt. Tatínek jel osobním automobilem, vyjel v 8h 30 min a jel průměrnou rychlostí 90 h km . Za jak dlouho a po kolika kilometrech autobus dohonil? V kolik hodin to bylo? Řešení aritmetické 8.00 _________________________________ 75 h km 8.30 _________________________________ 90 h km Za půl hodiny urazil autobus dráhu 37,5 km. V tomto okamžiku vyjel tatínek a každou hodinu se přibližoval k autobusu o (90 – 75 = 15) - o 15 km. Náskok autobusu vyrovnal za (37,5 : 15 = 2,5) za 2,5 hodiny. Doba jízdy autobusu : 3 hodiny, ujetá dráha (3 . 75 = 225) 225 km. Doba jízdy osobního automobilu: 2,5 hodiny, ujetá dráha (2,5 . 90 – 225) 225 km. Tatínek dohonil autobus v 11 hodin. Řešení pomocí rovnice: Vozidla jedou za sebou, jejich dráhy se sobě rovnají. Označíme neznámou – čas t od výjezdu autobusu, čas tatínkova vozidla je t – 0,5: 75 t = 90(t - 0,5) 15 t = 45 t = 3 Materiál byl zpracován v rámci projektu "Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě – EDUCOLAND" Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Tatínek dohoní autobus za 3 hodiny od vyjetí autobusu, za 2,5 hodiny od svého výjezdu.. Autobus ujede dráhu: 3 . 75 = 225 225 km Osobní automobil ujel dráhu: 2,5 . 90 = 225 225 km. Řešení grafické: Zapíšeme rovnice obou funkcí: y1 = 75 x y2 = 90 (x – 0,5) = 90x – 45 Zakreslíme grafy obou funkcí a souřadnice průsečíku obou přímek určí hodnoty x, y. 9. Jedním přítokem se naplní bazén vodou za 4 hodiny, druhým přítokem se naplní za 6 hodin. a) Za jak dlouho se bazén naplní, budou- li otevřeny oba přítoky? b) Odtokem se vyprázdní bazén za 3 hodiny. Naplní se bazén, jestliže budou otevřeny přítoky i odtok? Řešení aritmetické: a) Za jednu hodinu se naplní prvním přítokem 4 1 bazénu, druhým přítokem 6 1 bazénu. Budouli otevřeny oba přítoky současně, za 1 hodinu se naplní 12 5 6 1 4 1 =+ bazénu. Celý bazén se naplní za ( 4,2 5 12 12 5 :1 == ) 2,4 hodiny. b) Bude-li otevřen i odtok, za jednu hodinu bude v bazénu ( 12 1 3 1 6 1 4 1 =−+ ) 12 1 vody. Celý bazén by se naplnil za 12 hodin. Řešení rovnicí: a) Označíme počet hodin, za který se bazén naplní, neznámou x. Můžeme sestavit dvě různé rovnice: 1 64 =+ xx nebo x 1 6 1 4 1 =+ Materiál byl zpracován v rámci projektu "Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě – EDUCOLAND" Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Po úpravě: 3x + 4x = 12 x = 5 12 = 2,4 Bazén se naplní za 2,4 hodiny. Zkouška: Prvním přítokem se naplní (2,4 : 4 = 0,6) 0,6 bazénu, druhým přítokem se naplní (2,4 : 6 = 0,4) 0,4 bazénu. Dohromady oběma přítoky se naplní (0,6 + 0,4 = 1) celý bazén b) 1 364 =−+ xxx nebo x 1 3 1 6 1 4 1 =−+ Po úpravě: 3x + 2x – 4x = 12 x = 12 Bazén se naplní za 12 hodin. Zkouška: první přítok by za 12 hodin naplnil 12 : 4 = 3 tedy 3 celé bazény, druhý přítok by naplnil 12 : 6 = 2 tedy 2 celé bazény, dohromady by naplnili 5 celých bazénů. Odtokem za 12 hodin odteče 12 : 4 = 4 tedy 4 celé bazény. Rozdíl je 5 – 4 = 1, tedy 1 bazén. 10. Zelináři zbyly dva druhy jablek, které smíchal do jedné bedny a prodával je za 30 Kč za jeden kilogram. Jaká byla skutečná cena jednoho kilogramu směsi, když smíchal 5 kg jablek v ceně 36 Kč za 1 kilogram a 7 kg jablek v ceně 24 Kč za 1 kilogram. Řešení aritmetické: Vypočítáme cenu jednotlivých druhů jablek, celkovou cenu směsi a vydělíme celkovou hmotností, což je 12 kg jablek. 5 . 36 = 180, 7 . 24 = 168 180 + 168 = 348 348 : 12 = 27 (zb 4) Řešení rovnicí: Označíme cenu směsi x: 5 . 36 + 7 . 24 = 12 . x 348 = 12 . x x = 27 Skutečná cena směsi je 27 Kč za 1 kilogram. Materiál byl zpracován v rámci projektu "Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě – EDUCOLAND" Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. 11. V únoru se prodávaly lyže za 1 200 Kč. Jaká byla jejich cena před vánocemi, když nejprve snížili cenu v lednu o 20% původní ceny a v únoru snížili lednovou cenu ještě o 25% ? Řešení aritmetické: 1 200 Kč je 75% ceny v lednu. K řešení je možné využít trojčlenku nebo výpočet přes jedno procento. 75% ……………. 1 200 100% ……………. x x = 6001 75 100.2001 = Cena lyží v lednu byla 1 600 Kč. Cena lyží v lednu je 80% ceny původní. 80% ………….. 1 600 100% ………….. x x = 2000 80 100.1600 = Původní ceny lyží byla 2 000 Kč. Zkouška: 20% z 2 000 je 400 2 000 – 400 = 1 600 25% z 1 600 je 400 1 600 – 400 = 1 200. Řešení lineární rovnicí o jedné neznámé: Neznámou x označíme původní cenu lyží. (0,80 x) . 0,75 = 1 200 x = 75,0.80,0 1200 = 2 000 12. Pan Černý uložil do peněžního ústavu 100 000 Kč, byla mu nabídnuta úroková sazba 2,5%, pokud budou peníze uloženy po dobu 5 roků. Kolik Kč měl pan Černý na účtu na konci pátého roku, když s penězi nemanipuloval a z úroků platil daň 15%. Kolik Kč bude mít po prvním roce? Řešení: Počáteční jistina J0 je 100 000 Kč, úroková sazba je 2,5%, doba uložení peněz je 5 roků. Materiál byl zpracován v rámci projektu "Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě – EDUCOLAND" Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Využijeme vztahu pro složené úrokování: J5 = J0 (1 + 0,85 i)5 J5 = 100 000 (1 + 0,85 . 0,025)5 J5 = 111886,27 Po pěti letech bude mít pan Černý na účtu 111 886,27 Kč Po prvním roce: J1 = J0 + J0 . 0,85 i J1 = 100 000 + 100 000 . 0,85 . 0.025 J1 = 102 125 Po prvním roce bude mít pan Černý na účtu 102 125 Kč.