Obchodní nauka 2 jaro 2019 •Maloobchod mimo síť prodejen, právní aspekty elektronického obchodnování •Druhy, výhody a nevýhody maloobchodního prodeje realizovaného mimo síť prodejen. Maloobchod mimo síť prodejen Maloobchod mimo prodejní síť představuje svým objemem stálou složku maloobchodní činnosti, současně však i potenciální největší rozvoj. Jeho hlavní složky jsou: üprodejní automaty (Vending Machine), üpřímý prodej (Direct Selling), üpřímý marketing (Direct Marketing), který lze v češtině výstižněji nazvat zásilkový obchod. Obchodní nauka 2 Prodej v automatech ü… představuje v ekonomicky vyspělých státech 1,3% až 1,6% všech maloobchodních prodejů. üVýjimkou je Japonsko, kde se tento podíl odhaduje na 5-6%. üVe všech případech však jde o doplňkový prodej – často při seskupení několika typů automatů. üFunkčně jde o doplňkové stravování (studené a teplé nápoje, cukrovinky a studené přesnídávky) a doplňkový prodej jednoduchého sortimentu. Maloobchod mimo síť prodejen Obchodní nauka 2 Přímý prodej ü… odvozuje svůj název od „přímého kontaktu“ výrobce se zákazníkem. üProdej realizují prodejci, kteří přicházejí za zákazníkem do bytu. Z toho je patrno, že název není přesný, protože existuje prostředník – prodejce – a u velkých firem i 1-2 skladové články. üPřesnější by zřejmě byl název „prodej v domácnostech“. Prodejci pořádají někdy setkání více rodin, stále se však snaží zachovat zdání rodinného prostředí. Určité skupině zákazníků tento prodej vyhovuje. üProdejce je adresná osoba, která vyřizuje i reklamace a pravidelně udržuje kontakt – o rodinu pečuje. Maloobchod mimo síť prodejen Obchodní nauka 2 Zásilkový obchod ü… představuje „obchod na dálku“, kde spojovacím médiem je tradičně katalog a písemná objednávka. üKlasické zásilkové obchody mají většinou rozsah plnosortimentních domů, většinou mají souběžně i prodejní jednotky. üOslovení odběratelů obstarávají obchodní zástupci; existuje stálá evidence zákazníků. üV 90. letech se rozšířilo zřizování agentur – u drobných obchodníků, kteří mají část zboží zásilkového obchodu k prodeji, u ostatního zboží zprostředkují objednávku. Maloobchod mimo síť prodejen Obchodní nauka 2 Elektronický obchod Obchodní nauka 2 ELEKTRONICKÉ PODNIKÁNÍ ELEKTRONICKÝ OBCHOD INTERNETOVÝ OBCHOD §Elektronické podnikání (e-business) üZahrnuje celý komplex aktivit a vztahů podniku se svými partnery üTvorba poptávky po nabízeném zboží a službách üEfektivní a flexibilní způsob vzájemné a mnohostranné komunikace üRychlé přijímaní a vyřizování objednávek üPodpora prodeje, prodejních a poprodejních služeb §Elektronický obchod (e-commerce) üRealizuje se mezi dvěma podniky (B2B) nebo vůči spotřebiteli (B2C) ü(B2B) – elektronické zásobování (e-procurement) ü(B2B) – elektronické tržiště (e-marketplace) ü(B2C) – internetový obchod ü Elektronický obchod Obchodní nauka 2 §(B2C) – internetový obchod üProdej informací prodej i distribuce kompletne elektronickou cestou (bit business) üProdej a pronájem napr. publikování informací (elektronické noviny, burzovní zprávy, hudební servery apod.) üProdej zboží produkt objednán případně zaplacen elektronicky, jde ale o hmotné zboží üPoskytování reklamního prostoru při vlastnictví dostatečné navštěvovaného serveru ü Elektronický obchod Obchodní nauka 2 Elektronický obchod Obchodní nauka 2 §(B2B) - Důvody vzniku üOn-line trhy, které pracují za náklady, které jsou zlomkem nákladu klasických obchodu üNízká cena pripojení, nezávislá na geografické vzdálenosti účastníku üNové mechanismy tvorby cen (on-line aukce) üAutomatizované obchodování a anonymita clenu üŠiroké spektrum informací o obchodování a cenách (průhlednost) Elektronický obchod Obchodní nauka 2 §(B2B) – Výhody a vlastnosti üPrůhlednost üSamoregulace trhu a mechanismus tvorby cen üSlužby clearingové a platební üDůvěra a anonymita üTržní pospolitost – místo setkání clenu, uživatelů a poskytovatelů služeb üCentralizovaný tržní prostor üNeutralita üStandardizované kontrakty a dokumenty üKvalifikaci a regulaci uživatelů üRozšiřování cenových nabídek a informace o obchodech a cenové historii üZáruka integrity trhu Elektronický obchod Obchodní nauka 2 §Internet a jeho funkce üSít pro globální komunikaci uživatelů üProstředí zajištující radu různých komunikačních služeb üProstředek pro přístup k informacím üProstředí pro vytváření různých (i obchodních) aplikací üProstředí pro vytvoření globálního elektronického tržiště üMožnost vyloučení prostředníku v prodejním řetězci üEfektivní prostředí pro dodání digitálních produktu üPřístup 24 hod. denně a 7 dní v týdnu üGlobální trh, zákazníci z celého světa üMenší ceny, snížení transakčních nákladu üOkamžité poskytnutí aktuálních informací o produktu nebo službách Elektronický obchod Obchodní nauka 2 §Obchodní modely on-line obchodování üAgregátoři – agreguje katalogy mnoha výrobců do jednoho místa üObchodní střediska – prodávající dostanou virtuální výlohu obchodu, kde vystavují své výrobky, kupující jsou přitahováni novinkami, hodnotícími studiemi a referencemi. Horizontální, vertikální nebo diagonální charakter. üVystav a listuj – místo, kde se setkávají nabídky a požadavky budoucích obchodních partneru. üAukční trhy – více nakupujících a prodávajících se konkurenčně uchází o kontrakty üPlně automatizovaná tržiště – centralizovaný trh pro standardizované nebo komoditní výrobky. Konkurence mezi více současné prodávajícími a nakupujícími spolu s automatickým vytvářením objednávek a efektivním on-line mechanizmem tvorby cen. Elektronický obchod Obchodní nauka 2 Děkuji za pozornost! Příjemný zbytek dne!