Obchodní nauka 2 jaro 2019 •Význam mezinárodního obchodu pro národní hospodářství •Postavení mezinárodního obchodu v ekonomice země, nástroje ovlivňující jeho výši. Obchod a národní hospodářství •Národohospodářský pohled zajímá centrální orgány, které usměrňují, příp. stimulují jeho činnost (zahraniční obchod), jako jedno z národohospodářských odvětví. • •Agregátní veličiny zjišťované z národohospodářského pohledu: üHDP vytvořený v odvětví obchodu, üpodíl HDP (v %) vytvořený v obchodu na celkovém HDP, üzaměstnanost a růst zaměstnanosti v obchodu, üpodíl zaměstnanosti (v %) v obchodu na celkovém počtu zaměstnaných osob v národním hospodářství, üstruktura podnikatelských subjektů, üekonomické efekty dosažené v zahraničním obchodu. ü Obchodní nauka 2 Obchod a národní hospodářství •Z historického hlediska roste význam obchodu: üMění se struktura národního hospodářství (změna ze struktury: zemědělství – průmysl – služba na služby – průmysl – zemědělství) üZměna z trhů výrobce na trhy spotřebitelů – již není problém vyrobit zboží ale vyrobené zboží prodat na trhu üRoste význam spotřebitelů – je potřeba neustále zjišťování požadavků spotřebitelů a jejich naplňování Obchodní nauka 2 Obchod a národní hospodářství •Vztah obchodu a národního hospodářství: üVnitrostátní obchod •Postavení vnitrostátního obchodu identifikovat prostřednictvím statistiky jednotlivých ukazatelů, za využití členění dle ekonomických činností (NACE) – viz. tabulka na dalším slide-u üZahraniční obchod •Zahraniční obchod ovlivňuje ekonomiku formou exportu a importu. Vláda a jiné státní instituce ovlivňují výši exportu a importu prostřednictvím hospodářské politiky státu (proexportní politika = podpora podnikatelských subjektů zaměřených na export…) a cílenými opatřeními v oblasti zahraničního obchodu (nastavování cel, celních sazeb, dovozních a vývozních kvót…) Obchodní nauka 2 Obchodní nauka 2 Obchodní nauka 2 Zahraniční obchod •Hrubý domácí produkt = celková tržní hodnota finální produkce vyprodukované v zemi za určité časové období • Obchodní nauka 2 §Důvody vedoucí k obchodu §Země spolu navzájem obchodují: üaby získaly produkty, které nemůžou vyrobit ve své vlastní zemi üaby získaly produkty, které jsou velmi drahé při výrobě v jejich vlastní zemi üaby zvýšily rozmanitost zboží dostupné v jejich zemi üaby sestavily dobré vztahy s ostatními zeměmi na způsobu dávat a brát, tzn. dovoz a vývoz üaby vytvořily pracovní místa výrobou zboží, které se vyváží. ü ü ü Zahraniční obchod Obchodní nauka 2 §Překážky obchodu §Země sledují ochranářské zájmy: üchrání svá vlastní odvětví. Odvětví se rozvíjí dlouho a zahrnuje značné investice üomezují dovoz, aby chránily firmy a zaměstnanost. Také chrání odvětví, aby zachovaly způsob života. üobchodní omezení se používají na ochranu nových nebo ’nerozvinutých‘ odvětví. üomezují vývoz strategického zboží, např. základních zdrojů energie, paliva, materiálu a obranného zboží. ü ü ü Zahraniční obchod Obchodní nauka 2 §Typy bariér üDovozní cla (tarify) –Dovozní clo je daň. Cena zdaněné komodity bude vyšší uvnitř zdaňované země - plnou částkou cla plus dopravní náklady - než na světovém trhu. üDotace –Dotace je opakem dovozní daně. Stát může dotovat domácí výrobce tím, že jim poskytuje sumu peněz podle toho jak mnoho vyrábí. To dává domácím výrobkům výhodu v konkurenci s dovozem. üKvóty –Dovozní kvóta ustanovuje max. množství - ne cenu - komodity, která může být dovážena během daného období. Např. EU uvalila kvóty na dovoz japonských automobilů. ü ü ü Zahraniční obchod Obchodní nauka 2 Děkuji za pozornost! Příjemný zbytek dne!