Zdravá škola Cíl programu Škola podporující zdraví •Cílem kurikula je, aby se děti již od mateřské školy naučily postojům, které spočívají v úctě ke zdraví a praktickým dovednostem chránícím zdraví •Tento cíl mají naplňovat i všichni dospělí, kteří jsou ve škole nějakým způsobem angažováni ( vedení školy, učitelé, zaměstnanci, rodiče ) •Podstatou projektu Zdravá škola je vytvoření zdravého prostředí v našich školách a výchova dětí ke zdravým životním návykům a zdraví podporujícímu chování • Cíl programu Škola podporující zdraví •Autoři projektu chápou školu nejen jako místo pro vzdělání, ale i jako jedno z prostředí pro podporu zdraví a šíření myšlenek zdravého života •Smyslem vytvoření sítě zdravých škol je postupné naplňování vize, podle níž má každé dítě a každý mladý člověk právo být vzděláván ve škole podporující zdraví • Konkrétní úkoly •Rozvoj stylu a rozvíjení možnosti samostatné a poučené volby v péči o vlastní zdraví. •Orientace na zdravý životní styl celé komunity, školy, obce ( úprava školního režimu a osnov, organizace a způsobu vyučování ). •Kultivace vztahů uvnitř školy ( rozvíjení sociálních dovedností žáků i učitelů s cílem dosáhnout zlepšení atmosféry školního života ). •Budování neformálních vztahů k rodičům a obci ( zvyšování prestiže školy, zlepšování informovanosti rodičů, vedoucí k větší důvěře ke škole a k větší snaze spolupracovat ). • Zásady programu •Vytvoření po všech stránkách zdravého prostředí ve škole včetně kultivace vztahů uvnitř školy •Výchova ke zdravému životnímu stylu včetně orientace na zdravý životní styl celé komunity i obce •Spolupráce se sociálními a odbornými partnery, z nichž nejvýznamnější jsou rodiče • • Základní principy Projektu Zdravá škola •Autoři knihy Program podpory zdraví ve škole ( 1998 ) uvádějí tři základní pilíře •Pohoda prostředí •Zdravé učení •Otevřené partnerství Pohoda prostředí •Pohoda věcného prostředí •Pohoda sociálního prostředí •Pohoda organizačního prostředí • • Pohoda věcného prostředí •Všestranná a vyvážená nabídka podmínek příznivých pro pohodu věcného prostředí školy, tříd a všech učeben ; mají být vybaveny tak, aby splňovaly požadavky účelnosti, estetičnosti, bezpečí i hygieny a aby byly přístupné, podnětné a funkční. • Pohoda sociálního prostředí •Chování by mělo vyjadřovat humanistické postoje lidí, pomáhat vytvářet pozitivní klima školy, podporují otevřenou komunikaci a vstřícnost, úctu, důvěru, snášenlivost, ochotu pomoci, trpělivost • Pohoda organizačního prostředí •Organizace všech činností ve škole je v souladu s požadavky režimu dne, střídání práce a odpočinku, zdravé výživy a aktivního pohybu • Zdravé učení •Smysluplnost •Možnost výběru, přiměřenost •Spoluúčast a spolupráce •Motivující hodnocení • Smysluplnost •Dbát na praktickou využitelnost toho, co se děti naučí, východiskem jsou zkušenosti dětí a jejich zájmy •Vyučování je organizováno do tematických bloků, které umožňují autentické a prožitkové učení i změnu metod práce • Možnost výběru, přiměřenost •Možnost zvládnout základní i rozšiřující učivo způsobem, který odpovídá jeho typu inteligence a osobnosti •Učivo je věkově přiměřené a vyvážené z hlediska poměru rozumové, citové a sociální výchovy • Spoluúčast a spolupráce •Použití metod a forem, které nabízejí využití demokratických principů, efektivní kooperace a spoluúčasti dětí • Motivující hodnocení •Poskytovat všem dětem dostatek údajů o tom, jak se jim daří uskutečňovat vlastní rozvoj, v podobě zpětné vazby, ocenění a podpory •Vytváří nekonkurenční a nesoutěživé prostředí, snaží se o posílení dětské sebedůvěry, samostatnosti, odpovědnosti a nezávislosti na vnější autoritě Otevřené partnerství •Škola – model demokratického společenství – snaha o změnu hierarchicky uspořádaných vztahů ve vztahy partnerské, umožňují zážitek demokratického života •Škola jako kulturní a vzdělávací středisko obce – otevření školy navenek vůči veřejnosti, stát se kulturním a vzdělávacím centrem obce • •