Podnikové hospodářství 2 jaro 2019 Vědecko-technický rozvoj a inovace §Výrobkové a procesní inovace §Inovační proces §Kvantitativní a kvalitativní stránka inovačního procesu Inovace •Vše, co se pozorovateli jeví jako nové… • •Členění inovací z věcného hlediska: §výrobkové §procesní §kombinované • •Členění z hlediska životního cyklu: §výrobkové inovace §výrobkové varianty §vyřazování výrobku Podnikové hospodářství 2 Výrobkové inovace •Jsou zaměřeny na vytváření výrobků zcela nových, •založených na nových konstrukčních koncepcích a principech (diferenciace), •uspokojujících zcela nové potřeby (diverzifikace). • •Cílem je: ünáhrada zastaralých výrobků üsnaha o zachování tržního podílu üzískání nových trhů Podnikové hospodářství 2 Procesní inovace •technologické inovace •inovace v řízení a správě • •Cílem je: üSnížení nákladů: vmateriálové spotřeby vmzdových nákladů vsnížení spotřeby energie vzmetkovitosti üzlepšení pracovních podmínek üzmenšení zatížení životního prostředí Podnikové hospodářství 2 Inovace z hlediska životního cyklu §Výrobkové inovace = technický pokrok nebo posun v potřebách vedou k vývoji zcela nových výrobků üDiferenciace (doplnění již existující výrobkové linie o nový výrobek) üDiverzifikace: vhorizontální (zavedení druhové příbuzného výrobku) vvertikální (výroba příbuzného výrobku, odpovídajícího následné nebo předchozí etapě výroby) vlaterální (výroba výrobků zcela rozdílného typu) • §Varianty výrobků = technické zlepšení již existujících výrobků • §Vyřazování výrobků = stažení zastaralých výrobků z trhu Podnikové hospodářství 2 Těžiště rozhodování ve výrobkové politice Podnikové hospodářství 2 Výrobková politika (těžiště) výrobkové varianty výrobkové inovace vyřazování výrobku diferenciace výrobku horizontální diverzifikace diverzifikace výrobku vertikální diverzifikace laterální diverzifikace Kroky inovačního procesu §Podnik se bez inovací neobejde. §Inovace musí být pečlivě připraveny. §Východiskem je umístění výrobků na trhu. • •Výrobek by měl být umístěn na tržním segmentu, kde je: §velká poptávka §konkurenční nabídka velmi malá (= ideální stav x neexistuje) §pro umístění výrobků přicházejí v úvahu ümasové trhy üvýklenky trhu üsmršťující se trhy Podnikové hospodářství 2 Umístění výrobku na trzích Podnikové hospodářství 2 výklenky trhu - malé obraty - velké ziskové marže trhy budoucnosti - chybějící technická řešení Slabá smršťující se trhy - nadbytečné kapacity - klesající obraty - (značné) ztráty masové trhy - velké obraty - malé ziskové marže Silná Slabá Silná Poptávka Konkurence Kvalitativní a kvantitativní stránka inovací •Výrobek = komplex znaků pro uspokojování určitou potřebu. •Znak výrobku = příznačná užitečná vlastnost •Nejdůležitější atributy výrobku: üfunkčnost ütrvanlivost üovladatelnost ühygieničnost übezpečnost užití üestetická působivost üekologická nezávadnost •Strategie zavádění nových výrobků: §napodobovací strategie §inovační varianta §nákupní varianta – Podnikové hospodářství 2 Kvalitativní a kvantitativní stránka inovací Podnikové hospodářství 2 Image1.gif Děkuji za pozornost! Příjemný zbytek dne!