Obchodní nauka 2 jaro 2019 •Nákup zboží a výběr dodavatele •Logistické a marketingové pojetí nákupu zboží, výběr dodavatele, zásoby zboží. Definice nákupu §Nákup je činnost a proces vstupních podnikových toků materiálu, produktů a služeb. §Nákupy znamenají pro většinu firem největší samostatný výdaj při podnikání üHodnota nákupů představuje cca 57 % objemu tržeb v sektoru průmyslové výroby ü15% objemu tržeb v sektoru služeb Obchodní nauka 2 Členění oblasti nákupu §Nákup: Zahrnuje základní činnosti spojené s nákupem üSpráva evidence üVýdej objednávek üKaždodenní řešení problémů üHlavní výběr dodavatelů a komunikace s nimi §Pořizování: Širší oblast činností než „nákup“ üVšechny nákupní aktivity üTvorba požadavků a specifikací služeb üŘízení kvality dodavatelů üAnalýza trhu a tržní studie §Řízení dodávek: Všechny nákupní a pořizovací činnosti üTvorba strategických, dlouhodobých plánů nákupu üNepřetržité zlepšování üPodílení se na podnikové strategii üAngažuje se ve vyhledávání nových dodavatelů • Obchodní nauka 2 Důležitost vztahu odběratel - dodavatel §složitost dodavatelských řetězců kvůli zvýšeným požadavkům zákazníků, globalizaci, deregulaci §rychlý přenos informací a dopravní technologie §inovační management firmy §kratší životní cyklus výrobku §konkurenční tlak nejen na technologii, ale i na služby, nutí firmy k tomu, aby hledaly nové cesty k řízení dodavatelského řetězce při výrobě svých výrobků • Obchodní nauka 2 Nákupní problém podniku NEBO CENTRALIZACE DECENTRALIZACE §Větší specializace při nákupu §Sjednocení požadavků §Jednodušší koordinace a kontrola §Efektivní plánování a výzkum §Lepší koordinace s provozními odděleními §Rychlost §Efektivní využívání místních zdrojů §Autonomie Obchodní nauka 2 Přístupy k nákupu ODTAŽITÝ A NEPŘÁTELSKÝ DLOUHODOBÝ NA BÁZY SPOLUPRÁCE §Cílem je řízení, průhlednost a sjednocení – dlouhodobý nákladový užitek §Vztahy jsou dlouhodobého charakteru a zúčastnění jsou vzájemně závislí §Orientováno na řízení dodávkového cyklu §Vyžaduje nákup na více strategické úrovni § §Cílem je nákup zboží za co nejnižší cenu §Vztahy jsou velmi obchodní §Tradičně využíváno vertikálně integrovanými firmami §Využíváno v minulosti, dokud nákup byl jen „provozní“ záležitostí § Obchodní nauka 2 „Make“ or „Buy“ ? •Výhody cizí výroby: §chráněné patenty, vzory, tedy nemožnost napodobení §z hlediska nákladů dále: ünáklady nese dodavatel, üodpadá zajištění speciálních materiálů, strojů, ünižší skladovací náklady, üv určitém případě nižší dopravní náklady, §z hlediska kvality: üzkušenost, üznalost speciálních postupů, üjsou k dispozici speciální stroje, üvlastní vývoj a výzkum, • Kalkulace nákladů vlastní výroby X dodavatelská cena Pozitiva vlastní výroby: §výrobně-ekonomický tlak po uzavřenosti výrobního procesu, §Z hlediska nákladů: üušetří se dopravné, üodpadají skladovací náklady, ümožnost využití odpadu, §máme lepší předpoklady pro kvalitu, §lépe se zajišťuje materiál než výrobky (vlastní doprava a sklady), §máme vlastní speciální požadavky, Obchodní nauka 2 „Make“ or „Buy“ ? •Výhody cizí výroby: §obecně výrobní zkušenosti, §vlastnímu podniku umožňuje rozšíření prodeje: üodpadá požadavek na nové pracovní síly, üodpadá potřeba investic, ülepší řešení lhůtového plánování, §pružnost odbytu: ümožnost dodatečného zajištění, üřešení požadavků zákazníků, §menší finanční zatížení, §elasticita výroby: üje větší prostor pro změny, üzměna znamená jen změnu dodavatele • Výhody vlastní výroby: §máme zkušenosti, §lépe využijeme kapacity a pracovní sílu, §možnost rozdělení výroby do stupňů, §z hlediska odbytu: ümožnost zvýšit množství, ümožnost manipulace s cenou, üochrana tajemství, §včasná reakce na požadavky zákazníků, §komplexní přístup k hospodárnosti výroby Obchodní nauka 2 Nákup v logistickém pojetí §Nákup v logistickém pojetí řeší především tyto otázky: üKde nakoupit üJak přepravit üJak objednat üJak balit a vytvářet manipulační jednotky üJak dodávat üJak řídit pohyb zboží Obchodní nauka 2 Postup nákupu spotřebního zboží §Výběr sortimentu üJaké skupiny a druhy zboží potřebujeme nakoupit §Specifikace potřeby üNa základě řízení skladového hospodářství (změna zásob) §Vyhledání vhodných nákupních pramenů üVýrobce vs. Velkoobchodník üCharakter zboží (např. zboží podléhající zkáze, biopotraviny…) üZdroje informací (komory, veletrhy, průzkum trhu…) § §Průběh nákupu üFormulace poptávky / nabídka dodavatele / objednávka / kontrola ü Obchodní nauka 2 Dodavatelské služby §Jak pro nakupujícího, tak pro prodávajícího jsou důležité: üDodací lhůta üDodací spolehlivost üDodací pružnost üDodací kvalita Obchodní nauka 2 Dodavatelské služby •Dodací lhůta vyjadřuje dobu, která uplyne od předání objednávky odběratelem až po okamžik dostupnosti zboží u odběratele. Kratší dodací lhůty umožňují odběrateli udržovat nižší stav zásob. Skládá se z: üDoba zpracování objednávky üDoba kompletace objednávky üDoba balení, nakládky a dopravy ü+ doba výroby, pokud zboží není na skladě dodavatele •Dodací spolehlivost je pravděpodobnost dodržení dodací lhůty. Při jejím nedodržení vznikají náklad u odběratele. •Dodací flexibilita je schopnost pružně reagovat na požadavky zákazníka, zejména množství, čas, způsob a poskytnutí informací o dodávce zboží. •Dodací kvalita představuje přesnost způsobu a stavu dodávky. ü Obchodní nauka 2 Nákup velkoobchodu §Logistické požadavky na organizaci nákupu ve velkém (velkoobchod), lze formulovat: üUrčení kvality zboží üDodací lhůta üMísto plnění üProvozně logistické podmínky üCenové podmínky üPlatební podmínky Obchodní nauka 2 Nákup velkoobchodu §Určení kvality zboží: üZajištění dohodnuté kvality a její ověřování (dle vzorků, technické specifikace, normy…) §Dodací lhůta üBezprostřední / termínová / fixní dodávka §Místo plnění üMísto, kde vlastnictví i nebezpečí z přepravy přechází na odběratele §Provozně logistické podmínky üOznačení zboží a obalů, průvodní doklady (dodací listy, reklamní materiály, garanční listy a další informace o zboží a poskytovaných službách) §Cenové podmínky §Platební podmínky Obchodní nauka 2 Nákup maloobchodu •Nákup maloobchodu může být realizován: üPřímo nákupem u výrobce nebo dovozce üVe velkoobchodě • •Formy realizace maloobchodního nákupu: üNávštěva obchodního zástupce üTelefonická objednávka üPísemná objednávka üObjednávka prostřednictvím výpočetní techniky üObjednávka podle standardů (u pravidelných objednávek) üObjednávka ve vzorkovně üNákup v samoobslužném velkoobchodu ü ü Obchodní nauka 2 Zásoby zboží §Zásoby jsou velkou a nákladnou investicí §Kvalitní řízení zásob je klíčové pro ziskovost podniku ü –Důvody pro udržování zásob: üUmožňují podniku dosáhnout úspor z rozsahu üVyrovnávají nabídku a poptávku üUmožňují specializaci výroby üPoskytují ochranu před výkyvy üFungují jako „nárazník“ mezi kritickými spoji v zásobovacím řetězci Obchodní nauka 2 Typy zásob §Běžné (cyklické) zásoby na základě doplňování prodaných, nebo ve výrobě použitých zásob üOdpovídají množství, který jsou potřebná pro pokrytí poptávky v podmínkách jistoty §Zásoby na cestě üZásoby na cestě z jedné lokality do druhé üNezahrnuty do kalkulací o nákladech na skladování Obchodní nauka 2 Typy zásob §Pojistná zásoba üZásoba nad rámec běžných zásob z důvodu nejistoty §Spekulativní zásoby üZásoby držené z jiného důvodu, než pro uspokojení běžné poptávky §Sezónní zásoby üFormou spekulativních zásob üZásoby akumulované před počátkem nějakého specifického období §Mrtvé zásoby §Technologické zásoby Obchodní nauka 2 Řízení zásob Obchodní nauka 2 Zásoba Podání objednávky Příchod objednávky Průměrná zásoba Dny 1 0 2 0 3 0 4 0 5 0 6 0 0 1 0 0 2 0 0 Řízení zásob Obchodní nauka 2 Velikost dodávky Roční náklady EOQ Celkové náklady Náklady na udržování zásob Náklady na objednání Nejnižší celkové náklady Děkuji za pozornost! Příjemný zbytek dne!