Formální interpretace uměleckého díla Alois Riegl (1858-1905) •člen vídeňské školy dějin umění - průzkum formy - Max Dvořák, Franz Wickhoff •dílo: Otázky stylu 1893 - zabývá se ornamentem •ornamentální tvorba znamená jev abstrakce a tendence k neorganičnosti •x •klasické řecké umění – krásná životnost, reprodukce přírodních tvarů • •pojem Kunstwollen - umělecké chtění • Umělecké řemeslo v pozdním římském období (1901) - řeší zde konkrétní historický problém – pozdně římské umění i raně křesťanské •Otázka: Proč je toto umění tak neživotné a neohrabané? • • • pozdně římské umění stojí mezi •umění egyptské je haptické • • •Řecké umění je optické • • Heinrich Wölfflin (1864-1945) •vývoj umění viděl jako vývoj forem •hledal neměnný princip jejich vývoje • •využíval metodu komparace - zavedl 5 dvojic terminologických protikladů • •lineárnost × malířskost •plošnost × hloubka •uzavřenost (tektonika) × otevřenost (atektonika) •mnohost × jednota •jasnost × nejasnost • • • • • • • •lineárnost x malířskost plošnost x hloubka uzavřenost x otevřenost mnohost x jednota jasnost x nejasnost Henri Focillon •dílo The life of forms in art (1934) - umělecké formy jako živé organismy, které se neustále vyvíjí • •jednotlivé formy mají tendenci naprosto odlišným způsobem utvářet prostředí lidského života • •styl vytváří podobu společnosti •https://www.youtube.com/watch?v=im5DaL6NtgI - William Latham - The evolution of form (1989) • • Clement Greenberg •umělecký kritik, ve svých analýzách oceňoval abstraktní umění, zejména abstraktní expresionismus •esej – Avantgarda a kýč (1939) - ostré vymezení pojmu avantgardy v protikladu k socialistickému realismu • • Vizuální elementy obrazu •Linie •Zakřivená – lehkost, elegance •Horizontální – distance, klid •Vertikální – síla, moc, monumentalita •Zubatá – chaos, zmatek, úzkost •Kresebná linie – osobní vyjádření, ztvárňujeme naší náladu •Geometrické linie – kontrola, řád •Přerušovaná linie – pomíjivost, křehkost •Tenká linie - jemnost, něžnost •široká linie – může vyjádřit sílu, pevnost • Linie jako textura Linie jako pohyb Linie jako emoce Tvar •Trojrozměrné formy Realistické tvary Abstraktní tvary Barevné tóny •Vytváří kontrast světla a tmy •Vytváří dramatickou atmosféru •Vytváří dojem hloubky a distance •Vytváří dojem klidu Kontrast světla a tmy Dramatická atmosféra Vytváří dojem hloubky a distance Vytváří dojem klidu Barva •Barva jako světlo •Barva jako vzor •Barva jako forma •Barva jako symbol •Barva jako pohyb •Barva jako harmonie •Barva jako kontrast •Barva jako nálada Barva jako harmonie Barva jako kontrast Barva jako pohyb Textura •Optická textura •Fyzická textura •Prchavá textura Optická textura Fyzická textura Pomíjivá textura Interpretace obrazu prostřednictvím videa • •https://www.youtube.com/watch?v=pM_IzEAv5d4 – Dívka s perlou • • • • •