Interpretace uměleckého díla v kontextu vizuální kultury Obrat k obrazu •vizuálno studováno již od starověku • •obraz spojován s nedůvěrou, klamem • •jazyk spojován s logikou a rozumem • •Obrazový obrat - 1995 - teoretik W. J. T. Mitchell - humanitní disciplíny se začínají zaměřovat na studium obrazů Vizuální gramotnost - Mitchell •žijeme v době spektáklu • • Vizuální gramotnost •společnost dohledu (M. Foucault) • Vizuální gramotnost •Důležité otázky: •Co obrazy jsou? •Jaký je jejich vztah k jazyku? •Jak působí na pozorovatele a na svět? •Jak máme pochopit jejich historii? •Jak bychom je měli používat? • Vizuální gramotnost •Potřeba kultivace vizuální gramotnosti •Jak zvýšit úroveň vizuální gramotnosti? • •umělecká skupina Ztohoven - •https://www.youtube.com/watch?v=vObdyZmpoSE • •Dokument Český sen (Vít klusák a Filip Remunda) - https://www.youtube.com/watch?v=zFgXsHN0ZY8 • • • • Rozdíl mezi viděním a věděním Vizuální kultura x dějiny umění •do vizuální kultury patří všechna média • •interdisciplinární výzkum obrazů • •soustředění na vysoké i nízké obrazové formy • •důraz na historickou a sociokulturní ukotvenost zobrazování a vidění • •revize přístupů uplatňovaných v disciplíně dějin umění • • Vysoká a nízká (vizuální) kultura •Nízká/populární kultura - soubor charakteristik: • •využívá klišé a opakování • •spojena s masovými médii • •produkována jako komodita • • • • • • • • Teorie populární kultury •Frankfurtská škola (vznik ve 30. letech) - kritika masové kultury, která podporuje ideologický státní aparát • •Přístupy k interpretaci nízké/populární kultury podle Mikity Brottmanové - kniha High Theory / Low Culture - •rozlišuje dva přístupy: •1. konzervativní kritika populární kultury •2. interpretace populární kultury, kterou rozvíjí badatelé (oblast vizuálních a kulturálních studií) a fanoušci • • Proč se dívat na zvířata? - John Berger https://www.youtube.com/watch?v=jhv6dDRL-RI Feministické interpretace uměleckého díla •https://www.youtube.com/watch?v=_MO-LgdE7hE - The Consequences of Feminism Linda Nochlin •esej Why have there been no great women artists? (1971) •několik příčin: • •sociální kontext, ve kterém bylo umění vytvořeno •otázka finační podpory •obraz umělce jako génia •ženy neměly možnost naučit se specifické malířské dovednosti • • • • Artemisia Gentileschi Guerilla Girls •feministická umělecká skupina • • guerrila-girls-ss-1 Současné feministické dějiny umění •Hlavní témata feministických teorií umění: • •1.opětovné začlenění ženské zkušenosti s tvorbou umění do dějin a teorií umění •2.Kritika a destrukce autorit, institucí, ideologií •3.Přehodnocení a analýza kulturních i sociálních prostorů, které byly tradičně přiděleny ženám Alice Walker - In Search of Our Mothers´ Gardens •umění černošských žen - je třeba se zaměřit na formy, které obvykle nepočítáme do umění - výšivky, kostelní zpěv a zahrady Linda Nochlin - Umělkyně v minulosti a nyní: Malba, socha a obraz vlastního já Shirin Neshat Mona Hatoum Mary Kelly - Poporodní záznam (Post-Partum Document Angela de la Cruz • Ghada Amer • Sam Taylor-Wood •https://www.youtube.com/watch?v=BJQYSPFo7hk -Still Life • • • • • • • • • • David Eva Hesse Louis Bourgeois Úkol analýza recepce •Výběr jednoho díla (film, výtvarné umění apod.) • •Získat názor od skupiny lidí – jak na ně dílo působí, jak jej hodnotí, jaké má kvality a jaké má zápory • •buď se přímo ptát lidí v našem okolí nebo čerpat z komentářů na webu (čsfd, kulturní rubriky na webu apod.) •Shrnout, zobecnit tyto poznatky – jak je dílo přijímáno, rozlišit různé druhy reakcí a hodnocení díla (důvody proč dílo takto hodnotí) + příklady konkrétních komentářů •Úkol bude prezentován na příští hodině • •