Vs3BP_AA4 Arteterapeutický ateliér 4 VIb013 Speciální výtvarná výchova 1 2. Možnosti propojení výtvarné výchovy a psychopedie Mgr. et Mgr. Bc. Lucie Hájková Psychopedie • Speciálně-pedagogická disciplína zabývající se edukací osob s mentálním či jiným duševním postižením a zkoumáním výchovných a vzdělávacích vlivů na tyto osoby (Bazalová, 2010) • Edukace, diagnostika, poradenství, terapeuticko-formativní intervence, kompenzace, rehabilitace, integrace, socializace, prevence a prognostika mentálního postižení • interdisciplinární • Cílem je dosažení maximálního stupně rozvoje osobnosti jedince s mentálním či jiným duševním onemocněním Mentální postižení x mentální retardace · Mentální postižení – zastřešující pojem pro více druhů postižení · Mentální retardace – konkrétní typ postižení Mentální retardace • Vývojová porucha integrace psychických funkcí, postihující jedince ve všech složkách jeho osobnosti (duševní, tělesné i sociální) • Nejvýraznějším rysem je trvale porušená poznávací schopnost, která se nejnápadněji projevuje v procesu učení • Možnosti výchovy a vzdělávání jsou tak omezeny v závislosti na stupni postižení • Stav nejvíce charakterizuje celkové snížení intelektuálních schopností (myšlení, učení, adaptace) • Stav je trvalý, postižení vrozené, nebo získané do 2 let života Klasifikace MR • IQ – úroveň rozumových schopností? • MKN 10 • F 70-79 • dle doby vzniku, úrovně rozumových schopností, typu postižení Etiologie MR • Prenatální příčiny: infekční onemocnění matky, úrazy, intoxikace, působení záření, špatná výživa matky • Perinatální příčiny: hypoxie, dlouhotrvající porod • Postnatální příčiny: infekční onemocnění, záněty mozku, úrazy, špatná výživa • Dědičnost: zděděná inteligence, chromozomální aberace, metabolická onemocnění (fenylketonurie) Klasifikace MR podle úrovně rozumových schopností • F 70: lehká mentální retardace, IQ 69 - 50 • F 71: středně těžká mentální retardace, IQ 49 - 35 • F 72: těžká mentální retardace, IQ 34 - 20 • F 73: hluboká mentální retardace, IQ 19 a méně • F 78: jiná mentální retardace (autismus, smyslová a jiná přidružená postižení) • F 79: nespecifikovaná mentální retardace (není dostatek informací k zařazení ke konkrétnímu stupni MR) Klasifikace MR podle typu postižení • Erektický (dráždivý, nepokojný, nestabilní) • Torpidní (apatický, netečný, strnulý) • nevyhraněný Lehká mentální retardace • IQ 69 - 50 • vliv dědičnosti, sociokulturní deprivace, nedostatečné stimulace • do 3 let menší opoždění psychomotorického vývoje, od 3 do 6 let už výrazné deficity vývoje řeči a komunikace, malá slovní zásoba, chudá mluva po obsahové stránce, stereotyp ve hře, nedostatečná zvídavost a vynalézavost • období školní docházky: myšlení mechanické, konkrétní, omezená schopnost logického myšlení, špatná paměť, problém v analýze a syntéze, problémy v motorice i pohybové koordinaci • rozvoj sociálních dovedností zpomalen, v nenáročném prostředí ale může nakonec fungovat bez problémů • emoční labilita, impulzivita, sugestibilita, někdy zvýšená úzkostnost • pro socializaci důležitý vliv rodiny a prostředí • vzdělávání ve školách podle §16 nebo inkluze (IVP), dříve ZŠ praktické Středně těžká mentální retardace • IQ 49 - 35 • často organická etiologie • rozvoj myšlení a řeči výrazně opožděn, přetrvávající • často přidružené zdravotní komplikace (epilepsie) • řeč chudá a jednoduchá, agramatismy • problém kombinovat a usuzovat • zpomalený motorický vývoj, do dospělosti přetrvává neobratnost a špatná koordinace pohybů • emoční labilita, afektivita • částečná sebeobsluha, fungování v jednoduchých situacích • vzdělávání ve školách dle §16, dále možná praktická škola, pracovní uplatnění v chráněném prostředí nebo s dohledem Těžká mentální retardace • IQ 34 - 20 • převážně negenetická etiologie (prenatální poškození, malformace CNS, infekce) • výrazné psychomotorické opoždění od raného věku, problém s koordinací pohybu, celková neobratnost do dospělosti • často somatické vady a poruchy CNS • základní prvky hygieny a sebeobsluhy, individuální • výrazné narušení psychických funkcí, poruchy pozornosti • řeč v podobě jednotlivých slov, také velmi individuální • emoční labilita, afektivita, impulzivita • poznávají blízké osoby, nutná celoživotní péče • vzdělávání ve školách dle §16, dříve ZŠ speciální Hluboká mentální retardace • IQ 19 a méně • převážně organická etiologie • těžké omezení motoriky, automatické stereotypní pohyby, sebepoškozování • často přidružená postižení (smyslová), těžké neurologické poruchy • častý atypický autismus • neschopnost sebeobsluhy • bez řeči: grimasy, gesta, zvuky • nepoznávají příliš okolí • porozumění jednoduchým požadavkům • silné narušení afektivní sféry Organické etiologie MP • Downův syndrom (mongolismus-fyziognomické nápadnosti (ústa, jazyk, krk, silná konstituce, „opičí rýha“), nejrozšířenější forma MP-cca 10%, může být i normální IQ, častěji však STMR, často vrozené srdeční vady, slabý svalový tonus • Turnerův syndrom – u žen, pohlavní nevyvinutí, malý vzrůst, strabismus, kožní řasa na krku, dysfunkce řeči a motoriky, IQ LMP - norma • Prader-Williho syndrom – více u mužů, pocity hladu a chuti -> častá obezita, vzdorovitost, negativismus, afektivita, neklid, záchvaty vzteku • Williamsův syndrom – vypouklé čelo a vykulené oči, výrazné rty, a uši, často srdeční vady, opoždění psychomotorického vývoje, ale dobrá sociabilita – milí, usměvaví • Klineferterův syndrom – u mužů, vysoká a štíhlá postava, pohlavní nevyvinutost, špatná řeč, často SPU, IQ norma - LMP Demence • proces zastavení a rozpadu mentálního vývoje • po 2. roce života • získaná porucha, onemocnění, úraz mozku, zánět mozku nebo mozkových blan, metabolické poruchy, intoxikace organismu, nádory na mozku, duševní poruchy • progradující • postihuje složky osobnosti postupně a nestejnoměrně • nejčastější symptomy: poruchy paměti, orientace, úsudku, schopnosti abstraktního myšlení, pozornosti, emotivity, motivace, komunikace... celková postupná degradace osobnosti • 2 typy: dětská a stařecká • Alzheimerova a Parkinsonova choroba Sociálně podmíněná (zdánlivá) MR • pseudooligofrenie • CNS bez poškození, důsledek životního prostředí a nedostatku podnětů • zanedbání, sociokulturně znevýhodněné prostředí • deficit IQ 10-20 bodů • hraniční pásmo MR • motorika je v pořádku • infantilismus, opožděný vývoj řeči, myšlení, schopnosti sociální adaptace, apatie, negativismus • možnost zlepšení Poruchy autistického spektra • neznámá příčina, ale až v 90% případů dědičné, častěji chlapci, více v Americe (Aspartam?) • variabilita projevů • pervazivní (všezasahující) vývojová porucha • „triáda autismu“: komunikace, imaginace, soc. dovednosti • dětský autismus (F84) • Aspergerův syndrom – IQ v normě a lepší, „sobeckost“, špatná empatie (F84.5) • Rettův syndrom – u dívek, genetická příčina (F84.2) • atypický autismus – jen některá z oblastí, pozdní projevy (F84.1) • jiná desintegrační porucha – ztrácení již nabytých dovedností (F84.3) Výtvarná činnost u osob s mentální retardací • názornost, dobré vysvětlení, méně abstraktní témata • výtvarný experiment – vytáhnout z rutiny, pochválit za výsledek, zážitek • prstové barvy pro děti (tzn. jedlé) skvělé jako multisenzorické podněty (koláž) • možnost použití alternativ na modelování – vizovické těsto, marcipán • rozvíjení motoriky, psychomotoriky • rozvoj komunikačních dovedností, spolupráce, vědomí vlastního já, sebepojetí, kreativity, empatie, sebeovládání, vůle… • vždy přihlížet k individuálním charakteristikám jedince Výtvarná činnost u osob s PAS • naprosto individuální přístup, ideálně 1:1 • problémy se zašpiněním • u osob s Aspergerovým syndromem často perfekcionismus a pak frustrace • možnost stereotypního (výtvarného) projevu, ulpívání na tématech a podmínkách práce • rozvíjení empatie, komunikace, vztahů, sebeovládání… • vysvětlovat, vysvětlovat, vysvětlovat… Doporučená literatura: • VALENTA, Milan. Psychopedie. 5., dopl. a upr. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6. • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra: v kontextu české psychopedie. [Brno: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 2013]. Dostupné také z: https://www.teiresias.muni.cz/knihovna/bazpascp.zip • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-161-4. • VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-271-0378-2.