ZÁVĚREČNÁ PRÁCE Seminář Specializační studium 2018/2019 ¨Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. ¨ ¤mares@ped.muni.cz ¤diskusní fórum předmětu Kontakt ¨K čemu je dobrá? ¨Jak vybrat téma a jak s ním pracovat? ¨Jak vybrat vedoucího? ¨Metodologie práce. ¨Práce s literaturou. ¨Struktura práce. ¨Technické aspekty práce. ¨Prezentace práce a její obhajoba. Závěrečná práce – obsah setkání K čemu je dobrá? ¨Rozměr „oficiální“ ve vztahu k odborné komunitě i rozměr individuální. ¤Vypracováním závěrečné práce má student veřejně prokázat schopnost samostatně využívat teoretické, metodologické i praktické poznatky získané během studia a aplikovat je při řešení konkrétního problému. ¤ ¤Téma práce by mělo autora bavit a mít pro něj i praktický význam. Jedná se o vztah, který by měl vydržet navzdory nepříznivým vlivům nejméně půl roku ;) ¨ Závěrečná práce ¨Rozsah práce má být min. 15 stran a zveřejněn v ISu ¤V souvislosti s GDPR se osobní a interní údaje se stávají neveřejnou přílohou práce (cca 15 stran) a jsou součástí obhajoby a závěrečné zkoušky ¤Tj. původní rozsah 30 stran je zachován a některé práce budou mít i nadále tuto podobu (tj. obsahují jen veřejně dostupné informace a nepracují s citlivými daty (např. je možná anonymizace)) ¤Rozhodnutí o obsahu neveřejné přílohy konzultovat s vedoucím práce, sporné případy s dr. Marešem (GDPR koordinor Kpsy ;) ¨Šablona práce k dispozici ¨ ¨ Jak vybrat téma a jak s ním pracovat? Výběr tématu ¨Jedná se „umění možného“ – výběr: ¤Mezi tématy obvyklými a častými („to se mi líbí“) ¤Výběr tématu vlastního („tohle mne zajímá“ či „tohle ve škole využijeme“) ¤ ¨Téma: ¤Musí být dostatečně úzké, aby bylo možno je v rozumném čase a s rozumným úsilím zvládnout (pozor na „obecná“ témata!) ¤Mělo by souviset s vlastní praxí („užitečnost“) ¤Mělo by být pro autora atraktivní ¤ ¨Obojí ovlivňuje i přidělění vedoucího práce (i možného konzultanta ;) Název práce ¨Název předznamenává celou práci. Má být krátký, přesný a výstižný. Pokud možno má obsahovat klíčová slova, která charakterizují práci i příslušný postup. Pro upřesnění je možné použít podtitul. ¨V literatuře se setkáme s dvěma druhy názvů. ¤První mají poetické zaměření. Název má upoutat čtenáře a metaforičností vyvolat emoce. Často podoba otázky. ¤Druhý druh názvu přímo informuje o problému a cílech. Obsahuje prvky dobře formulované výzkumné otázky. n[(závisle proměnná) jako funkce (nezávisle proměnné)] nebo (Efekt (nezávisle proměnné) na (závisle proměnnou)) pro [(danou populaci) nebo (jiné podmínky)]. ¨Inspirací (nebo negativním příkladem) mohou být i již odevzdané práce - http://is.muni.cz/thesis/ Vstupní uvažování nad problémem ¨Definujte si témata, která vás zajímají. Snažte se je vyjádřit odbornými termíny. ¨Debatujte s kolegy, zda váš “zájmový seznam” je reprezentativní pro to, co chcete zkoumat, zda není příliš obecný, zda není příliš rozsáhlý či naopak stručný, zda jsou použité pojmy chápány vašimi kolegy stejně atd. ¨Konfrontujte svůj výběr témat, proměnných s obdobnými studiemi u nás i v zahraničí. ¨Napište si sám pro sebe, jaké zkušenosti máte s tématy, která chcete zkoumat. ¨Sepište si, co všechno může ovlivnit (zkreslit) získaná data, když se rozhodnete takové jevy v současné škole zkoumat. Doplňte k tomu, jaká opatření je třeba udělat, aby zkreslení bylo co nejmenší. ¤ Metodologie ¨Psaní práce je vlastně hledáním odpovědi na výzkumnou otázku. ¤V případě, že ji sami neznáme, text se píše obtížně a není srozumitelný a výzkumná či praktická část práce bývá zmatečná a napsat srozumitelnou diskusi je nemožné ¤Jedna otázka bohatě stačí ¤ ¨Co číst - výzkum kvantitativní, kvalitativní, smíšený; evaluační… ¤GAVORA, Peter a kol. 2010. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava : Univerzita Komenského, 2010. Dostupné z http://edi.fmph.uniba.sk/ucebnica ¤ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: Pravidla hry. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0 JAK VZNIKAJÍ POZNATKY? 1.Autorita (J.A.Komenský, Průcha, Gavora…) 2.A priori – použití rozumu, logiky, intuice 3.Zkušenost (empirie), tradice 4.Věda = 2 + 3 + pochybování ….. + 1 ¨ ¨ ¨Charles Peirce – The Fixation of Belief http://www.peirce.org/writings/p107.html JAK POSUZOVAT PLATNOST POZNATKŮ? PSY/PED VĚDA VÝZKUM PROFESE VĚDECKÉ POZNATKY PRAKTICKÉ POZNATKY JAK VYTVOŘIT POZNATEK - UDĚLAT DOBROU ZÁVĚREČNOU PRÁCI? AJ: methodology, findings, science, profession, research, validity, thesis Metodologie Budování vědeckých poznatků je principielně jednodušší (kontext se snažíme epliminovat, nikoli zohledňovat). Věda je sada nástrojů k učení se ze zkušenosti. (mitchell, jolley) JEVY TEORIE > > INDUKCE HYPOTÉZY DEDUKCE DATA DATA DATA AJ: phenomena, (empirical) data, facts, induction, theory, deduction, hypotheses, sample, method, design, analysis, exploratory and confirmatory research, statistics Když se řekne… věda Jevy = realita. Teorie = naše konstrukce, reprezentace reality. Je-li konstrukce dobrá, daří se nám lépe využívat reality ku prospěchu svému. Porozumění s tím nemá co dělat. Pravda je filozofický pojem. Analýza – deskriptivní. Statistická indukce již je součástí indukce. Co dělá vědu vědou, je především systematičnost, kontrolovatelnost tvorby dat – objektivita(intersubjektivita). V kval bychom přidali ještě badatelovy hodnoty, čas a místo…. Fakta jsou výsledky analýzy dat, jde o tvrzení o datech. Filozofie vědy se zabývá především vztahem mezi jevy a daty. DESKRIPCE PREDIKCE VYSVĚTLENÍ NENÁHODNÝ VÝBĚR NÁHODNÝ VÝBĚR POZOROVÁNÍ DOTAZOVÁNÍ ANALÝZA PRODUKTŮ NÁPAD VÝZKUMNÁ OTÁZKA HYPOTÉZY Co chci zkoumat? TYP VÝZKUMU VÝBĚR ZKOUMANÝCH OSOB METODA SBĚRU DAT Jak to chci zkoumat? Co jsem zjistil? ANALÝZA A INTERPRETACE DAT KOMUNIKACE VÝSLEDKŮ MAPA VÝZKUMU CO VŠECHNO PATŘÍ DO VÝZKUMU? Případová studie – obvyklý typ práce ¨Případem je rozuměna snaha popsat např. osobu, organizaci, instituci, komunitu, ale i třeba program, politický postup, proces (Yin, 2014, s. 237) ¨může se provádět pomocí různých metod (pozorováním, individuálními rozhovory, diskusí v ohniskové skupině, obsahovou analýzou dokumentace, dotazníkovým šetřením atd.). ¨Jedná se o přístup celostní, holistický, jenž se snaží poznat konstitutivní složky případu, zachytit zkoumaný případ (či několik případů) v kontextu reálného života a dospět k jeho hlubšímu porozumění. ¨Nejběžnější, ale nikoli nejpřesnější charakteristika říká, že jde o popis jedné nebo dvou osob (v medicíně pak pacientů) se stejnými nebo podobnými problémy, účelem kterého je buď uvést novou představu, nebo potvrdit předchozí nález (Mihál, 2003). ¨Nebo obecněji: jde o detailní studium jednoho nebo několika málo případů, jimiž se snažíme zachytit složitost případu a popsat vztahy v jejich celistvosti. Předpokládá se, že důkladným prozkoumáním jednoho případu lépe porozumíme jiným podobným případům (Hendl, 2005, s. 104). ¨ ¨Více viz Mareš, Jiří. (2015). Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika, 65(2), 113-142. Dostupné z http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11212&lang=cs Případová studie - typy ¨Deskriptivní (popisující) případová studie. Používá se k podrobnému, komplexnímu popisu nějakého jevu reálného života v tom kontextu, v němž se běžně vyskytuje a probíhá. ¨Exploratorní (průzkumná) případová studie. Používá se, když hledáme odpověď na předpokládané příčinné vztahy, které se odehrávají v reálném životě a jsou příliš složité na to, abychom je zkoumali pomocí dotazníků nebo je modelovali v experimentu. Hledáme strukturu případu, vytváříme si pracovní hypotézy, připravujeme si materiál pro další, přesněji zacílený výzkum. ¨Explanační (vysvětlující) případová studie. Používá se, když (kromě přesného popisu faktů o zkoumaném případu) hledáme mezi konkurujícími si, „soupeřícími“ vysvětleními zjištěných vztahů ta, která dokáží důvěryhodně a přesvědčivě tyto vztahy vysvětlit, a přitom odpovídají všem známým faktům. Nemusí jít jen o jedno „jedině správné“ vysvětlení. ¨Instrumentální případová studie. Používá se, když chce výzkumník prozkoumat konkrétní podoby nějakého obecného jevu. Vyhledá jeden nebo několik případů, které tento obecný jev reprezentují, a důkladně je prostuduje. Cílem výzkumu je hlouběji porozumět teoretickým otázkám typu „jak“ a „proč“ to v reálném životě funguje. Výzkumník se ve svých úvahách snaží jít nad empirická data. ¨Opakem je intrinzitní případová studie. Používá se, když vztah k obecnějšímu rámci není podstatný. Výzkumník studuje jen jeden ojedinělý případ a snaží se u něj jít do velké hloubky. Cílem je pochopit fungování jednotlivých dílčích částí, poznat vnitřní aspekty a na základě toho porozumět svébytnému fungování tohoto celku. Nejde ani o ověřování pracovních hypotéz, ani o vytváření obecnější teorie. ¨Evaluační případová studie. Používá se, když sice popisujeme nějaký jev, hledáme příčinné vztahy, snažíme se jev vysvětlit, ale především nám jde o jeho zhodnocení podle určitých kritérií. Obvykle se hodnotí nějaký program či intervenční zásah. Příklady metod ¨(kde hledat dotazníky – příklad) Projekt práce ¨ Projekt práce – součást dohody s vedoucím práce ¨popis řešeného problému; ¨uvedení do kontextu problému v rámci současného stavu oboru (přehled literatury); ¨určit cíle práce; ¨objasnit, jak se bude postupovat, aby se cílů dosáhlo. Struktura práce – součást šablony ¨Úvod (představení tématu v širším kontextu) ¨Část teoretická (přehled současných informací o tématu; přehledová studie) – v závěru souhrn, který je východiskem pro výzkumnou či praktickou aplikaci ¨Část praktická (výzkumná) – formulace problému, výzkumné otázky (a z nich vyplývající hypotézy), popis zvolených metod, popis zkoumaných osob, popis výsledků, ¨Diskuse (co všechno mohlo ovlivnit výsledky, jaké jsou zkušenosti a co mělo být uděláno jinak i v porovnání s podobnými studiemi)) ¨Závěr (stručný) ¨Literatura ¨Přílohy ¨ ¨Popis standardu na KPsy PdF MU prací viz http://www.ped.muni.cz/wpsy/doc/pokyny_pro_zaverecne_prace_kpsy_ver_2.pdf Spool of thread Práce s literaturou ¨K tématu je vhodné si obstarat přiměřené množství literatury ;) ¨Literaturu může doporučit vedoucí, důležitý je i vlastní výběr ¨Průběžně je velmi dobré psát si poznámky a vytvářet seznam literatury ¤(„Odkud, doprčic, byla ta modrá knížka? A tohle jsem našel kde?“) ¤Od začátku podle normy APA nUžitečný on-line nástroj http://www.citace.com/ Práce s literaturou (2) ¨Zdroje – dostupné nejčastěji v knihovnách ¤PedF MU - http://katedry.ped.muni.cz/knihovna ¤Odborné knihy – monografie (učebnice konzultovat s vedoucím) nV angličtině - http://katedry.ped.muni.cz/knihovna (doporučuji encyklopedie a Taylor & Francis – kolekce Social Science & Humanities Library) nGoogle books http://books.google.cz/ ¤Odborné časopisy – Pedagogika, Čs. psychologie, e-psychologie, Studia Paedagogica, Školský psychológ, Orbis Scholae, Pedagogika.sk, Journal of Pedagogy / Pedagogický casopis... nScholar google http://scholar.google.cz/ ¤Sborníky z konferencí nnapř. ČAPV,… ¤Vzdělávací portály – http://www.ceskaskola.cz/ (…) ¤Stránky občanských sdružení a neziskových organizací www.nadani.cz aj. ¤Veřejné zdroje informací – MŠMT, weby škol, ČŠI atd. n ¨ Práce s literaturou (3) ¨Nutnost definovat klíčová slova (a jejich varianty) i v angličtině – užitečná pomůcka - slovníky ¨Vyhledávání ¤V katalogu knihovny PedF MU a dalších ¤V českém interentu (seznam, google) ¤V anglických odborných časopisech nhttp://katedry.ped.muni.cz/knihovna/e-zdroje/databaze nEBSCO, nSCOPUS nERIC - Educational Resource Information Center nJSTOR (…) ¨ časopisy Technické aspekty práce ¨Nepracujte s programovým vybavením, se kterým neumíte ;) ¨Zálohujte průběžně svou práci a nejméně 2x a na různé datové nosiče (flash disk, cloud) a aspoň jednu zálohu mějte jinde, než máte PC (krádež, požár… ;) ¨Udržujte i archiv starších verzí práce… pro případ, že aktuální dokument zhavaruje ¨Sežeňte si někoho, kdo si po Vás práci přečte (20x viděná hloupost je „neviditelná“) ¨Nezapomeňte zkontrolovat titulní stranu ;) Prezentace práce ¨Naučte se o své práci mluvit (5-6 vět které stručně popíší podstatu problému a Váš přístup k němu) ¨Na obhajobu si nachystejte stručný projev, který popíše: ¤Problém ¤Metodu ¤Výsledky ¤ ¨Oponent není Váš nepřítel, ale člověk, který je placen za to, aby na Vaší práci našel to dobré i to špatné… a že může mít jiný názor pro Vás může být přínosné ;) Literatura (výběr) ¨GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ¨GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. ¨E-učebnica metodológie kvantitatívneho výskumu - http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/ ¨ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. (Eds.) Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha : Portál, 2007. ¨ ¨MAREŠ, J., GAVORA, P. Anglicko - český pedagogický slovník. Praha: Portál, 1999. ¨PRůCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ¨ ¨SPOUSTA, Vladimír. Vádemékum autora odborné a vědecké práce (se zaměřením na práce pedagogické). Brno: Masarykova univerzita, 2001. 158 s. ¨ČMEJRKOVÁ, S.; DANEŠ, F.; SVĚTLÁ, D. Jak napsat odborný text. Praha: LEDA, 1999. 255 s. ¨ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. 271 s. ¨ Internetové zdroje ¨Jak psát a upravovat diplomovou práci (e-learning PdF MU, kol. autorů) ¤http://moodlinka.ped.muni.cz/mod/resource/view.php?id=12931 ¨Odkazy na stránkách Kpsych PedF MU ¤http://www.ped.muni.cz/wpsy/dotazy_odkazy.html Děkuji za pozornost