Jméno Datum 1. Třetí pilíř osobnosti: a) Emocionalita b) Duchovní hodnoty c) Biologické faktory d) Společnost 2. Temperamentem se zabývali: a) Freud, Jung, Hippokratés, Maslow b) Jung, Eysenck, Hippokratés, Pavlov c) Eysenck, Jung, Maslow, Loevingerová d) Hippokratés, Eysenck, Freud, Gardener 3. O Emocích NEPLATÍ, že: a) Mají vliv na zapamatování si b) Dva totožné podněty u různých lidí vyvolají vždy stejné emoce c) Mají motivační funkci d) Doprovázejí všechny duševní činnosti 4. Binet a Simon zjišťovali vývoj inteligence u dětí. Spojení inteligence a věku, tedy stupeň vývoje, který člověk v určitém momentu dosáhl, se nazývá: a) Chronologický věk b) Inteligenční kvocient c) Mentální věk d) Inteligenční test 5. Když malé dítě na svého nově narozeného bratříčka, šišlá, snáší mu hračky a hladí ho po hlavičce, ale jeho mimika prozrazuje rozporuplné pocity (sevřené rty, zaťaté zuby), je to obranný mechanismus nazývající se: a) Regrese b) Projekce c) Fixace d) Reaktivní výtvor 6. Když někoho označujeme za „člověka orientovaného na lidi“ nebo za „požitkáře“, mluvíme o jeho: a) Charakteru b) Temperamentu c) Emocionalitě d) Vlohách 7. Inteligence má mezi lidmi tzv. normální rozložení. V pásmu širokého průměru (90- 110 IQ) se nachází: a) cca 30% populace b) 60 až 70 % populace c) 50 % populace d) méně než 20 % populace 8. Epigenetický princip souvisí s: a) Vývojovou psychosociální teorií E.H.Eriksona b) Psychoanalýzou S.Freuda c) Teorií rozmanitých inteligencí H. Gardnera d) Teorií temperamentu Heymanse a Wiersmy 9. V.E. Frankl dal své terapii základ v koncentračním táboře, jeho logoterapie, neboli terapie smyslem, vychází z a) existenciální a fenomenologické filosofie b) behaviorismu c) individuální psychologie d) psychoanalýzy S. Freuda 10. Doplňte správné slovo do věty: „Schopnosti vznikají na bázi …, jsou podmíněné geneticky a ovlivněné prenatálními vlivy. Prostředí má pak vliv na tempo a způsob rozvoje schopností“ a) Genů b) Výchovy c) Vloh d) IQ 11. Cattell rozlišil inteligenci na fluidní a krystalickou. Krystalická inteligence je: a) ovlivněná prostředím a učením, zkušenostmi a kulturním prostředím b) vrozená, nezávislá na výchově a prostředí, kde dítě vyrůstá c) zaměřená na řešení logicko- matematických úloh d) získaná v adolescenci a dospělosti 12. „Vždy si raději koupím jízdenku, protože mám strach, že zaplatím pokutu a ještě mi pak žena vynadá“. Toto je výrok, který podle Kohlbergovy teorie vývoje charakteru odpovídá: a) Prekonvečnímu stádiu vývoje morálky b) Konvenčnímu stádiu a) c) Postkonvenčnímu stádiu b) d) Ani jednomu z nich 13. Osobnost má podle S.Freuda podobu ledovce, vědomá část nad hladinou je pouze malá, většina je skryta v nevědomí. Složka osobnosti, která je nevědomá a je zdrojem pudů, se nazývá: a) Superego b) Id c) Ego d) Předvědomí 14. James-Langeova teorie emocí, která se dá shrnout do věty: Naše emoce jsou až odezvou na předcházející aktivitu - máme strach, protože utíkáme; máme radost, protože se smějeme: a) Je překonaná, protože víme, že první je vždy podnět, pak komplexní emoční reakce b) Je překonaná, protože pořadí je emoce, reakce, aktivita c) Je překonaná, někdy sice může platit, že samotný úsměv vyvolává emoci radosti, ale univerzálně ne d) Není překonaná, je stále aktuální 15. „Mezi šestým rokem a počátkem dospívání je úkolem dítěte osvojit si dovednosti cílevědomě a úspěšně zacházet s předměty hmotného světa. V tomto období přesahuje jeho zkušenost rámec rodinných vztahů a je vystaveno srovnávání a hodnocení v širším výběru školních a mimoškolních situací (musí „obstát“ i mimo rámec rodinného kruhu). Toto Eriksonovo období je charakterizováno jako: a) Důvěra proti nedůvěře b) Intimita proti izolaci c) Iniciativa proti vině d) Snaživost proti výkonnosti 16. Úlek, strach, hněv jsou fylogeneticky ranější formy emocí, které varují před nebezpečím, máme je společné se zvířaty, jde o: a) Ranné city b) Primární emoce c) Nižší city d) Instinkty