MULTIDISCIPLINÁRNÍ SPOLUPRÁCE V SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANĚ DĚTÍ Brno, 2019 LEGISLATIVA A METODIKY MŠMT ¢Úmluva o právech dítěte ¢Listina základních práv a svobod ¢Zákon č.218/2003 Sb. – Zákon o soudnictví ve věcech mládeže ¢Zákon č. 40/2009 Sb. – Trestní zákoník ¢Zákon č. 273/2008 Sb. – Zákon o Policii České republiky ¢Zákon č. 561/2004 Sb. – Školský zákon ¢Zákon č. 359/1999 Sb. – Zákon o sociálně právní ochraně dětí ¢ ¢ ¢Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních č. 21 291/2010-28 ¢Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví č. 10 194/2002-14 ¢Závazný pokyn policejního prezidenta č. 167/2010 ¢ specialisté, kteří mají zvláštní průpravu pro zacházení s mládeží ¢ ¢ SPOLUPRÁCE ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ S POLICIÍ ČR A OSPOD ¢pozitivní x negativní ¢určité nedostatky při vyšetřování delikventní činnosti ¢nepřesné znalosti zákonů a jiných právních předpisů ¢ujasnění součinnosti škol s Policí ČR a OSPOD, zejména při vyšetřování kriminality mládeže a trestných činů páchaných na mládeži včetně DN ¢Metodický pokyn MŠMT č. 25 884/2003 -24 – téměř archaický vzhledem k legislativním změnám v posledních letech ¢z toho vyplývá : ¢neznalost ¢nejistota ¢případně nedůvěra ke spolupráci s Policií ČR a OSPOD ¢vstup Policie ČR do škol a školských zařízení ¢průběh šetření ve škole ¢odvedení žáka ze školy ¢vyrozumění či přítomnost zákonných zástupců ¢podání vysvětlení žáka ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Osoba mladší 15ti let – svědek ¢Novelou Tr.ř. v souvislosti s přijetím zákona o obětech tr.činů (zák.č.45/2013 Sb.) bylo vypuštěno slovo pedagog a nahrazeno orgánem soc.právní ochrany dětí. Pedagog se může zúčastnit –podřadí se pod pojem „osoba mající zkušenost s výchovou mládeže. Může navrhnout přerušení nebo odložení úkonu. Policejní orgán může žádosti vyhovět. Jedná se o úkon na služebnách PČR. ¢Spolupráce škol a školských zařízení a Policie České republiky- sedmé aktualizované vydání – duben 2015 ¢Rizikové chování dětí a jeho právní dopady –UK 1.LF – klinika adiktologie OZNAMOVÁNÍ NEDOVOLENÉHO JEDNÁNÍ ŽÁKŮ , OZNAMOVACÍ POVINNOST ¢Problematické určit, zda se jedná o čin jinak trestný, provinění, přestupek, výchovný problém ¢Možnost konzultace a spolupráce s PČR ¢Opožděné nahlašování ¢Dle Trestního zákoníku – bez odkladu oznamovací povinnost ¢§ 193 – zneužití dítěte k výrobě pornografie ¢§ 198 – týrání svěřené osoby ¢§ 187 - pohlavní zneužívání – povinnost překažení tohoto tr.činu IVÝP – METODICKÉ DOPORUČENÍ MŠMT ¢Individuální výchovná pomoc ¢ ¢Smlouvy s rodiči – individuální výchovná pomoc pro žáka. V rámci IVýP by měl mít pedagog v rukou účinný nástroj k zapojení žáka do řešení vlastního RCH. ¢Nastolení systematické komunikace s rodiči, žákem, OSPODem, PČR, popř. lékařem. ¢Pravidelné hodnocení cílů IVýP ¢V případě neplnění – lze využít dostupných sankcí zejména výchovného charakteru PRÁVNÍ POVĚDOMÍ PEDAGOGŮ A PRACOVNÍKŮ NNO ¢Posílení právního povědomí ¢ ¢ zejména spolupráce pedagogů a pracovníků s PČR a OSPOD ¢ nové formy rizikového chování ¢ nové typy závislostí ¢ legislativní změny ¢ ¢ ¢ INTERDISCIPLINÁRNÍ SPOLUPRÁCE ¢Je nezbytná a nemůže být pouze formální ¢Cílem je ochrana jedince a ohrožené rodiny, popř.možnosti sanace rodiny ¢Tvorba a realizace preventivních opatření ve všech úrovních ¢Rychlá, adekvátní a účinná reakce (školy, OSPOD, PČR, NNO) ¢Odborné služby pracující 24 hodin denně v každém regionu ¢Sebevzdělávání, specializační vzdělávání a výcvik pracovníků ¢KOMUNIKACE mezi jednotlivými složkami a odborníky, která vede ke kvalitní spolupráci ¢ ZDROJE ¢Rizikové chování dětí a jeho právní dopady (Martina Jindrová) ¢1. LF UK Praha klinika adiktiologie – možnost volného stahování publikací ¢Metodiky MŠMT a MPSV ¢VIOD, o.p.s. – Práva dětí, Dítě jako svědek v trestním řízení ¢DOMUS – Centrum pro rodinu Plzeň – projekt „Hlasy dětí – a co s tím uděláme?“ ¢Centrum poradenských služeb UNA DOMO, s.r.o. Brno ¢