Děti v obtížné životní situaci: jejich podpora ve školním prostředí Mgr. Martina Koubíková, Ph.D. 6.3. 2019 Výsledek obrázku pro crisis Obtížná životní situace •Vycházející z rodinného prostředí •Násilí směřované vůči dítěti • (týrání, sexuální násilí, zanedbávání) •Konflikty mezi rodiči (rozvod) •Domácí násilí v rodině •Onemocnění rodiče (psychické i fyzické), smrt někoho blízkého –Alkoholismus •Vycházející z osobnosti dítěte •Poruchy učení, ADHD, autismus, nadání … •Vysoké požadavky rodičů/dítěte nerespektující schopnosti dítěte •Vývojová fáze (dospívání) •Vycházející z prostředí mimo rodinu •Škola (špatná adaptace, vzdělávání, vrstevnické vztahy – šikana) – Výsledek obrázku pro sad child Projevy/potíže •Internalizovaného typu •Deprese, úzkosti •Uzavírání se, preferování samoty •Nespavost, noční můry •Sebepoškozování Externalizovaného typu •Agrese a potíže ve vrstevnických vztazích •Záškoláctví •Užívání návykových látek •Promiskuitní chování Psychosomatické potíže •Bolest hlavy, břicha •Častá nemocnost •Nechutenství, přejídání •Enuréza • Výsledek obrázku pro otázka Výsledek obrázku pro otázka •KAŽDÉ DÍTĚ REAGUJE SVÝM SPECIFICKÝM ZPŮSOBEM • •NEJVĚTŠÍM INDIKÁTOREM JE ZMĚNA •V CHOVÁNÍ DÍTĚTE • •DĚTI ČASTO VENTILUJÍ VEN TO, CO POTŘEBUJÍ (VERBÁLNĚ I NEVERBÁLNĚ) •(s rostoucím věkem se více kontrolují) Výsledek obrázku pro vykÅ™iÄ�nÃk Co zvládne škola … •Školní •poradenské •pracoviště Třídní učitel, učitel Vedení školy Výchovný poradce Metodik prevence + Školní psycholog Speciální pedagog Metodik práce s nadanými (Kariérový poradce) Výsledek obrázku pro Å¡kola Postup v krizových situacích 1)U – sleduje problematické projevy a ideálně si o nich vede záznamy (kdy si čeho všiml) 2) 2)TU/U se radí s VP/ školním psychologem / vedením školy (informování vedení školy) 3) 3)Každá škola má metodické pokyny – - SPU, SPCH – - šikana dětí / vyučujících, kyberšikana – - nadaní žáci – - užívání návykových látek – - záškoláctví Postup v krizových situacích •4) Schůzka s rodiči (výchovná komise) – - zápis o této schůzce!!! – - domluva a termín případného vyhodnocení – - informování o případném předání informací OSPOD •5) Kontaktování OSPOD •( 6) ohlášení na PČR) • •Kdykoli – možnost obrátit se na poradenská centra, lékaře …. (GDPR?) • Kam se obrátit pro pomoc mimo školu •Pedagogicko-psychologické poradny (PPP) •Speciálně pedagogická centra (SPC) •Střediska výchovné péče (SVP) •Orgán sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) •Krizová centra pro děti / rodinná centra •Kliničtí psychologové, psychoterapeuti, psychiatři •Specializovaná poradenská centra (závislosti, domácí násilí, poruchy příjmů potravy, občanské poradny …) Výsledek obrázku pro organizace Spondea, o.p.s. www.spondea.cz • Další užitečné kontakty •Nonstop bezplatná Linka bezpečí 116111 – může okamžitě zprostředkovat pomoc. •Bílý kruh bezpečí – pomoc obětem trestných činů. •Orgán sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) na městském úřadě. Dítě může přijít samo nebo s doprovodem. Sdělování informací •Faktické informace -Čeho jste si všimli -Co a kdy dítě říkalo -Bez závěrů (tj. vyvarovat se větám typu: „Myslím si, že se jedná o sexuální zneužívání.“) - •OSPOD -Zpráva má formální náležitosti – konzultovat se ŠPP -Podávat pouze informace, ke kterým jste kompetentní • Metody: Jak se dítě má? •Pozorování –Na 1. stupni – TU a vychovatel/ka ŠD tráví s dítětem často více času než samotní rodiče –Na 2. stupni – děti mají tendenci se svěřovat (vám nebo spolužákům) –Změny • •Komunitní kruh v rámci • třídnických hodin Výsledek obrázku pro dÃtÄ› různé emoce Metody: Jak se dítě má? •Teploměr nálady • – ruka, celé tělo • •Mladší • Počasí •Zvíře • •Erb/FB-WEB File:Dive hand signal Slow down.png Výsledek obrázku pro slunce kreslené SouvisejÃcà obrázek Výsledek obrázku pro rozzuÅ™ený býk Výsledek obrázku pro myÅ¡ kreslená • Starší • Seriálové/filmové postavy Výsledek obrázku pro big bang theory Výsledek obrázku pro starwars Metody: Jak se dítě má? •Dixit Výsledek obrázku pro moÅ™e emoc •Karty moře emocí • • • •Karty s příběhy Výsledek obrázku pro dixit https://www.b-creative.cz/photo/products/p06/p6_4.jpg Oznamovací povinnost •Nepřekažení trestného činu (§ 367 trestního zákoníku) •Jedná se např. o trestný čin vraždy, zabití, těžkého ublížení na zdraví, mučení a jiného nelidského a krutého zacházení, obchodování s lidmi, zbavení osobní svobody, loupeže, vydírání, znásilnění, pohlavního zneužití, zneužití dítěte k výrobě pornografie, týrání svěřené osoby, některých závažných majetkových a hospodářských trestných činů aj. • •Neoznámení trestného činu (§ 368 trestního zákoníku) •Stejné kromě: loupeže, vydírání, znásilnění, pohlavního zneužití • •Oznamovací povinnost vzniká i v případě, kdy oznamovatel nezná pachatele, který trestný čin spáchal. • Obtížná životní situace •Vycházející z rodinného prostředí •Násilí směřované vůči dítěti • (týrání, sexuální násilí, zanedbávání) •Konflikty mezi rodiči (rozvod) •Domácí násilí v rodině •Onemocnění rodiče (psychické i fyzické), smrt někoho blízkého –Alkoholismus •Vycházející z osobnosti dítěte •Poruchy učení, ADHD, autismus, nadání … •Vysoké požadavky rodičů/dítěte nerespektující schopnosti dítěte •Vývojová fáze (dospívání) •Vycházející z prostředí mimo rodinu •Škola (špatná adaptace, vzdělávání, vrstevnické vztahy – šikana) – Výsledek obrázku pro sad child Syndrom CAN (Child Abuse and Neglect) •fyzické týrání •psychické týrání •sexuální zneužívání •zanedbávání •systémové týrání •sekundární viktimizace •Münchhausenův syndrom v zastoupení (by proxy) Týrání dítěte Sexuální zneužívání •- Nejčastěji někdo z rodiny •- Nejvíce ohrožené děti • 3-6 let a 12-15 let • •Bezdotykové zneužití: –exhibicionismus –voyerství – buď utajené, nebo je zneuživatelem dítě ke svlékání donuceno –nucení dítěte ke sledování sexuálních aktivit dospělých nebo pornografie –verbální zneužívání – nejčastěji ve formě anonymních obscénních telefonických hovorů – •Kontaktní (dotykové) zneužití: –vynucený pohlavní styk mezi dospělou osobou a dítětem, –intrafemurální pohlavní styk (styk mezi stehna dítěte) –osahávání a ohmatávání erotogenních zón a genitálií dítěte (a to například i pod záminkou masáže), –specifické dráždění vaginy a klitorisu u dívek a penisu u chlapců, může se jednat i o anální dráždění, –nucení dítěte k masturbaci pachatele –orální sexuální aktivity • Výsledek obrázku pro child sexual abuse Projevy CAN syndromu –náhlé, dlouhodobější, nápadné – změny v chování (dítě do té doby – družné se náhle izoluje, klidné dítě – je náhle hyperaktivní a podobně), –změny v ladění – úzkostnost, – agresivita, depresivita, –výkyvy či náhlý pokles ve školní výkonnosti či pokles koncentrace pozornosti, zhoršení prospěchu, –vyhýbání se kontaktům s vrstevníky a lidmi vůbec, –výrazné změny ve stravování, neopodstatněné nevolnosti, až zvracení, nebo naopak přejídání, –útěky z domova, sklony k sebepoškozování –úleková reakce –somatizace, potíže se spánkem • Výsledek obrázku pro smutné dÃtÄ› facka Zanedbávání dítěte •K zanedbávání dítěte může docházet, když: •je dítěti upíráno uspokojování základních potřeb, může se jednat o nevhodnou stravu, nezajištění řádné zdravotní péče nebo nevhodné oblékání dítěte; •je dítě ponecháno bez dozoru v situacích, kde hrozí potenciální nebezpečí, ať už doma, nebo mimo domov; •je dítě ponecháno svému osudu ve věku, kdy takovýto krok může negativně ovlivnit jejich tělesný a citový vývoj. • •Zdroj: Program EDuCare Národní společnosti pro prevenci násilí na dětech • • • Zanedbávání •Dítě: –Neupravené –Špinavé, nevoní –Chybějící svačiny, obědy –Chybějící pomůcky, DÚ •Časté absence •Rodiče nemají zájem o prospěch a chování dítěte •(Dítě se neúčastní výletů, kulturních akcí) Výsledek obrázku pro zanedbané dÃtÄ› CAN: Co s tím? Dítě •Mít informace, ale nenutit dítě o tom mluvit •Dát dítěti pocit, že tam pro něj jste •Zjištěné informace jako hypotézy • •Stopovat dítě, pokud by mělo • tendenci ventilovat před ostatními spolužáky •Pozor na témata týkající se rodiny • („Napište přání rodičům“) •Pozor na hranice (dotování z vlastních zdrojů) • Výsledek obrázku pro neglected child CAN: Co s tím? Rodič •Mluvit o tom s rodiči –Neříkat, že se jedná o týrání, ale že škola má na základě těchto znaků povinnost informovat dané orgány. •Další schůzky •Často pod dohledem OSPOD •Možnosti pomoci – nadace, Obědy dětem, mentoring • Co s tím? Třída • • •Pozor na šikanu/ • ostrakismus ve třídě • • •Podporovat kamarádské vztahy ve třídě a ochotu si vzájemně pomáhat • Výsledek obrázku pro tÅ™Ãda Rodičovské konflikty …. Domácí násilí •Děti vidí/slyší konflikty rodičů, i když si rodiče často myslí opak. •Ztráta pocitu bezpečí v rodině •Pocity viny – zvláště • v předškolním a • mladším školním věku •U starších snaha řešit konflikty • (vrba, prostředník, soudce) http://4.bp.blogspot.com/-bdbfPwLFnC4/TeHPBEnx2ZI/AAAAAAAAMzE/CocEoHjm_hs/s1600/Tug-of-war-girl.png Jak se rodičovské konflikty/DN projevuje u dětí •Somatizace – bolesti břicha, hlavy, zvracení •Problémy se spánkem •Problémy ve vztazích s vrstevníky (agrese, uzavírání se do sebe) •Výchovné problémy •Problémy ve škole (prospěch, učitelé) •Zneužívání návykových látek •Sebepoškozování • Rodičovské konflikty …. Domácí násilí •Děti mají tendenci ventilovat emoce spojené s násilnými incidenty (hra, kresba, plastelína, stavění z kostek, pískoviště, nedokončené věty ...) •Děti ztrácí pocitu bezpečí, mají strach o ohroženého rodiče •Reakce okolí a co s tím? –Toto řeší ohrožené osoby i děti –Právo na vlastní soukromí –Zapojení důležitých osob • • • Rodičovské konflikty …. Domácí násilí •Dát dítěti „právo“ na to mít vůči násilnému rodiči ambivalentní pocity •Dát dítěti „právo“ na to mít vůči ambivalentní pocity i vůči ohroženému rodiči •Zmírnit nejistotu, kterou dítě prožívá. •Škola pro něj může být jediným stabilním prostředím. •Legitimizace pocitu smutku kvůli rozpadu rodiny • • • Doporučení pro komunikaci s dětmi prožívající konflikt rodičů • •Dát jim čas a respektovat jejich tempo •Nestavit je do role, kdy si mají mezi rodiči vybírat •Legitimizace prožívaných emocí •Zbavit děti pocitu viny •Mluvit s dětmi o tom, co se stalo a co bude dál • • • • Onemocnění/úmrtí • • •Je důležité vydržet a být tam pro dítě •Nenabízet laciná slova útěchy a naděje SouvisejÃcà obrázek Obtížné životní situace vycházející z osobnosti dítěte •Poruchy učení, ADHD, autismus, nadání … • •Vysoké požadavky rodičů/dítěte/učitele nerespektující schopnosti dítěte • • •Primární role učitelů a komunikace s rodiči • Obtížné životní situace vycházející z osobnosti dítěte •Vývojová fáze – dospívání jako specifické období -Poruchy příjmů potravy (anorexie, bulimie, bigorexie) -Depresivní pocity -Sebepoškozování -Pokusy o sebevraždu -Užívání návykových látek -Promiskuitní chování -Záškoláctví -Vztahy – rodiče, první lásky Výsledek obrázku pro deprese Problematické vztahy ve škole •„BFF“ •Šikana a její všeobecná „znalost“ • • • • • • •http://www.rytmus.org/stranka/vydali-jsme-aktualne-nabizime/vytvareni-kruhu-pratel • • Výsledek obrázku pro metodika práce s tÅ™ÃdnÃm kolektivem kruh přátel Zásady komunikace s dítětem v obtížné životní situaci •Zakryjte svůj šok nebo znechucení. •Vyjádřete mu zájem o to, co se s ním děje •Právo dítěte na to mít takové pocity – nevymlouvejte mu je. Zdržte se negativních poznámek na účet údajného pachatele. •Důvěrnost vs. oznamovací povinnost – informovat o tom, co se bude dít •Nemluvte s ním o jeho trápení nikdy před ostatními, o přestávce … •Učitel není psycholog … (nebojte se obrátit na odborníky) •Hypotézy o tom, co se děje (nečiňte unáhlené závěry) •Nedávejte sliby, které nemůžete dodržet, např. typu „všechno bude zase v pořádku“. •Konzultujte s odborníky, organizacemi • Užitečné stránky • • • • • • • •www.sancedetem.cz •https://www.sancedetem.cz/cs/hledam-pomoc/rodina-v-problemove-situaci/rizikove-chovani-dospeleho-k -diteti/tyrani-fyzicke-a-psychicke.shtml •Části textů použity i v této prezentaci. • • Mapa pomáhajících organizací • • • • • • • • •www.ohrozenedite.cz • •Děkuji za pozornost • • • •www.psychologiemk.cz •psychologiemk@gmail.com Výsledek obrázku pro držet palce