Vs3BP_AA4 Arteterapeutický ateliér 4 VIb013 Speciální výtvarná výchova 1 6. Pravidla a metody práce s osobami se specifickými vzdělávacími potřebami ve výtvarné výchově Mgr. et Mgr. Bc. Lucie Hájková Specifické poruchy učení • vysoké procento v populaci (až 4%, chlapci 3x častěji) • důležitá včasná diagnostika – ohrožení vzdělávacího procesu • podpora i v dospělosti • dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie + dysmúzie, dyspinxie, dyspraxie MKN 10: · F 80 – F 89: Poruchy psychického vývoje SPU - definice • „Pojem specifické poruchy učení (SPU) označuje různorodou skupinu poruch projevující se obtížemi při nabývání základních vzdělávacích dovedností jako je mluvení, čtení, psaní a počítání. Poruchy mají individuální charakter, mohou vznikat na podkladě dysfunkce centrální nervové soustavy. Často jsou provázeny dalšími příznaky – poruchy řeči, obtíže v soustředění, impulzivní jednání, poruchy v oblasti percepce, poruchy motoriky (syndrom ADD, ADHD). • (Bartoňová, 2010) jedinec s SPU · nestejnorodá skupina – projevy se mohou kombinovat nebo absentovat · SPU vždy působí na celou osobnost člověka · problém přiměřeně reagovat, porozumět pokynům a plnit běžné úkoly · opakované neúspěchy -> stavy úzkosti, strachu, narušení sebevědomí, rezignace · rozdíl od nespecifických poruch učení – těmi může být např. snížený intelekt, smyslové vady, výchovné problémy, nedostatečná motivace… Dyslexie · „specifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami“ (Bartoňová, 2010) · problém se zapamatováním a rozlišováním písmen (hlavně podobných, jako b-d, s-z) · někdy i problém se zvukovým rozlišováním hlásek (b-p, a-e-o) · oslabení spolupráce mozkových hemisfér – spojování hlásek v slabiky a ty pak v slova (detail – celek) · porucha postihuje: rychlost a správnost čtení, porozumění čtenému textu · důsledky: … Dysgrafie · „specifická porucha grafického projevu“ (Bartoňová, 2010) · záměna podobných písmen, těžkopádné písmo, tendence směšovat psací a tiskací písmo, problém s lineaturou · rozpor mezi jazykovými schopnostmi a písemným projevem · nutná velká koncentrace (menší soustředění na obsah a pravopis) · porucha postihuje: celkovou úpravu pís. projevu, osvojování si jednotlivých písmen, napodobování tvaru, řazení písmen, spojení si hlásky s písmenem · důsledky: … Dysortografie · „specifická porucha pravopisu, vyskytující se často s dyslexií“ (Bartoňová, 2010) · „typické dysortografické jevy“: vynechávky, záměny tvarově podobných písmen, inverze, zkomoleniny, artikulační neobratnost, chyby v měkčení · dítě umí gramatické pravidlo, ale v praxi je nepoužije · často větší chybovost ve stresu, spěchu… i v dospělosti · fonetické psaní, atypické písmo (velké nebo malé) · důsledky: … Dyskalkulie · „specifická porucha matematických schopností“ (Bartoňová, 2010) · týká se zvládání i základních početních úkonů · několik typů: praktognostická (narušení matematické manipulace s předměty), verbální (označování množství a počtu, operačních znaků, úkonů), lexická (neschopnost číst čísla, symboly), grafická (neschopnost psát znaky), operační (problém provádět zákl. operace) a ideognostická (chápání matematických pojmů a vztahů) · často kombinace s dyslexií a dysgrafií · schopnost logicky řešit úlohu, problém s detaily · důsledky: … Dyspinxie · specifická porucha kreslení · neobratné zacházení s tužkou, tvrdá stopa, problém s perspektivou a přenesením představy na papír · důsledky… Dysmúzie · specifická porucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby · problém v rozlišování tónů, zapamatování melodie, reprodukci a udržení rytmu · důsledky… Dyspraxie · specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony · MKN 10: specifická vývojová porucha motorické funkce · pomalé pracovní tempo, nešikovnost, nevzhlednost výsledku · důsledky: … Etiologie SPU • dědičnost • lehká mozková dysfunkce, ADD, ADHD (oslabení funkce CNS) • neurotické etiologie + rodinné prostředí, školní prostředí, genetické vlivy ve funkci CNS, lehká mozková postižení (abnormální dominance hemisfér, odchylná organizace cerebrálních aktivit) ADHD (LMD, ADD) • syndrom – příznaky, které se mohou a nemusí vyskytovat, oslabená funkce centrální nervové soustavy • špatná percepce, porucha pozornosti a soustředění, motoriky, impulzivita, hyperaktivita, špatná připravenost, neorganizovanost,infantilita, nepozornost… • sociální a emoční oblast – vysoká vzrušivost, nízké sebeovládání • nutná stručnost, struktura • medikace – Ritalin, přetrvává do dospělosti • důsledky: … Reedukace • deficity dílčích funkcí: • zrakové vnímání • sluchové vnímání • jemná motorika a grafomotoriky • prostorová orientace • intermodalita – schopnost spojovat sluchové a zrakové podněty • serialita – schopnost vnímání časového sledu, schopnost vytvářet řady a souslednosti • rozvoj pomocí výtvarných technik + jejích intermediálních přesahů Doporučená literatura: • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6. • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.