Vs3BP_AA4 Arteterapeutický ateliér 4 VIb013 Speciální výtvarná výchova 1 9. Výtvarné postupy a metody práce s tělesně postiženými Mgr. et Mgr. Bc. Lucie Hájková Somatopedie • vědní obor speciální pedagogiky, který se zabývá výchovou a vzděláváním jedinců s tělesným a zdravotním postižením (Vítková, 2010) • soma + paideia (tělo + výchova) osoby s tělesným postižením • heterogenní skupina • společným znakem je omezení pohybu • postihuje jedince v celé jeho osobnosti (neoddělitelnost motoriky, vnímání, kognice a emocí) • dlouhodobý nebo trvalý stav Klasifikace pohybových vad (podle postižené části těla) • centrální obrny • periferní obrny • deformace • malformace • amputace Obrny • centrální x periferní = centrální x periferní část NS (mozek, mícha, periferní obvodové nervstvo • paréza – částečné ochrnutí • plégie – úplné ochrnutí • hypertonie, hypotonie, střídavý svalový tonus • mono/di/tri/kvadru/hemi paréza (u MO) (dětská) mozková obrna • DMO/MO – 60-80% z celkového počtu pohybových poruch v ČR (Vítková, 2010), postižení mozku (infekce, hypoxie), typické pohybové postižení, neklid, nesoustředěnost, impulzivita, nerovnoměrný vývoj, opožděný vývoj řeči… • infekce, hypoxie • hybné postižení, neobratnost, nerovnoměrný vývoj, opožděný vývoj řeči, neklid, impulzivita, nedokonalost vnímání a nedostatečná představivost • spastické formy: diparetická (dolní končetiny, nůžkovitá chůze), hemiparetická (1/2 těla, často postižena i daná hemisféra mozku-možný snížený intelekt) kvadruparetická (převážně horní nebo dolní končetiny, nejhorší prognóza) • nespastické formy: hypotonická (kolem 3. roku se mění ve spastickou, často TMR), dyskinetická (nepotlačitelné mimovolní pohyby) • kombinace s jiným postižením: 66% snížený intelekt, 50% poruchy řeči, epilepsie, smyslová postižení… • https://www.youtube.com/watch?v=x8ToBi9JYWI Další vybraná onemocnění: • mozkové záněty – mikrobakteriální onemocnění • mozkové příhody – krvácení, embolie (hemi paréza/plégie) • traumatické obrny – úrazy hlavy • obrna míchy – úrazy, rozštěp páteře (různé typy) • degenerativní onemocnění mozku – roztroušená skleróza mozkomíšní Deformace • skolióza (nejčastěji do strany), kyfóza (hrudní páteř), lordóza (bederní páteř) • zevní/vnitřní bočitost kolen (špatné postavení hlezenního kloubu, vyvracení kotníků) • luxace/subluxace kyčelního kloubu (3 a 15% novorozenců) • plochá noha (nožní klenba) • progresivní svalová dystrofie – myopatie, dědičné metabolické onemocnění (ochablost svalů, pánev/ramena (obličej)) Malformace, amputace • malformace: patologické vyvinutí části těla (vrozené) • amélie – část končetiny chybí • fokomelie – končetina navazuje přímo na trup • amputace: umělé odejmutí končetiny od trupu • úrazy, cévní onemocnění, zhoubné nádory, infekce Výtvarná práce s tělesně postiženými: • respektovat fyzické možnosti jedince (přizpůsobení prostoru) • pomáhat s dílčími úkony • sebehodnocení, aktivita/pasivita, socializace, egocentrismus, kreativita, fantazie, seberealizace • rozvoj motoriky, procvičování svalových skupin, • hlína, automatická kresba, malba prstovými barvami (misky) Doporučená literatura: • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-233-8. • FIALOVÁ, I. Analýza a komparace faktorů determinujících profesní orientaci žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Disertační práce. MU Brno: 2009, s. 241. • KÁBELE, F., KOLLÁROVÁ, E., KOČÍ, J., KRACÍK, J., Somatopedie. 1.vyd. Praha: Karolinum 1993. 242 s. ISBN 80-7066-533-5 • MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3.vyd. Ústí nad Labem: Nakladatelství H & H 2001. 147 s. ISBN 80-86022-92-7 • VÍTKOVÁ, M., Somatopedické aspekty. 2.vyd. Brno: Paido 2006. 302 s. ISBN 80-7315-134-0