Vs3BP_AA4 Arteterapeutický ateliér 4 VIb013 Speciální výtvarná výchova 1 5. výtvarné postupy využitelné v rámci oftalmopedie Mgr. et Mgr. Bc. Lucie Hájková Oftalmopedie (tyflopedie) • Speciálně-pedagogický obor disciplína zabývající se výchovou, vzděláváním a rozvojem osob se zrakovým postižením (Nováková, 2010) • cílem je maximální rozvoj osobnosti jedince se zrakovým postižením, což znamená socializaci, edukaci, přípravu na povolání, pracovní zařazení a plnohodnotné společenské uplatnění (Ludíková, 2003) • interdisciplinární (oftalmologie) Cílová skupina oftalmopedie: · Osoby slabozraké · Osoby se zbytky zraku · Osoby nevidomé · Osoby s poruchami binokulárního vidění Klasifikace zrakových vad • podle doby vzniku: vrozené x získané (trauma x psych. vývoj dítěte) • podle poruch zrakových funkcí • podle stupně zrakové vady (stav vizu/zrakové ostrosti/zorného pole) Klasifikace zrakových vad: poruchy zrakových funkcí • poruchy zrakové ostrosti • okulomotorické poruchy, poruchy prostorového vidění, dvojité vidění • postižení zorného pole • obtíže se zpracováním zrakových vjemů • poruchy barvocitu • poruchy adaptace na tmu a oslnění • porucha citlivosti na kontrast Klasifikace zrakových vad: stupeň zrakové vady • lehká / středně těžká / těžká slabozrakost • těžce slabý zrak (zbytky zraku) • nevidomost (praktická, totální) • Zraková ostrost • 5/5 nebo 6/6 označuje normální stav • vzdálenost od optotypu (m)/vzdálenost, ze které má být řádek přečten • 6/30 = jedinec přečetl ze 6 metrů řádek, který by měl být přečten ze 30 metrů při normální zrakové ostrosti Slabozrakost • nevratný pokles zrakové ostrosti na lepším oku po 6/18 – 3/60 včetně • k problémům se zrakovou ostrostí mohou být přidruženy i potíže s poruchami zorného pole, skotomy (výpadky v zorném poli) • viděný obraz je rozmazaný, nutnost speciálních pomůcek • zrakový výcvik, zraková hygiena Těžce slabý zrak (zbytky zraku) • vizus 30/60 – 1/60, nebo omezení zorného pole na 5-10 sstupňů kolem centrální fixace • nutné speciální pomůcky a úprava prostředí • adekvátní využívání a rozvoj zrakových schopností • zraková hygiena • vhodné učit Braillovo písmo spolu s běžným čtením Nevidomost • vizus méně než 1/60 až zachovaný světlocit • praktická nevidomost – zachovaný světlocit, vizus 1/60 nebo omezené zorného pole do 5 stupňů kolem centrální fixace • totální nevidomost – nesprávná projekce světlocitu, žádný světlocit • plné využívání kompenzačních pomůcek a strategií • Braillovo písmo (Pichtův stroj, Braillský řádek), 64 kombinací ze 6 bodů Zraková vada s kombinované postižení • zraková vada často dominantním postižením (rozdíl mezi vrozeným a získaným) • hluchoslepí – skupina s největšími edukačními nároky, záleží ale na míře postižení – většinou jsou obě postižení v lehkém/středním pásmu Etiologie zrakových vad • prenatální příčiny: dědičnost, degenerativní onemocnění sítnice, vrozený šedý a zelený zákal, • dále exogenní příčiny: infekce, retinopatie nedonošených • získané postižení: věkem podmíněná makulární degenerace, glaukom, diabetická retinopatie, presbyopie (stárnutí zrakové čočky), úrazy, zákaly Projevy zrakových vad • vzhled očí (zakalené oči, pokleslá víčka, nezvyklé oční pohyby, mrkání a tření si očí ve světle) • spíše pohyby celou hlavou, než jen očima, nezvyklý úhel čtení • velmi krátká nebo velmi dlouhá čtecí vzdálenost • závratě, bolesti hlavy, špatná rovnováha • špatná koncentrace, problém koordinace oko-ruka, abnormální písmo, používání prstu u čtení • -> co nejdříve poslat dítě na vyšetření Poruchy binokulárního vidění • strabismus – šilhání (stáčení oka při špatné zrakové ostrosti) • ambyliopie – tupozrakost (jako u strabismu, jen oko vypadá v pořádku – okluzor) • postižení zorného pole • obtíže se zpracováním zrakových vjemů • poruchy barvocitu • poruchy adaptace na tmu a oslnění • porucha citlivosti na kontrast Refrakční vady • samostatně nebo jakou součást jiných poruch • krátkozrakost (rozptylka) • dalekozrakost (spojka) • astigmatismus (cylindrická skla) Další časté zrakové vady • anoftalmus, mikroftalmus – porucha vývoje bulbu – chybí, nebo jiná velikost (infekce matky) • atrofie papil zrakového nervu – dědičnost, úraz, tumor, často u kom. postižení, různé stupně • kortikální postižení zraku – zpracování zrakových vjemů, často po mrtvici, DMO, epilepsii, proměnlivost stavu • retinopatie nedonošených – nedokončený vývoj sítnice, nutný inkubátor se zvýšeným přívodem kyslíku • vrozený glaukom – zelený zákal, vysoký tlak v oku, nutná operace • vrozený šedý zákal – operace, dědičnost nebo infekce • porucha citlivosti na kontrast Osobnost jedince se zrakovým postižením • vliv na celou osobnost, u dětí především psychický vývoj • kognitivní vývoj – zraková stimulace, reedukace, kompenzace dalšími smysly, myšlení – zpomalení intelektového vývoje, verbalismus, lepší paměť • motorický vývoj – opoždění (menší motivace k pohybu), automatismy, nedostatek sebevědomí k objevování, nácvik prostorové orientace a samostatného pohybu • socializace – bez možnosti učení nápodobou, závislost na ostatních, začlenění do kolektivu, volba povolání Speciálně pedagogické poradenství • střediska rané péče • SPC • služby sociální rehabilitace • Tyfloservis o.p.s. • Tyflocentra o.p.s. • Dědina o.p.s. – pobytové středisko v Praze Výtvarná tvorba s osobami se zrakovým postižením • rozvíjení dalších smyslů • rozvoj kreativity, konkrétních představ • Axmanova technika • práce s hlínou a hmatovým materiálem • práce ve dvojici, ve skupině • využití hudby Doporučená literatura: • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1. • RÖDEROVÁ, Petra. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8091-1. • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.