Jazyková kultura a komunikativní dovednosti Marek Lollok Umělecký přednes -různé cíle hlasové realizace literárního textu: -reprodukce x recitace (umělecký přednes) - -UP – hlasová realizace literárního textu s uměleckým záměrem a cílem; s osobitým výkladem přednašeče - -součástí je i působení osobnosti přednašeče, včetně využití mimojazykových prostředků -je sdělením posluchači (divákovi) -je interpretací, tvůrčím výkladem textu Interpretace literární předlohy Interpretovat znamení vykládat, tlumočit, objasňovat smysl něčeho prostředky odlišnými od těch, které byly použity při výstavbě interpretovaného díla. Fáze: -studium, příprava -koncepce -realizace Vztah předčítání a uměleckého přednesu Předčítání v mateřské škole -součást literární výchovy; pomáhá vychovávat budoucího čtenáře -v předškolním věku vnímá dítě literaturu zprostředkovaně -předčítaní uměleckého textu v MŠ by nemělo být pouhou reprodukcí, ale mělo by směřovat k umělecké interpretaci -předčítání x přednes x převyprávění - Dětský přednes -tvořivé sebevyjádření dítěte prostřednictvím mluveného projevu, jehož předlohou je umělecký text z oblasti dětské literatury -tvořivé zpracování literárního díla, které obohacuje a rozvíjí osobnost dítěte -talent/vlohy/předpoklady pro umělecký přednes -s věkem se rozvíjí schopnost diferenciace projevu (diferenciace duševních činností) -cesta k aktivnímu uchopení a osvojení literárního díla - - - -dětský přednes coby součást výchovy k literatuře a výchovy literaturou, součást jazykové a dramatické výchovy - - MŠ -úkolem jazykové výchovy v předškolním věku je péče o rozvoj aktivního dětského mluveného projevu, zdokonalování jeho zvukové stránky, tj. péče o srozumitelnou a správnou výslovnost a kulturu řeči, o rozvíjení vztahu k mateřskému jazyku a obohacování aktivní a pasivní slovní zásoby (viz RVP) - -osvojování si spisovného jazyka, nikoli běžně mluvené řeči) - - - MŠ -rozsah vzdělání + rozvoj tvůrčích schopností -přihlédnutí k osobitým zvláštnostem a individuálních schopnostem dětí - -otázka výběru vhodného textu→otázka věkové přiměřenosti čtenářské(posluchačské) a interpretační - - -