Organizaci předškolního vzdělávání upravují ustanovení § 33 - 35 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a navazující vyhláška č. 14/2005 o předškolním vzdělávání. Vzdělávání v mateřské škole probíhá podle školou zpracovaného školního vzdělávacího programu, který musí být v souladu Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání (dále „RVP PV“). Ten je pro mateřské školy závazným dokumentem a stanoví základní pravidla předškolního vzdělávání. Jeho základním principem je, že….. učitelé respektují potřeby dětí (obecně lidské, vývojové a individuální), reagují na ně a napomáhají v jejich uspokojování (jednají nenásilně, přirozeně a citlivě, navozují situace pohody, klidu, relaxace apod.). Děti nejsou neúměrně zatěžovány, či neurotizovány spěchem a chvatem ani nadměrnou náročností prováděných činností. K problematice relaxace a odpočinku dětí je v RVP PV stanoveno: „Životospráva dětí v mateřské škole je plně vyhovující, jestliže …v denním programu je respektována individuální potřeba aktivity, spánku a odpočinku jednotlivých dětí (např. dětem s nižší potřebou spánku je nabízen klidný program namísto odpočinku na lůžku apod.). Donucovat děti ke spánku na lůžku je nepřípustné.“ Modelový program Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole, jehož prostřednictvím mohou podle stanoviska uvedeného v RVP PV mateřské školy realizovat předškolní vzdělávání a na jehož tvorbě se podílel tým odborníků, včetně pediatra a psychologa v kapitole Rytmický řád života a dne zdůrazňuje nutnost přizpůsobovat délku odpoledního spánku a odpočinku po dohodě se zákonnými zástupci individuální potřebě dětí. Výslovně však uvádí, že pokud děti neusnou, stačí půl hodiny odpočinku. Současně musí mateřská škola dodržovat také další právní předpisy, mezi které patří Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, která je prováděcím předpisem zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. V ní jsou v § 4), odst. 1 uvedeny následující požadavky: Prostorové podmínky a vnitřní uspořádání v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku musí umožňovat výuku, volné hry dětí, jejich odpočinek, osobní hygienu s otužováním, tělesná cvičení a zajištění stravování, pokud toto není zajištěno v jiném stravovacím zařízení. Na 1 dítě musí plocha denní místnosti užívané jako herna a ložnice činit nejméně 4 m^2; je-li ložnice, jídelna nebo tělocvična stavebně oddělená, musí plocha denní místnosti činit nejméně 3 m^2 na 1 dítě. Plocha na 1 lehátko nebo lůžko pro spánek musí činit nejméně 1,7 m^2 na 1 dítě. Lehátko nebo lůžko musí poskytovat pevnou oporu zad. Prostor pro ukládání lehátek a lůžkovin musí umožňovat jejich řádné provětrávání a oddělené uložení lůžkovin pro každé dítě. Každé dítě musí mít k dispozici individuálně přidělené, označené lůžkoviny. Z výše uvedeného vyplývá, že prioritní povinností mateřské školy je respektovat potřeby dětí. Organizace předškolního vzdělávání by měla dětem zajišťovat nejen vzdělávací aktivity, ale také prostor pro relaxaci a odpočinek, které jsou v předškolním věku důležitou fyziologickou potřebou. V rámci dodržení životosprávy a psychosociálních podmínek jsou v MŠ během dne zařazovány relaxační a odpočinkové činnosti, které přispívají ke zdravému vývoji dětí. Z hlediska biorytmu dětského organismu je významný odpočinek dětí bezprostředně po obědě formou odpočinku na lůžku v délce asi 30 minut (včetně četby pohádky, poslechu relaxační hudby apod.). Děti, které během této doby usnou, pokračují ve spánku, děti, které neusnou, vstávají a využívají nabídku připravených klidových aktivit. Tímto způsobem jsou vytvořeny vhodné podmínky pro respektování individuální potřeby spánku a odpočinku dítěte. Pokud by byly bezprostředně po obědě zařazovány řízené vzdělávací činnosti, mohlo by vzhledem k vývojovým a individuálním zvláštnostem tohoto věkového období docházet k neúměrnému zatěžování dětí. Nastavení pravidelného denního rytmu a řádu v MŠ je povinností ředitelky školy a je v její kompetenci. Pokud v mateřské škole uplatňujete Vámi popsaný postup, je v souladu s požadavky na předškolní vzdělávání. Důležité je organizaci dne srozumitelně popsat ve školním řádu, který je základním dokumentem školy a je závazný také pro zákonné zástupce. Neméně důležité ale je vysvětlit zákonným zástupcům souvislosti a význam pro zdraví vývoj dětí, a tím předcházet případným vzájemným nedorozuměním nebo konfliktům.