uLucie Grůzová, Zora Syslová image.png uKde byste hledali tyto cíle? u uV RVP PV (2018) pro děti od dvou let. image.png ⦿Úmluva o právech dítěte 1989 ⦿ ⦿Rodinná politika státu ⦿ r. 2005, 2009, 2017 Národní koncepce prorodinné politiky image.png image.png image.png image.png cíl: vytvořit příznivější socio-ekonomické podmínky pro fungování rodin odstraňovat bariéry a společenské tlaky, kterým jsou rodiny vystaveny a které ohrožují jejich funkčnost posilovat vědomí a význam rodinných hodnot uporodné (jednorázová peněžitá pomoc při narození prvního dítěte v sociální tísni). umateřská dovolená (dovolená matky před porodem a ihned po porodu, během níž platí pracovní smlouva a je vyplácen tak zvaný příspěvek v mateřství (Peněžitá pomoc v mateřství). Částka vyplácená státem podle doporučení Mezinárodní organizace práce má činit minimálně 12 týdnů s náhradou mzdy minimálně 67% předchozí mzdy. Podle EU minimálně 14 týdnů. uotcovská dovolená (otcovské) je dovolená otce v období kolem porodu a ihned po narození dítěte. Existují dva „typy“ kolem porodu 2-3 dny, po porodu jako obdoba mateřské dovolené 2 – 4 týdny. Během ní může být otci vyplácen příspěvek v otcovství. (Ve Švédsku a Německu tzv. otcovská kvóta v průměru 2 měsíce.) image.png urodičovská dovolená určená pro oba rodiče pro péči o dítě po skončení mateřské dovolené. urodinné dávky především přídavky na děti (plošné nebo testované), diferencované podle počtu, věku dětí nebo univerzální, dávky spojené se specifickou situací rodiny (neúplné rodiny, rodiny se zdravotně postiženým dítětem, sociální příplatky). udaňová politika ve vztahu k rodinám (zdanění příjmů – společné zdanění, odečitatelné položky podle situace v rodině). uslužby a péče o děti představují různé formy podpory státem dotované péče pro děti od narození do jejich 18 let. uVelká Británie uMateřská dovolená je od roku 2007 stanovena na 13 měsíců (52 týdnů, z toho je necelých 10 měsíců (39 týdnů) finančně kompenzováno. Prvních 6 měsíců 90% předchozí mzdy, zbytek maximálně 492 GBP uK nabízeným službám patří: uDenní jesle (nurseries) s provozem 12 hodin denně. uJesle pro děti od 0-5 let. uRegistrované pečovatelky pečují o max. 4 děti ve své domácnosti. uChůvy (nannies) pečují o dítě v jeho domácím prostředí. uDětská centra pro rodinu (Sure Start Centres) jsou zaměřené především na pomoc rodinám ze socioekonomicky a sociokulturně znevýhodněného prostředí. image.png uRodičovská dovolená je poskytována 13 měsíců (480 pracovních dnů) za zhruba 80% částku původního platu. Pro každého rodiče jsou určeny dva měsíce rodičovské dovolené, zbývajících 9 si mohou volit. urodičovského příspěvku po dobu 26 měsíců. uPředškolní zařízení pro děti do 3 let jsou bohatě dotována, stát dohlíží na kvalitu, a proto jsou i hojně využívána. Obecní zákony nařizují zajistit pro děti (zejména předškolního věku) dostatek míst. image.png uMateřská dovolená trvá 16 týdnů, z toho 6 týdnů před narozením dítěte. Při narození třetího a dalšího dítěte se zvyšuje na 26 týdnů. Žena, která byla pojištěná a nejméně 6 měsíců před porodem zaměstnaná dostává 100% předchozí mzdy. uSkupinové (kolektivní jesle) uRodinné jesle uRodičovské jesle uMateřské asistentky uDětské zahrádky uMateřské školy image.png uV současné době lze podle platné legislativy poskytovat služby péče o děti: u zřízením mateřské školy podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (školský zákon) – věcně spadá pod Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy; uprovozováním některé z živností péče o děti podle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů (zákon o živnostenském podnikání) – věcně spadá pod Ministerstvo průmyslu a obchodu; uposkytováním služby péče o dítě v dětské skupině podle zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (zákon o dětské skupině) – věcně spadá pod Ministerstvo práce a sociálních věcí. Více informací o dětských skupinách viz web www.dsmpsv.cz. image.png u uHistorie u1832 – první opatrovny pro chudé. u1884 – první městské jesle. uOd r. 1960 – snaha o ucelený systém jeslí a mateřských škol. uSoučasnost u31.3.2013 konec jeslí jako zdravotnických zařízení, přechází pod resort MPSV. u2014 Zákon o dětské skupině image.png Rok 1990 1992 2000 2007 Počet zařízení 1 043 381 65 49 Počet míst v jeslích 39 829 13 196 1867 1587 image.png uHlavní město Praha poskytovatelů: 119 D.skupin: 169 celková kapacita: 2340 míst uJihočeský poskytovatelů: 29 D.skupin: 40 celková kapacita: 454 míst uJihomoravský poskytovatelů: 103 D.skupin: 147 celková kapacita: 2033 míst uKarlovarský poskytovatelů: 6 D.skupin: 5 celková kapacita: 72 míst uKrálovéhradecký poskytovatelů: 44 D.skupin: 46 celková kapacita: 503 míst uLiberecký poskytovatelů: 28 D.skupin: 31 celková kapacita: 457 míst image.png uMoravskoslezský poskytovatelů: 54 D.skupin: 73 celková kapacita: 995 míst uOlomoucký poskytovatelů: 35 D.skupin: 47 celková kapacita: 580 míst uPardubický poskytovatelů: 35 D.skupin: 44 celková kapacita: 598 míst uPlzeňský poskytovatelů: 26 D.skupin: 33 celková kapacita: 397 míst uStředočeský poskytovatelů: 139 D.skupin: 176 celková kapacita: 2213 míst uÚstecký poskytovatelů: 37 D.skupin: 49 celková kapacita: 654 míst uVysočina poskytovatelů: 17 D.skupin: 18 celková kapacita: 222 míst uZlínský poskytovatelů: 29 D.skupin: 35 celková kapacita: 442 míst ⦿Jesličky- zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, vázaná živnost „Péče o dítě do tří let v denním režimu“ u - odborná způsobilost: VŠ v oboru ošetřovatelství nebo VOŠ obor dětská sestra nebo všeobecná sestra se zaměřením na pediatrii nebo SOŠ v oboru dětská sestra. ⦿Hlídací agentury - volná živnost „Poskytování služeb pro děti a domácnost“ (tzv. baby-sitting) image.png uDětská skupina - Podle záměru zákona o dětské skupině (MPSV, 2013) mohou být 3 druhy dětských skupin: uMalá skupina – Mikrojesle - (1 – 4 děti) uStřední skupina (4 - 12 dětí) uVelká skupina (13 - 24 dětí) u uFiremní školky - V lednu 2013 bylo evidováno patnáct společností zapojených do projektu „Audit rodina x zaměstnání“. (MPSV, 2013) u uDětské koutky image.png una základě zákona č. 20/1966 Sb., o péči a zdraví lidu una základě zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání v rámci živnosti vázané „péče o dítě do tří let věku v denním režimu“ uObsahem činností obou zřízení je „poskytovat péči a všestranný rozvoj dětí zpravidla ve věku do tří let.“ (MPSV, 2012) uvyhláška o hygienických požadavcích, atd. image.png image.png uVýzkumy ukazují, že záleží na kvalitě předškolního zařízení u(u dětí, které navštěvovaly kvalitní předškolní zařízení byl naměřen nižší stresový hormon než u dětí, kterí docházely do méně kvalitních zařízení (Sims et al., 2005) image.png ⦿Síť mateřských center o. s. vznikla v roce 2001 na základě dlouholeté neformální spolupráce mateřských center za účelem posilování hodnot rodiny a mezigeneračních vztahů, úlohy rodičů, mateřské a otcovské role ve společnosti; podpory právní ochrany rodiny, mateřství a rovných příležitostí pro všechny; podpory zdravého života ve zdravém prostředí. u ⦿Mateřská centra (dále jen MC) zřizují zpravidla matky na mateřské dovolené, které se zároveň podílejí na jejich samosprávě a zajišťují programy, umožňují matkám s malými dětmi vyjít z izolace, kam se celodenní péčí o dítě dostávají. image.png uProgramy, které MC nabízejí pro rodiče i děti, nebo pro rodiče s hlídáním dětí: uTvořivé uVzdělávací uHlídání dětí uSportovní uRekvalifikační uJednorázové akce image.png uZaměřené: uNa rozvoj motoriky – plavání kojenců a batolat, cvičení maminek s dětmi, masáže kojenců a batolat uNa rozvoj řečového vývoje – znakování batolat, cizí jazyk (Hellen Doron, Go Kids!) uNa hudební rozvoj – hudební škola Yamaha image.png 23 cvičení.jpg cviceni 2.jpg znakovani.jpg znakovani 2.jpg montessori.jpg montik2.jpg Jak pracovat s dětmi do tří let? uhttps://www.youtube.com/watch?v=tbX6aMfPtEw image.png u1) Potřeba jistoty v pečující osobě uTeorie Attachement - výzkumy Bowlby, Ainswortová uSpojitost s výzkumy intuitivního rodičovství, pozitivního naladění se na dítě (Ditrichová, Papoušek et al., 2004; Magnuson & Duncan, 2002). uVýzkumy ukazují vliv emocí na kognitivní vývoj (Zeman et al., 2006) uRaná podpora rodičů a pozitivní zkušenost dítěte na jeho další rozvoj (Clarke & Clarke, 2000). image.png u2) Experimentace a podnětné prostředí uHra dětí zabírá celou část dne a je specifická popisujeme ji jako manipulace a experimentace (Rose, Feldman, & Jankowski; 2009; Gudmundsdottir & Gudmundsdottir, 2010) uPiagetova teorie psychomotorického vývoje: u1. stádium senzomotorického vývoje uhttps://www.youtube.com/watch?v=TRF27F2bn-A u3) Pokládání základů sociálního a emočního rozvoje image.png TE WHARIKI uNárodní program pro výchovu a vzdělávání dětí od kojenců po první stupeň ZŠ na Novém Zélandu u5 hlavních cílů: u1) Well-being (péče o zdraví dětí) u2) Pocit, že tady patřím (belonging) pro děti i rodiny u3) Mohu přispět (contribution), každý jsme individuální a cení u4) Komunikace (communication) - podpora a facilitace u5) Objevování (exploration) - podpora dětí v učení se skrze zkušenosti u u uJaké jsou hlavní důvody pro rozšiřování péče o děti do tří let? uJsou zařízení pro děti do tří let nutná v zájmu dítěte nebo jsou diktována požadavky trhu? uProč rodiče vyhledávají kroužky pro své děti od narození? u uMěla by vláda vydat kurikulum pro zažízení pečující o děti do tří let? image.png Literatura a odkazy uWhat is this Early Childhood “Curriculum” www.myece.org.nz/educational-curriculum-aspects/106-te-whariki-curriculum uDěkuji za pozornost IMG_5784.JPG