SPOLUPRÁCE MS A RODIN LUCIE G R U Z O V A Z O R A S Y S L O V Á VYMEZENÍ SPOLUÚČASTI RODIČŮ V RVP PV A ŠVP Definujte rozdíl mezi spoluprácí a spoluúčastí. Jak je v ŠVP vymezena spoluúčast rodičů? Jak je ve vaší MŠ realizována spolupráce s rodiči (konkrétní činnosti, akce...) PŘÍKLADY • Otevřenost školy (vstupování do tříd, příchody...) • Konzultační hodiny (podklady pro diskusi) •Společné plánování (pedagogické rady, schůzky, nástěnky..) • Spoluúčast při vlastním hodnocení školy (dotazníky, ankety...) • Účast rodičů ve třídě (seznámení s kulturou, pečení, povolání) •Vzdělávací akce (účast pedagogů a rodičů, jen rodičů) • Informace - nástěnky, časopis, web, bulletiny ... •Akce pro rodiče (posezení, oslavy, tvořivá odpoledne) • Společné prožití volných chvil (výlety, ŠVP) = spolupořádá MŠ i rodiče •Akce pořádané rodiči (bazar, představení pro děti, sportovní odpoledne) • Sponzoring POŽADAVKY RVP PV • Ve vztazích mezi pedagogy a rodiči panuje oboustranná důvěra a otevřenost, vstřícnost, porozumění, respekt a ochota spolupracovat. Spolupráce funguje na základě partnerství. • Pedagogové sledují konkrétní potřeby jednotlivých dětí, resp. rodin, snaží se jim porozumět a vyhovět. • Rodiče mají možnost podílet se na dění v mateřské škole, účastnit se různých programů, dle svého zájmu zde vstupovat do her svých dětí. Jsou pravidelně a dostatečně informováni o všem, co se v mateřské škole děje. Projeví-li zájem, mohou se spolupodílet při plánování programu mateřské školy, při řešení vzniklých problémů apod. • Pedagogové pravidelně informují rodiče o prospívání jejich dítěte i o jeho individuálních pokrocích v rozvoji i učení. Domlouvají se s rodiči o společném postupu při jeho výchově a vzdělávání. • Pedagogové chrání soukromí rodiny a zachovávají diskrétnost v jejích svěřených vnitřních záležitostech. Jednají s rodiči ohleduplně, taktně, s vědomím, že pracují s důvěrnými informacemi. Nezasahují do života a soukromí rodiny, varují se přílišné horlivosti a poskytování nevyžádaných rad. • Mateřská škola podporuje rodinnou výchovu a pomáhá rodičům v péči o dítě; nabízí rodičům poradenský servis i nejruznější osvětové aktivity v otázkách výchovy a vzdělávání předškolních dětí. RŮZNÉ ROLE RODIČŮ VE VZTAHU K MATEŘSKÉ ŠKOLE Rodiče jako zákazníci/klienti (konkrétní školu volí záměrně, požadavek kvalifikovaných učitelů, škola je povinna dávat informace) Rodiče jako problém („špatní rodiče" (nezajímají se), „snaživí rodiče" (přehnaně aktivní, dělají věci za dítě)) Rodiče jako výchovní partneři (rádi si vyměňují informace, pomáhají dítěti, ochotni pomoci třídě svého dítěte) Rodiče jako sociální partneři (pomáhají s ovlivňováním rozhodování o důležitých věcech vMŠ) Rodiče jako občané (budou se zajímat o MŠ i po skončení docházky dítěte, chápou roli MŠ také k jinému účelu, zdůrazňují občanskou výchovu) (Rabušicová a kol, 2004) POVINNOSTI PEDAGOGA Ve vztahu k rodičům má předškolní pedagog: • usilovat o vytváření partnerských vztahů mezi školou a rodiči • odpovídat za to, že rodiče mají přístup za svým dítětem do třídy a možnost účastnit se jeho činností • umožňovat rodičům účastnit se na tvorbě programu školy i na jeho hodnocení • vést s rodiči dítěte průběžný dialog o dítěti, jeho prospívání, rozvoji a učení KOMPETENCE UČITELKY JAKO PŘEDPOKLAD SPOLUPRÁCE... Potřebné dovednosti učitelky MŠ: dovednost navazovat kontakt s rodiči dětí, dovednost vhodně sdělit výsledky svých zjištění jednotlivým rodičům nebo celé skupině rodičů, dovednost iniciovat a řídit diskuse s rodiči, dovednost sdělovat požadavky a instrukce k jejich splnění tak, aby vytvořily podmínky pro jejich přijetí rodiči, dovednost přesvědčit rodiče o tom, že učiteli záleží na příznivém edukačním vývoji každého dítěte. CO JE DŮLEŽITÉ PRO ÚSPĚŠNOU SPOLUPRACÍ • Nabídnout spoluúčast rodičům při výchove a vzdělávání • povzbuzovat rodiče při spoluúčasti • setkávání s rodiči více neformálního charakteru • neformální kontakty jsou velmi cenné a vyhovují rodině i učiteli PARTNERSTVÍ S RODIČI • VÝCHOVNÉ (rozvoj dítěte) • SOCIÁLNÍ (rozvoj kvality instituce a v důsledku i poskytování zpětné vazby konkrétnímu dítěti) Bull (1989) doporučuje budovat partnerství v těchto krocích: 1) informování 2) vysvětlování 3) pozorování 4) participace 5) rozhodování RADY PRO Ú S P Ě Š N O U KOMUNIKACI • Mějte úctu k roli rodičů • Dávejte najevo vděk za sebemenší pomoc, ochotu • Snažte se ke spolupráci získat celou rodinu • Podnecujte participaci - způsoby, jak se zapojit • Uplatňujte tvůrčí přístup a flexibilitu (ukázka miminka, háčkování apod.) • Dávat rodinám možnost vlastního výběru formy jejich participace (jakákoliv aktivita vítána) • Hovorte s rodinami o vzájemných očekáváních • Buďte trpěliví • Zaměřte se na silné stránky dítěte i rodiny - pozitivní hodnocení Dodržujte diskrétnost - informace o rodinějsou důvěrné SHRNUTÍ • Empatie • Naslouchání • Profesní argumentace • Respekt bez předsudků CO OCEŇUJÍ RODIČE NA MŠ ODPOVĚDI NA OTÁZKO: „CO NEJDŮLEŽITEJŠfHO DYSTE O MŠ Ř E K U SVÝM ZNÁMÝM, KDYDY SE PTALI, ZDA SEM DÁT SVÉ DÍTĚ? [VÝSLEDKY RADOŠICOVÁ A KOL., 2004) • 1) PŘÍJEMNÉ PROSTŘEDÍ (krásné a příjemné prostředí i okolí...) • 2) DOBRÉ A VHODNÝM ZPŮSOBEM PODÁVANÉ JÍDLO (děti nejsou kvůli jídlu stresované..., má dcera ta má bezlepkovou dietu...) • 3) HODNÉ, TRPĚLIVÉ A KOMPETENTNÍ UČITELKY (milý a kladný přístup....) • 4) CELKOVĚ LASKAVÝ PŘÍSTUP K DĚTEM ( mému dítěti se v MŠ líbí, učitelky si oblíbilo, důvěřuje jim...) • 5) INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP A MNOŽSTVÍ RŮZNORODÝCH AKTIVIT (děti se tady učí samostatnosti a především sebevědomí...) • 6) PODNĚTNÉ VEDENÍ DĚTÍ (učitelky si hodně s dětmi povídají, dcera mě občas zaskočí tím, jaké má znalosti...) ROZHOVOR S RODIČI - NASIOUCHAT K naslouchání je potřeba uši, možná bychom měli mít dokonce 4: • Vztahové ucho - já o něm (Sebeodhalení) Co je to zač? Co se s ním právě děje? • Věcné ucho - v čem je problém (Věcná zpráva) Jak mám pochopit věcnou stránku? • Apelové ucho - co dělat (Výzva) Co je dobré udělat teď, když už o tom vím? • Vztahové ucho - on o mně, vysílač ke mně (Vztah) Jaký má vztah druhá osoba ke mně? Co si o mně myslí? Jaký má pocit, jak se mnou zachází? Zdroj: Petr Kro ROZHOVOR S RODIČEM • Paralela s tenisovou hrou (nemohu určit, co se bude odehrávat ani výsledek) • Rozhovor jako prostor - hřiště pro dialog, kdy oba aktéři spoluutvářejí jeho průběh a mají vliv na výsledek. • Výsledek je ovlivněn: 1) chováním rodiče - vztah 2) téma rozhovoru - příprava, naladění 3) místo a čas - prostředí pro rozhovor 4) vaše motivy, cíle a zkušenosti ROZHOVOR S R O D I Č I : RADY A DOPORUČENÍ Je důležité, aby rodiče od prvních setkání s Vámi cítili, že jsou ve škole vítáni a že dostanou užitečné informace. Neočekávejte, že všichni rodiče budou mít ke škole kladný vztah. Setkání učitele s rodiči by měla být časově přiměřená (většinou spíše krátká) a jejich závěr by měl vyznít pozitivně. Rodiče za Vámi přišli kvůli svému dítěti. Neporovnávejte před nimi děti a nemluvte s nimi o jiných dětech. Na rozhovor s rodiči se dobře připravte. Myslete na to, že jste po celou dobu setkání s rodiči stále v zaměstnání a vystupujte profesionálně. Na přivítanou rodičům podejte ruku, usmějte se a očima navažte kontakt. Vyvarujte se obsáhlých rozmluv o sobě, o svém osobním životě a o svých problémech. Nemluvte jen o nepříjemných věcech. Začněte něčím pozitivním a také něčím nadějným skončete. Pamatujte si zásadu, že dřív než řeknete něco negativního, je třeba mluvit o věcech pozitivních. Neslibujte rodičům pod nátlakem něco, čeho byste mohli později litovat. Pokud se budou rodiče ptát na skutečnosti, které Vám nejsou v dané chvíli známy, sdělte jim, že poskytnete požadovanou odpověď později, až budete mít k dispozici potřebné údaje. Nepoučujte rodiče. Rodičům i Vám záleží na tomtéž - aby se dítě dobře vyvíjelo. Uvažte, ve kterých závažných případech může být užitečná (nebo nezbytná) stručná písemná dokumentace k tomu, co se stalo, koho se to týká a jak bude záležitost řešena. Kopii zápisu by měli mít k dispozici také rodiče a vedení školy. Zveřejněte hodiny, ve kterých Vám mohou rodiče volat do školy. Dny, kdy mohou dojít na individuální konzultaci. Pokud jsou rodiče rozvedeni, zeptejte se jich, jak chtějí dostávat zprávy. Vždy když s rodiči hovoříte, nezapomeňte jim říct, co jejich dítě umí a jaké má přednosti. Nezapomínejte také, že jste vzdělaní specialisté v oboru a umíte pracovat s dětmi. Předkládejte rodičům konkrétní návrhy, ale vždy připouštějte jiná možná řešení. CO RODIČE Z ÚSPĚŠNÉ SPOLUPRÁCE ZÍSKÁVAJÍ: • Pocit sounáležitosti s programem (děním) • Přijmou jej za svůj program a mohou se podílet na jeho průběhu • Naučí se dívat na své dítě ve vztahu k ostatním • Poznají více z vývoje dítěte • Poznají a naučí se vás respektovat • Podpoří proces domácími aktivitami • Poznají prostředí a kamarády s vyprávění • Mohou navázat přátelské vztahy s jinými rodiči LITERATURA Sheedyová-Kurcinková, M. (1998) Problémové dítě v rodině a ve škole. Praha: Portál. Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., Čiháček, V. (2004) Škola a/versus/ rodina. Brno: MU. DEKUJEME ZA POZORNOST