TEORIE A PRAXE KURIKULA PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Zora Syslová, Hana Sedláčková 3. FORMULOVÁNÍ CÍLŮ A PROPOJENÍ S OBSAHEM VZDĚLÁVÁNÍ ¢Porovnání cílových kategorií Kurikula podpory zdraví v MŠ a Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. ¢ Rámcové cíle: Rozvoj dítěte, jeho učení a poznání Osvojení hodnot Získání osobnostních postojů Klíčové kompetence: kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence činnostní a občanské Dílčí výstupy (dílčí poznatky, dovednosti, hodnoty a postoje) v oblastech: Biologické Psychologické Interpersonální Sociálně-kulturní Environmentální Dílčí cíle v oblastech: Biologické Psychologické Interpersonální Sociálně-kulturní Environmentální formulované jako záměry v úrovni obecné Vzdělávací cíle v úrovni oblastní formulované jako výstupy Rámcové cíle: Rozvoj dítěte, jeho učení a poznání Osvojení hodnot Získání osobnostních postojů Klíčové kompetence: kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence činnostní a občanské Očekávané výstupy: Co se děti naučily (hodnocení) Biologické Psychologické Interpersonální Sociálně-kulturní Environmentáln Dílčí cíle v oblastech: Co chceme rozvíjet (plán) Biologické Psychologické Interpersonální Sociálně-kulturní Environmentální formulované jako záměry v úrovni obecné Vzdělávací cíle formulované jako výstupy Obsah Dětské kompetence Celá vzděl. soustava ¢Předšk. vzdělávání Kompetence podpory zdraví u dítěte na konci předškolního období - cílová kompetence dítěte ke klíčové kompetenci 3: 3 / 5 K PROBLÉMŮM PŘISTUPUJE AKTIVNĚ, ORGANIZUJE SVÉ ČINNOSTI, NEČEKÁ, ŽE JEHO PROBLÉMY BUDE ŘEŠIT NĚKDO JINÝ. Jednotlivé dílčí cíle vzdělávání Ukazatele dosaženého vzdělání II.3 ►Mít a hájit svůj názor. ►Obhajuje svůj názor adekvátní formou. ►Nebojí se říci svůj názor. III.2 vDodržovat základní společenské normy komunikace. vDomlouvá se, vyjednává. vMluví srozumitelně, přiměřeně hlasitě... vNavazuje správnou formou kontakt s vrstevníky i s dospělými (oslovení, tykání, vykání...). vNeskáče do řeči, nechá domluvit. vOslovuje děti jejich křestním jménem. vPozdraví, rozloučí se. vPři mluvení se netočí zády. vSlušně požádá, poprosí, poděkuje. III.3 vChtít spolupracovat ve skupině a se skupinou. vNeprosazuje se na úkor druhého. vUmí přijmout úkol. vVyvíjí snahu o dokončení společného úkolu. V.4 nAktivně hledat řešení. nOdpadky po jiných uklízí takovým způsobem, aby neohrozilo svoje zdraví. nUpozorňuje dospělého na škodlivé chování a radí se s ním o možné nápravě nV různých situacích nabízí (vymýšlí) více řešení, diskutuje o nich. nVšímá si nepořádku kolem sebe ¢Rozvoj osobnosti (kompetence) ¢Shodné cílové kategorie (kompetence, dílčí cíle, očekávané výstupy/ukazatele dosaženého vzdělání) ¢KPZMŠ -Konkrétní -Zaměřené více na zdraví -Integrované cílové kategorie (tabulky) -Provázanost cílů a výstupů s dalšími kompetencemi -Kompetence nejsou vždy rozvíjené všemi vzdělávacími oblastmi - ¢SHODY ¢ROZDÍLY KONZISTENTNOST CÍLŮ ¢ ¢ soudržnost cílů, která je zajištěna provázaností se zvoleným tématem jako klíčem k jejich volbě a konkretizaci (viz zpracování jednotlivých kompetencí v Kurikulu PZMŠ). ¢ KOMPETENCE ¢Jako dlouhodobé cíle spojují obsah vzdělávání (konkrétní poznání naší společnosti - kultury, přírody atd., sebe a druhých) s konkrétními – krátkodobými cli! ¢Současně slouží jako východisko pro volbu vhodných vzdělávacích strategií při promýšlení vzdělávací nabídky. KOMPETENCE V RVP PV ¢Soubor klíčových kompetencí nabízí pedagogům poměrně jasnou představu, kam směřovat, oč usilovat. Slouží především k vymezení odpovídajícího vzdělávacího obsahu jako prostředku k jejich vytváření. ¢ DEFINICE OBSAHU ¢Obsah vzdělávání je jeden ze základních didaktických pojmů = náplň věcně konkretizovaného učebního cíle zpředmětněného v učivu (činnostech). ¢Obsah činností: ¢fakta, informace, poučky, vědecké poznatky (vzděláváním se stávají vědomostmi); ¢výkony, činnosti, operace, praktické aktivity technické, umělecké, vědecké (dokonalým zvládnutím se stávají dovednostmi); ¢složité poznávací procesy – procesy myšlení, pozornosti, vnímání atp. (postupným rozvíjením ve vzdělávacím procesu se z nich stávají intelektuální schopnosti); ¢poznatky, poučky, hodnoty (vzdělávacím a výchovným působením se mění v postoje). ¢ OBSAH PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ¢Na úrovni školy (obecnější) = INTEGROVANÉ BLOKY ¢Na úrovni třídy (konkrétnější) = VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA (činnosti) ¢Aby každá činnost nesměřovala k jiným poznatkům (informacím) propojujeme je nějakým společným tématem – integrujícím prvkem. ¢ ¢Děti pak mají možnost učit se v souvislostech. VÝSTUPY Z DIDAKTIKY (INTEGROVANÉ BLOKY ŠVP) ¢V předškolním vzdělávání je třeba uplatňovat integrovaný přístup. Vzdělávání probíhá na základě integrovaných bloků, které nerozlišují „vzdělávací oblasti“ či „složky“, ale které nabízejí dítěti vzdělávací obsah v přirozených souvislostech, vazbách a vztazích. Obsah bloků vychází ze života dítěte, je pro ně smysluplný, zajímavý a užitečný. Realizace takovýchto bloků poskytuje dítěti širokou škálu různých aktivit a nabízí mu hlubší prožitek. Dítě tak nezískává jen izolované poznatky či jednoduché dovednosti, získaná zkušenost je komplexnější a stává se pro dítě snáze uchopitelnou a prakticky využitelnou. Dítě získává skutečné činnostní výstupy – kompetence. ¢(RVP PV, 2018, s. 8) ¢Znamená to smysluplné propojování všeho, co bývalo uměle členěno do „výchovných složek“. ¢ ¢ ¢ ¢V mateřské škole (předškolním vzdělávání) se obsahem vzdělávání stává zvolené TÉMA, které se promítá do jednotlivých činností OČEKÁVANÉ VÝSTUPY A JEJICH KONKRETIZACE ¢Aktivní slovesa ¢Využívání vyšších úrovní Bloomovy taxonomie ¢Využití všech domén (kognitivní, afektivní, psychomotorickou a osobnostně-sociální) ¢Propojení s tematem