TEORIE A PRAXE KURIKULA PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Zora Syslová, Hana Sedláčková 6. REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ ¢Vzdělávací nabídka ¢Dynamika skupiny TYPY ČINNOSTÍ ZÁSADY NEPŘÍMO ŘÍZENÝCH ČINNOSTÍ ¢1. Činnost děti provádějí samostatně (bez přímého vedení učitelem). ¢2. Činnost umožňuje dětem vybrat si pomůcky a materiály, samostatně si je přichystat i uklidit. ¢3. Činnost je založena na spolupráci dětí nebo ji alespoň umožňuje (kooperace). ¢4. Činnost umožňuje dětem volit vlastní postup a způsob řešení (tvořivost). ¢ SOUVISLOSTI… ¢Zásady NŘČ propojují: • prožitkové učení (znaky) • integrované pojetí RVP PV (propojení vzdělávacích oblastí) • požadavky na projektovou metodu • konstruktivistické přístupy VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE -Motivace (způsob nabídky) -Aktivace -Metody -Organizační formy -Pomůcky -Reflexe -Interakce ¢ ¢ REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ ¢ ¢ ¢ Video ukázka KRUHY ¢Diskuzní ¢Komunitní ¢ ¢ DISKUZNÍ KRUH ¢Diskuze je „otevřenou výměnu myšlenek, při níž si účastníci předávají informace a případně dosáhnou shody, spíše, než hledáním jedné ,„správné‘“ odpovědi“. ¢Pasch 1995 ¢Diskusi řídí a moderuje učitel. ¢Děti se v jejím průběhu učí nejen argumentovat, vyjadřovat své myšlenky a názory na předkládanou problematiku, ale také naslouchat cizí názory a myšlenky. ¢Diskuse by měla být konstruktivní, měla by vést k nějakým závěrům. DISKUSNÍ KRUH ÚLOHA UČITELE PŘI DISKUZI 1.Dát úvodní podnět k diskusi. 2.Poskytovat dodatečné informace. 3.Parafrázovat, shrnovat nebo porovnávat různé názory. 4.Dohlížet, aby se diskuze neodchylovala od tématu. 5.Reagovat na výroky žáků spíše přijetím, než chválou, nebo kritikou. 6.Vést diskuzi k závěrečnému shrnutí nebo hledání kompromisu či konsensu. KOMUNITNÍ KRUH (NIKOLIV KOMUNIKAČNÍ, KOMUNIKATIVNÍ …) ¢„Pokud se učitel posadí s dětmi do kruhu, nejedná se automaticky o komunitní kruh“ ¢Navrátilová in Wiegerová, 2015 ¢Původně psychoterapeutická metoda by měla být využívána k rozvoji vztahů mezi dětmi a vytvoření bezpečného sociálního prostředí. ¢Sezení v kruhu by se měly účastnit všechny přítomné děti a pedagogové. ¢Komunitní kruh není vhodné používat jako prostředek k řešení konfliktů a problémů ve třídě, mohlo by to ohrozit vzájemnou důvěru. ¢Otázku či téma, o kterém se bude hovořit, zadává nejčastěji učitel, při pravidelném konání jsou později otázky a témata schopné navrhovat i děti. ¢Otázky jsou kladeny vždy na obecné úrovni, ideálně v první, nebo ve třetí osobě množného čísla PRAVIDLA KOMUNITNÍHO KRUHU ¢Právo mluvit – má v kruhu ten, kdo v ruce drží určený předmět (nejčastěji kamínek, korálek, mušličku …), který je po kruhu postupně předáván. Ostatní (včetně učitele!) v tom okamžiku naslouchají, nekomentují sdělení ani jinak nepřerušují mluvícího. ¢Právo zdržet se – pokud někdo, na koho právě přišla řada, nechce hovořit, bez vysvětlování předá předmět dál. ¢Vzájemná úcta, respekt – komunitní kruh musí být bezpečným prostředím, ve kterém se děti učí důvěřovat. ¢Diskrétnost – nevynášet ven, s čím se kdo v kruhu svěřil ¢Kopřiva, Nevolová, Nováčková & Kopřivová, 2015 KOMUNITNÍ KRUH REFLEXNÍ KRUH ¢Je jedním ze způsobů, jak uvádět do praxe účinnější formy hodnocení, např. sebereflexe/sebehodnocení. ¢Vhodná organizační forma, sloužící ke zhodnocení a reflexi nějaké činnosti. ¢Úloha učitele je obdobná, jako v diskuzním kruhu, je však komornější a předpokládá vzájemnou důvěru, stejně jako kruh komunitní. ¢Děti v jeho průběhu mohou předkládat výsledky své práce – buď ve formě hotového výrobku, nebo komentují to, co dělaly, a tím se učí sebehodnocení. REFLEXNÍ KRUH VÝUKOVÝ KRUH ¢Jde v podstatě o interaktivnější formu frontálního vyučování. ¢Učitel zde má řídící roli, uděluje slovo (děti se např. musí hlásit) a vede komunikaci směrem ke stanovenému cíli vzdělávání. ¢Princip výukového kruhu naplňují např. —asociační kruh - učitel může touto formou zjišťovat, co děti již o daném tématu vědí, —motivační kruh, při kterém jsou děti uvedeny do tématu, —ranní kruh – společné setkání, přivítání … —Vždy je však nutné zvažovat vhodnost využití výukových —kruhů v předškolním vzdělávání (při vědomí rizik, která obnáší). — — RIZIKA VYUŽITÍ VÝUKOVÉHO KRUHU ¢Komunikace učitele probíhá směrem k dětem jednostranně, vzájemné interakce jsou zpravidla velmi omezené. ¢Rizika tohoto způsobu vyučování jsou zejména — v malém objemu žákovy řeči, —v malém prostoru pro aktivní učební činnost žáka obecně, —v orientaci učitele na žáka průměrného, tj. v nevýrazné individualizaci,, atp.“. —Vonková (in Vališová, and Kasíková, 2018) ¢ VÝUKOVÝ KRUH DYNAMIKA SKUPINY ¢Skupinovou dynamikou je možno nazývat vše, co se ve skupině mezi jednotlivci děje, procesy, vztahy, změny. ¢Pojem dynamika sám o sobě navozuje pocit působení sil, tlaků, pohybu. Přesně vystihuje to, že skupina je živým organismem, není jen “mrtvým” shlukem lidí ve stejnou dobu na stejném místě. CO SLEDUJEME ¢strukturu skupiny, role a pozice, normy, vedení a rozhodování, vztahy, interakce, stupeň konfliktu; ¢přístup ke skupinovým procesům, přístup k řešení úkolů; ¢roli jednotlivců (lídr, koordinátor, nositel informací, vyhledávač informací, iniciátor, povzbuzovatel, následovník, pozorovatel, klaun, dominátor …); ¢projevy jednotlivců. ZNAKY SOC. SKUPINY ¢jsou navzájem v přímé nezprostředkované interakci a komunikaci; ¢mají blízké nebo shodné cíle či hodnoty a naplnění svých individuálních cílů odvozují (očekávají) od skupiny; ¢jsou vřazeni do relativně stabilního systému pozic a rolí (skupinové struktury); ¢respektují normy skupinového života (tj. pravidla regulující meziosobní vztahy a průběh společných činností)“ (Řezáč, 1999, s. 160). ¢ ¢ ¢Skupina má své vlastní zákonitosti, které je třeba brát při práci s ní v potaz. ¢Vzniká a utváří se spolu se vznikem a zahájením práce skupiny a je v jistém smyslu charakteristikou jakékoliv skupiny. ¢ 7. HODNOTÍCÍ AKTIVITY -výsledky vzdělávání (propojení s informacemi v portfoliu dítěte) - -Formativní hodnocení (v průběhu projektu) -Sumativní hodnocení (na konci projektu) ¢ HP0001 Jméno dítěte Zná některá povolání a ví, co je jejich náplní práce Ví, jaké povolání mají jeho rodiče Dokáže některá povolání napodobit či popsat Ví, kde v blízkém okolí konkrétní povolání najít Chápe, že povolání je důležité Linda Zelenková ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ David Franta ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Michal Seďa ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Josef Hicl ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Sára Kunčová ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Sofie Kunčová ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Lada Krajcarová ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Vojtěch Vágner ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Katrin Halmová ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Kryštof Mikmek ☺ ☺ ☺ ☺ ☺ Karel Macek ☺ ☺ ☻ ☺ ☺ Adam Pláteník ☺ ☺ ☻ ☺ ☺ Tereza Fodorová ☻ ☺ ☻ ☺ ☺ Anežka Šubová ☻ ☻ ☻ ☺ ☺ Olga Hiclová ☺ ☻ ☺ ☺ ☺ Julie Valová ☺ ☻ ☺ ☺ ☺