Předškolní pedagogika Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. Doc. PhDr. Zora Syslová Ph.D. Osnova •1. Předškolní pedagogika jako vědní disciplína. Výchova a vzdělávání. •2. Humanizace školy, její funkce. •3. Cíle vzdělávání a jejich proměna v historickém kontextu. •4. Osobnost dítěte (změna pohledu na dítě, potřeby dětí, emoce). •5. Specifika vzdělávání dětí mladších tří let. •6. Prostředí a jeho vliv na vzdělávání dětí (podmínky vzdělávání). •7. Participace mateřské školy a rodiny na výchově dětí předškolního věku. •8. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami (např. sociálně znevýhodněné prostředí). •9. Osobnost předškolního pedagoga. •10. Interakce mezi učitelem a dětmi. •11. Evaluace předškolního vzdělávání. Požadavky ke zkoušce •Zkouška proběhne formou individuálního rozhovoru. Budou hodnoceny teoretické znalosti, porozumění obsahu předmětu, kritický přístup k daným tématům a aplikační schopnosti. •Kritérii pro hodnocení jsou: • znalost jednotlivých tematických okruhů vyplývajících z obsahu předmětu předškolní pedagogika •seminární práce •reflektivní deník •plnění úkolů na seminářích • •Seminární práce na zvolené téma: „Komparace dvou odborných publikací“ (kniha a článek z odborného časopisu) •Kritéria pro hodnocení: •formální úprava podle požadavků na odborné práce, včetně pravopisu •porovnání přístupů, názorů, zdrojů apod. jednotlivých autorů ke zvolenému tématu (nikoli obsah jednotlivých publikací) •odevzdání seminární práce v elektronické podobě do odevzdávárny v termínu do 11. 5. 2019 •rozsah práce max. 5 normostran • •Kopřiva, P., et al. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála. •OPRAVILOVÁ, Eva. (2016) Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. •HORKÁ, H. a SYSLOVÁ, Z.(2011). Studie k předškolní pedagogice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.