PROSTŘEDÍ A JEHO VLIV NA ROZVOJ DÍTĚTE Zora Syslová, Lucie Grůzová ¢Historie: ¢J. Á. Komenský Velká didaktika (1657) ¢= návrhy na vytváření optimálního vzdělávacího prostředí (škola, třída) ¢- příjemné, světlé, čisté, ozdobené (obrazy, mapy…) Vennův diagram Vennův diagram VNĚJŠÍ VNITŘNÍ fyzikální psychosociální Edukační prostředí statické klima proměnlivé atmosféra DRUHY PROSTŘEDÍ - TYPICKÉ SUBJEKTY -Rodinné -Školní -Skupinové -Mediální -Profesní -Zdravotnické -Sportovní -Intimní ¢ KVALITA PROSTŘEDÍ ¢kulturou školy; ¢mezilidskými vztahy; ¢organizačním modelem školy; ¢kvalitou managementu a sboru; ¢materiálním prostředím školy. ¢ ¢ ¢Světlík, 2006 PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ V RVP PV 1.Věcné podmínky 2.Životospráva 3.Psychosociální podmínky 4.Organizace 5.Řízení mateřské školy 6.Personální a pedagogické zajištění 7.Spoluúčast rodičů 8.Děti s SVP 9.Děti nadané 10.Děti dvouleté VĚCNÉ PODMÍNKY od Kryštofa 048 HPIM0174 ¢ ¢ U počítače pískoviště ŽIVOTOSPRÁVA od Kryštofa 024 pítko Obrázek1 HPIM2567 PSYCHOSOCIÁLNÍ PODMÍNKY od Kryštofa 068 Stavitel Jakub HPIM0289 • HPIM2609 HPIM0317 SPOLUÚČÁST RODIČŮ HPIM1168 HPIM2226 HPIM0329 HPIM0377 KOMPETENCE A PODMÍNKY ¢Dítě řeší problémy na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadní zkušenosti, fantazii a představivost. ¢Dítě dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.). ¢Dítě se dokáže ve skupině prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromis. ¢ ¢ PSYCHOSOCIÁLNÍ KLIMA -Pocity dětí, učitelů… ¢= nelze popsat na základě pozorování, ale na základě výpovědí ¢= speciální dotazníky ¢ ¢SOUTĚŽIVOST x SOUDRŽNOST ¢„Klima třídy, které učitel navodí, může mít zásadní vliv na motivaci žáků a jejich postoj k učení. Proto jsou učitelovy dovednosti uplatňované při vytváření kladného klimatu třídy velmi důležité.“ ¢ ¢Kyriacou, 1996, s. 79 LITERATURA: ¢ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7066-534-3 ¢ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463- X ¢GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. a kol. Vzdělávací program Začít spolu. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5 ¢HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2008. ¢JEŘÁBKOVÁ, B., Mateřská škola jako životní prostor. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993, ISBN 80-210-0830-X ¢LACINOVÁ, I., HAVLOVÁ, J., ŠPRACHTOVÁ, L., ŠROMOTOVÁ, M. Co dělají mateřské školy v Norsku pro zdravý vývoj dětí. Kroměříž : Spirála, 1999. ISBN 80-901873-3-1 ¢ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Podmínky jako základ rozvoje kompetencí u dětí. In SYSLOVÁ, Z. (ed) Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. 1. aktualizace [CD ROM]. Praha : Verlag Dashöfer, 2007. ISSN 1802-4130 ¢PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4 ¢Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. ¢