TEORIE A PRAXE KURIKULA PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Zora Syslová, Hana Sedláčková OBSAH 1.Teorie kurikula. Základní právní dokumenty (Listina lidských práv a svobod, Úmluva o právech dítěte, vyhláška o předškolním vzdělávání, Školský zákon, Pracovní řád pro učitele, zákon o pedagogických pracovnicích…). (27.2. dr. Sedláčková) 2.ŠVP a koncepce pedagogické práce školy. (6.3. dr. Sedláčková) 3.Formulování cílů a propojení s obsahem vzdělávání. (20.2.) 4.Projektová výuka, integrovaná tematická výuka. (13.3.) 5.Proces projektování (východiska, základní stavební kameny projektu, konzistentnost projektu). (20.3.) 6.Vzdělávací strategie, dynamika skupiny. (27.3.) 7.Prezentace projektu (3.4.) 8.Praxe kurikula (8. – 11.4.) 9.Hodnotící aktivity. (17.4.) 10.Školní a třídní dokumentace. (24.4. dr. Sedláčková) 11. 11. POŽADAVKY NA ZAKONČENÍ ¢Vytvoření krátkodobého projektu/plánu třídního vzdělávacího programu ¢Prezentace videonahrávky (realizace projektu) ¢Hodnocení proběhne ve dvou fázích: ¢Prezentace projektu na semináři 3.4. ¢Kritéria pro hodnocení projektu: ¢Propojení obsahu (tématu, námětu) se vzdělávacími cíli ¢Provázanost cílových kategorií (kompetence = dílčí cíle = očekávané výstupy) ¢Operacionalizace dílčích cílů (Bloomova taxonomie) a konkretizace očekávaných výstupů vzhledem k obsahu vzdělávání ¢Promyšlenost částečně řízených činností (zastoupení všech typů inteligencí, vhodnost zadání pro děti, naplnění všech zásad = samostatnost, tvořivost a spolupráce dětí) ¢Kritická reflexe vlastního výstupu na základě kritérií ¢Formulář ¢ ¢ ¢ ¢Power-pointová prezentace ¢ ¢ ¢ ¢Poster ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU PRAXE KURIKULA PV ¢Propojení s kolokviem Teorie kurikula PV: ¢Realizace vlastních výstupů ve fakultní mateřské škole a pořízení videozáznamu. ¢Zpracování videozáznamu do 5minutové prezentace pro kolokvium. ¢Zpracování sebereflexe podle oblasti Procesy učení a Prostředí pro učení z nástroje Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. ¢Zaslání písemné reflexe týden před kolokviem na syslova@ped.muni.cz. ¢HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 ¢HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie z předškolní pedagogiky. Brno : PdF MU, 2011. ¢KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 8-901873 ¢KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: TAVA Graphical, 2006. ISBN 80-210-4142-0. ¢PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 ¢SYSLOVÁ, Z., ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Projektování v mateřské škole. Brno: MU, 2017. ISBN 978-80-210-8856-6. Dostupné z https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8856-2017 ¢