Mgr. Jan Krása, Ph.D., Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MU Jak byste definoval/a pojem insider? Jaké dva typy konformity umíte rozlišit? Jaký typ konformity budete jako učitelé rozvíjet? A jakými prostředky (jakým stylem výchovy)? NormanTriplett (1898): učinil první sociálněpsychologický výzkum, při němž nechal děti navíjet vlasec samotné & ve dvojicích (soutěžily). Děti navíjely v přítomnosti druhých rychleji, (některé to ovšem zcela rozhodilo). Floyd Allport (1920) zjistil, že k SF dochází i při pouhé (nesoutěživé) přítomnosti druhých. Bylo vyzkoumáno, že mravenci, švábi, slepice, ryby, krysy aj. v přítomnosti druhých (stejného druhu) rychleji běží, jí … či kopulují. Někdy nás přítomnost druhých při výkonu zcela ochromí (srov. trému). = sociální inhibice (Pessin, 1933) Proč (a hlavně jak) by přítomnost druhých měla zvyšovat (SF) či snižovat (soc. inhibice) náš výkon? Jak fungování sociální facilitace vysvětlit? 1. drive theory = teorie drivu (hnací síla, pohon) PŘÍTOMNOST DRUHÝCH AKTIVACE =AROUSAL DOMINANTNÍ REAKCE JE-LI NACVIČENÁ NENÍ-LI NACVIČENÁ SOCIÁLNÍ FACILITACE SOCIÁLNÍ INHIBICE drive theory dle Zajonc (1965) působí na: podpoří: role procesuální paměti ! 2. Teorie očekávání hodnocení (evaluation apprehension) = aktivace (arousal) za přítomnosti druhých je založena na tom, že očekáváme, že nás druzí hodnotí (Cottrell, 1972): lidé, kteří se o nás nezajímají, nevyvolávají soc. facilitaci. Jen u lehkých úkolů zvyšuje očekávané hodnocení výkon (u složitých zhoršuje výkon i pouhá přítomnost bez očekávání). Těžko však obavou z hodnocení vysvětlíme SF u švábů, mravenců apod. 3. Teorie konfliktu pozornosti (distractionconflict theory – Sanders, Baron, Moore, 1978): přítomnost druhých odvádí naši pozornost od úkolu. Konflikt může být překonán pouze úsilím, tzn. arousal (a drive) se díky konfliktu pozornosti zvyšuje.Větší aktivace pak vede k SF u tzv. nacvičené reakce a k SI u nenacvičené reakce. Tato teorie vysvětluje i případy, kdy je SF způsobovaná třeba jen zvuky, pohyby a blikajícím světlem. 4. Self-discrepancy theory (Higgins, 1987) – když se jedinec zabývá sám sebou jakožto objektem, vidí rozdíly mezi aktuálním já (actual self) a ideálním já (ideal self). Rozdíl (diskrepance) mezi výkonem a očekáváním vede k aktivaci, takže jednoduché úkoly budou podpořeny. Složité úkoly nikoli, protože diskrepance je příliš velká, než aby se čl. o úkol pokusil. Zkoušení před tabulí – různí žáci různě: srov. vliv SFI. M. Ringelmann (1913) při výzkumu tahání lana (je to tzv. kumulativní úkol) zjistil, že čím větší je skupina, tím méně každý táhne (=Ringelmannův efekt). Důvody snížení výkonu mohou být dva: 1. ztráta koordinace 2. ztráta motivace. Výsledky jsou jiné v pseudo-SK (ztráta motivace) a v reálných SK (ztráta koordinace). Ztrátu motivace v pseudo-SK nazval Latané a kol. (1979) sociálním zahálením (social loafing). Experiment s křičením v reálných skupinách a pseudoskupinách. Dle Hogg &Vaughan (2010) Ve větších skupinách dochází k rozptýlení pozornosti a navíc nelze identifikovat výkon jednotlivce. Sociální zahálení lze blokovat pomocí viditelnosti výsledků, motivace a tlaku na týmovost.