Principy Montessori ve výtvarné činnosti předškoláků Mgr. Milada Sommerová Maria Montessori (1870-1952) vášnivá aktivistka a bojovnice za dětská práva 1896 - první vystudovaná lékařka (žena) v Římě nejprve studovala duševně nemocné metodika její práce vychází z intenzivního pozorování dětí a jejich chování Základní principy Montessori pedagogiky 1. POMOZ MI, ABYCH TO DOKÁZAL SÁM 2. RUKA JE NÁSTROJEM DUCHA 3. PŘIPRAVENOST PROSTŘEDÍ 4. POLARIZACE POZORNOSTI 5. VNÍMÁNÍ SENZITIVNÍCH OBDOBÍ http://www.montessoricr.cz/objevte-montessori/ zakladni-principy Montessori pilíře ve výtvarné pedagogice 1. Volná kresba - nevymalovávat předkreslené obrázky, ale nechat dítě dělat vlastní tvary, měla by být doplněna o slovní komentář, pomáhá rozvoji psaní 2. Výrazová kresba - dítě dostane příležitost rozvíjet výrazové prostředky v kresbě (gesto - důraz - rukopis - rytmus) 3. Obrys - dopomáhá dítěti k rozvoji kresby 4. Barva - ve smyslu barevná plocha, dopomáhá představivosti 5. Nezasahovat do činnosti, která právě probíhá 6. Umožnit dítěti volbu velikosti a přizpůsobení formátu 7. Vybrat netypické kresebné prostředky Hračky a pomůcky pro smyslový rozvoj “Intelekt se formuje na základě konkrétních představ, pomocí kontaktu s prostředím a podrobným zkoumáním tohoto prostředí” (M.Montessori: Objevování dítěte, s.103) POMŮCKA PRO SMYSLOVÝ ROZVOJ = různě hrubé papíry nalepené vedle sebe jako škála Didaktická sada Montessori sada je soubor věcí (objektů) = předměty jsou seskupeny podle určitých fyzikálních vlastností DO SADY: BARVA TVAR VELIKOST ZVUK STRUKTURA HMOTNOST TEPLOTA ROZTAŽNOST SADA= reprezentuje různé úrovně též vlastnosti Připravené prostředí typická třída dle principu Montessori = hračky a učební pomůcky jsou uloženy v krabicích, které jsou opatřeny obrázky, takže dítě hned ví, co je v dané krabici uloženo = věci může ukládat zpátky do připravených krabic Důležitost sebekorekce dítě je schopno samo rozpoznat chybu a poučit se z ní Sada obsahuje například deset válečků s přesnými rozměry. Dítě má za úkol je umístit do správných otvorů v dřevěném bloku. Pokud dítě zasune váleček do nesprávného otvoru, nebude v něm váleček správně sedět. Učitel tak nemusí dítě opravovat, protože kontrola chyby, znamená, že dítě vidí, že váleček nesedí v otvoru. Dítě tak může nezávisle opravovat své chyby bez studu, který doprovází tradiční formy opravování, jako jsou například špatné známky nebo červené poznámky v eseji. Pomocí sebekorekce si děti budují přátelský vztah k chybě, což jim dává svobodu chyby dělat a následně se z nich učit bez vnějšího tlaku nebo vedení. Děti mají dostatek času opakovat úkoly, opravovat chyby a objevovat. Zdroje: https://www.montessori-eshop.cz/Dotykove-desticky-d21.htm http://www.montessoricr.cz/objevte-montessori/zakladni-principy http://www.zijememontessori.cz/co-rodice-potrebuji-vedet-o-pripravenem-prostr edi/ MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Přeložil Vladimíra HENELOVÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.