Umění apeninského poloostrova Etruské umění Umění antického Říma Dějiny kultury Vypracovala: Romana Zemanová, Daniela Ryšavá-Ruihs Etruskové (7.-3. století př.n.l.) ´Etruskové žili v oblasti dnešního Toskánska (Itálie) v městských státech ´Jejich původ je neznámý, pravděpodobně to byli původní obyvatelé Apeninského poloostrova ´Své písmo převzali od Řeků, jejich jazyk neznáme (dochovaly se jen krátké nápisy) ´Svou říši vytvořili v 7.století př.n.l., v dalším století je zaznamenán vrchol etruské moci ´Práce s kovy, umění, obchod s východním Středomořím ´Náboženství- polyteistické- bohové s lidskou podobou, nejsilnější byla představa podsvětí- démoni, magické číslo 3(Jupiter, Juno, Minerva), posmrtný život- hrobky(rodinné a honosné, vybavené nábytkem a zdobeny nástěnnými malbami, sarkofág pro zesnulého), věštění z vnitřních orgánů zvířat ´Úcta k ženám ´Vyspělé zemědělství- terasovitá pole → odvodňování ´Nezávislé městské státy- např. Tarquinie, Veje, Boloňa, Mantova ´ ´ Etruskové Ähnliches Foto ´Etruskové rozšiřují svá území a obchodují v celém Středomoří, aby nakonec ve 3. století př.n.l. zcela podlehli vzrůstající moci Říma ´Spojovací článek mezi uměním řeckým a římským ´ ´ ´ ´https://www.google.cz/search?q=etruskov%C3%A9+mapa&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=VNR-GnnnGHdKXM%25 3A%252C6d5N-huc6tZUbM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kS_WAMxf8Ygw0xM-r6T0NG4DdvnXA&sa=X&ved=2ahUKEwimiref2-bh AhUFIMUKHZ_3DCMQ9QEwAHoECAkQBA#imgrc=VNR-GnnnGHdKXM:&vet=1 ´ Etruské umění- architektura ´Působily na ni vlivy Orientu a hlavně archaického Řecka ´Upřednostňuje dekorativní a živý styl s velkou dávkou realismu ´K dochovaným stavbám patří náhrobní stavby- hrobky, dostávaly hlavně zvířecí názvy a tak známe hrobku Býků, Lvic, Leopardů, apod. ´Etruské chrámy se nedochovaly, protože byly tvořeny z pomíjivých materiálů (cihly, dřevo a kámen) ´Etruskové znali klenbu i oblouk ´Klenba z opracovaného kamene- je konstruována tak, že spáry směřují do středu jejího zakřivení. ´ ´ Klenba z opracovaného kamene Etruskové- architektura Porta Augusta, etruská brána v Perugii (oblouk) Civita di Bagnoregio - etruské město Bildergebnis für etruská architektura obrázky Ähnliches Foto Etruskové- architektura Etruské pohřebiště v Caere- „Město mrtvých“ Ähnliches Foto Ähnliches Foto Etruské hrobky Perugia Cerveteri- „Město mrtvých“ Bildergebnis für etruské hrobky Ähnliches Foto Sochařství a malířství ´Etruské sochařství používá převážně terakotu(pálenou hlínu)a bronz. ´Terakota čili pálená hlína je užívána i v pohřební architektuře- velké sarkofágy, na nichž jsou zdobeny pololežící postavy zesnulých. ´V hrobkách byly nalezeny i pozoruhodné zlatnické výrobky, např. náhrdelníky. ´V prostorách hrobek se nacházejí také fresky- nástěnné malby. Jejich náměty byly velmi rozmanité, osobitý projev malíře, zachovalo se jich mnoho. ´Nejznámější je socha Vlčice, která se stala symbolem města Říma. Postavičky Romula a Rema byly doplněny až později. ´ ´ ´ Etruskové- sochařství Sarkofág manželského páru z Caere, pálená hlína Ähnliches Foto Etruské šperky Ähnliches Foto Fresky- nástěnné malby Tarquinie Ähnliches Foto Římská vlčice Římská kultura ´Řím založili Latinové podle tradice v roce 753 př.n.l. (počátek římského kalendáře) ´Existují dvě teorie o založení Říma: ´ 1. legenda o Romulovi a Rémovi ´ 2. historická: Řím vznikl postupným sjednocením několika vesnic v Latiu u řeky ´ Tibery. Vzhledem ke své poloze je také nazýván městem sedmi pahorků ´ (např. Palatin, Kapitol). ´Ve 2. století př.n.l. se stává centrem světového obchodu a tím i střediskem umění. ´Postupně si původně malá obec podrobila nejen celou Itálii a všechna helénská království, ale dokonce i Afrika pocítila sílu římských legiií. ´ Římské dějiny- doba královská (753 – 510 př.n.l.): ´ ´společenská struktura → reformy krále Servia Tullia → rozdělil obyvatelstvo do 5 majetkových tříd podle výše majetku → vliv na postavení v setninovém shromáždění: ´ - král → moc soudní, vojenská, náboženská ´ - senát (poradní sbor krále) ´ - rozdělení obyvatelstva: ´ 1. patricijové → privilegovaní, plnoprávní ´ 2. plebejové → neurození, neplnoprávní ´ 3. zcela nemajetní (otroci) ´ ´ ´ ´ ´ Římské dějiny- doba republiky (510 – 30/27 př.n.l.) ´ ´ státní zřízení : ´ - konzulové (nejvyšší úředníci)- - voleni na 1 rok z řad aristokracie. Moc správní, ´ vojenská a soudní ´ - kvestoři → správa státní pokladny, vedení disciplinárních a trestních řízení ´ - censoři → dohled nad mravy, evidence státního majetku a jmění občanů ´ - diktátor→ neomezená pravomoc → pouze v dobách ohrožení Říma ´ (volen na půl roku) ´boj patricijů a plebejů- plebejové nemají přístup k veřejným úřadům, zákaz uzavírat sňatky s patriciji ´forma boje → tzv. Secese (odchod plebejů z Říma) → hrozba vojenského oslabení ´výsledek bojů → volba tribuny lidu → právo veta → zamítnutí rozhodnutí konzulů, pokud by poškodilo plebeje ´449 př.n.l.→ sepsáno zvykové právo = zákony 12 desek (1. římský zákoník) ´367 př.n.l. → plebejové získávají právo zastávat úřad konzula → postupně došlo ke zrovnoprávnění postavení plebejů s patriciji (pouze bohatí) ´ ´ ´ ´ ´ Římské dějiny- doba republiky ´ Ovládnutí Itálie Římem ´ ´válka s Etrusky → Římané dobyli město Veje ´válka s Kelty (387 př.n.l.) → Keltové dobyli Řím → za vysoké výkupné odtáhli ´válka se Samnity → 3 války samnitské → po jejich skončení Řím ovládl střední Itálii ´snaha dobýt jižní Itálii → boj s řeckými městy na jihu Apeninského poloostrova → řecké obce požádali o pomoc krále Pyrrha ´ 279 př.n.l..- bitva u Auskula (tzv. Pyrrhovo vítězství) ´ 275 př.n.l.- bitva u Beneventa → Římané vítězí → Pyrrhos odchází do Řecka ´Řím se zmocnil celé Itálie ´ Římské dějiny- doba republiky ´ Punské války ´sjednocení Itálie pod vládou Říma → změna vztahů mezi Římem a Kartágem ´První punská válka (264 – 241 př.n.l.): příčina války → střed zájmů na Sicílii ´Druhá punská válka (218 – 201 př.n.l.): příčiny války → porušení smlouvy z roku 226 + snaha Kartága odčinit porážku ´Třetí punská válka (149 – 146 př.n.l): příčina → obchodní konkurence Kartága ´146 př.n.l. bylo Kartágo zničeno ´ ´ Reformy Gaia Maria: vytvořil pravidelnou armádu, zavedl odvody bez ohledu ´ na majetkový status ´profesionalizace → služba 16 let (vojákovi poskytnuta výzbroj a výstroj) → ´ po skončení vojenské služby příděl zemědělské půdy ´otevřel cestu dobrovolníkům do armády ´vytvořil legie ´ ´ ´ ´ ´ Římské dějiny- doba republiky ´ Spartakovo povstání (73 – 71 př.n.l.) ´v čele gladiátor Spartakus ´povstání poraženo → příčiny: nejednotnost vedení, izolovanost od ostatních vykořisťovaných složek, neměli jednotný cíl ´ ´ Gaius Julius Ceasar (100 – 44 př.n.l.) ´1. triumvirát (tajná úmluva)- složení: Caesar + Crassus + Pompeius ´dobití Galie (50 př.n.l.) ´občanská válka (49 – 45 př.n.l.): Caesar vítězí → de facto 1. římský císař ´reforma kalendáře (juliánský kalendář→ používán až do roku 1582) ´44 př.n.l. Caesar zavražděn (vrahové = Bruttus a Longinus) ´43 př.n.l.,po smrti Caesara → dochází k vytvoření 2. triumvirátu ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ Římské dějiny- doba císařství (30/27 př.n.l. – 476 n.l.): ´Za prvního císaře je považován Octavianus ´Vláda Claudia (41-45 n.l.): systém centrální císařské správy, úřady mohli zastávat i občané z provincíí (Galové) ´Vláda Nera (54-68): krutovláda, pronásledování křesťanů ´Požár Říma (64 n.l.): 2/3 města lehli popelem. ´Vláda Nervy (96-98): obnovil styk se senátem, považován za ideálního císaře ´Vláda Traiana (98-117): největší rozloha římského imperia ´Vláda Marka Aurelia (161-180): „filozof na trůně“, Germáni zatlačeni zpět za hranici římského imperia ´476 n.l.- zánik západořímské říše- svržen poslední císař Romulus Augustus Antický Řím- oděv ´Oděv= společenské postavení ´Nesešité látky ´Ženská móda: tunika (tunika intima) ´ stola (běžný oděv) ´ palla (svrchní oděv) ´ mamillare (předchůdce podprsenky) ´Mužská móda: tunika (různé barevné styly) ´ tóga (svrchní oděv) ´ lacerna (krátký plášť) ´Sandále: vysoké kožené a zavázané kolem lýtek (bohatí červené a zdobené) ´Šperky: masivní a honosné (kruhový zlatý medailon, perly) ´ ´ ´ Antický Řím- oděv Bildergebnis für antický Å�Ãm obleÄ�enà Ähnliches Foto Architektura ´Římanům přisuzujeme vlastnosti vynikajících techniků- dokázali vhodně využívat všech do té doby známých stavebních principů. ´Technickým pokrokem je znalost zaklenutí rozlehlých prostorů, římští stavitelé dokážou vytvořít obrovskou kupolovou klenbu nejen nad půdorysem centrálním, ale také mnohoúhelným (římský Pantheon). ´Typické prvky: plná zeď, klenba, spojení sloupu s obloukem. Stavební materiál- kámen, cihly, beton. ´Vytvořen ideální model římského města, který se jen v drobných obměnách opakoval. ´V typickém městě najdeme: baziliku (základ pozdějších křesťanských chrámů), divadlo, amfiteátr (nezastřešená stavba elipsového půdorysu pro hry a zápasy,se stupňovitým hledištěm a arénou uprostřed), cirk (podkovovitá stavba pro jízdní závody), thermy (komplex lázeňských budov). ´Fórum- centrum městského života. Jedná se o náměstí, jež je obklopené význačnými veřejnými budovami, zdobené sochami, vítěznými oblouky (např. Forum Romanum v Římě) ´ Pantheon- chrám všech bohů Řím,120 n.l. Obliba chrámů kruhového půdorysu, zaklenutý kopulí o průměru 43 metrů Ähnliches Foto Ähnliches Foto Koloseum, 70- 80 n.l. Největší amfiteátr s kapacitou 45.000 diváků. Arény pro populární zápasy gladiátorů (zpravidla otroci cvičení k boji na život a smrt). Elipsovitého půdorysu se stoupajícími řadami sedaček pro diváky. Ähnliches Foto Forum romanum Centrum městského života, jedná se o náměstí, jež je obklopené význačnými veřejnými budovami, zdobené sochami, vítěznými oblouky. Dříve a nyní. Ähnliches Foto Bildergebnis für antický Å™Ãm reliéf Architektura ´Bohatá síť dálkových silnic ´Výstavba vodovodů a akvaduktů- stavby s řadou mostních oblouků, někdy i nad sebou v patrech, nesoucí nad terénem spádový vodovod ´Byli mistry v budování mostů ´Vášnivá obliba ve stavění vítezných oblouků ´Architektura obytných domů – honosně zdobená obydlí Římanů prozrazují rafinovaný životní styl. Bohatá měststká rodiny obývá domus (přejímá schéma domů helénistického Řecka, s atriem a sloupovím uprostřed). Venkovské vily (villae) jsou stejně tak luxusními rezidencemi jako hospodářskými usedlostmi. ´Přepych tohoto druhu staveb však kontrastuje s bídou obyčejných městských obydlí (insulae) ´ Architektura Port du Gard, římský akvadukt v jižní Francii Oblouk Septimia Severa, Řím Ähnliches Foto Ähnliches Foto Architektura obytných domů Villa Vettii- Pompeje Hadriánova vila, Tivoly- velkolepý komplex budov Ähnliches Foto Ähnliches Foto Sochařství- antický Řím ´Portrét: akceptuje jedinečnost, individuální rysy konkrétního člověka . Toto pojetí je natolik zásadní, že potlačuje význam studia lidské postavy, dokonce do té míry, že jsou často figury vyráběny sériově a teprve potom jsou doplněny hlavou s individuálními rysy. ´ ´ Sochařství ´Reliéf- popisuje konkrétní scény v konkrétních okamžicích. Zdůrazňuje vztahy, které lid poutají k bohům a především k státu. ´V době císařství je historický reliéf využíván k propagandistickým cílům, zvláště na vítězných sloupech a obloucích- v těchto případech je totožnost a individualita zobrazené postavy prvořadá. ´Kulturní potřeby- reliéfy mytologické: rozmach výroby mramorových sarkofágů a rozvoj pohřebních reliéfů. ´ ´ ´ ´ ´ ´Detail Trajanova sloupu v Římě Malířství ´Nástěnné malby (fresky) se zachovaly např. ve vile v Pompejích, městě zničeném výbuchem sopky Vesuv v roce 79 n.l. ´Stěny jsou rozděleny na plochy ohraničené dekorativními prvky- sloupy, svícny. Uprostřed takto členěných ploch jsou menší obrazy s mytologickými nebo krajinnými scénami. ´Iluzionistické malby-plocha zdi byla rozdělována malovanými architektonickými prvky, mezi nimiž se otvíraly průhledy na městskou či vesnickou krajinu ´Barvy pestré, živé ´Portréty- lze je studovat z fresek římských domů ´Mozaiky- pokrývají podlahu právě tak jako stěny. Užívají se regionální varianty, za výtvarně nejnáročnější považujeme prvky africké školy ´ Nástěnné malby Ähnliches Foto Malířství Portrét- velmi realistický, zobrazoval často i prosté lidi Mozaika- technika skládání drobných kostiček z barevných minerálů do obrazců Ähnliches Foto Ähnliches Foto Náboženství- polyteistické ´Náboženství římské říše se vyvíjí již v období před Etrusky. Prvotní představy byly spojeny s přírodními jevy a bohové byli zobrazováni ve zvířecí podobě. ´Poté Etruskové přejali antropomorfní vzory (lidská podoba) od Řeků a dalších kmenů. ´Římané si přisvojili etruskou podobu náboženství a propojili ji s řeckými představami. Římané upravili některé báje a zasadili je do své mytologie (např. Heráklés- Herkules). ´Římští bohové se v mnohém překrývají s řeckými, rozlišujeme je pouze podle jména (Jupiter- Zeus, Neptun- Poseidon, Minerva- Pallas Athena). ´Změna v pojetí náboženství v Římě přišla v dominátu, kdy se mezi čelní náboženské představy dostalo křesťanství. Použité zdroje: ´ ´DEBICKI, Jacek. Dějiny umění, 1.vydání- dotisk, Praha: Argo, 2018. ISBN 80-7203-076-0 ´PROKOP, Vladimír. Kapitoly z dějin výtvarného umění pro výuku dějin umění na středních školách. ´http://www.dejepisvkostce.estranky.cz/clanky/starovek/staroveky-rim--kralovstvi--republika--cisars tvi-.html ´http://intranet.gymroznov.cz/webdl/opvk/4MZ%20-%206.sada%20-%20D%20-%20Starov%C4%9Bk/pdf/VY_32_INO VACE_D1r0220.pdf ´www.google.com/obrázky (jednotlivé fotografie) ´ ´ ´ ´ ´ ´