Lenka Gajzlerová gajzlerova@ped.muni.cz Kapitoly str. 367 Etopedie • z řeckého „ethos“ (mrav) nebo „éthos“ (zvyk) • vyčlenění z psychopedie r. 1969 • „výchova směřující k nápravě chování a jeho zvyků (zvyklostní chování)“ • dřívější názvy ▫ pedopatologie (první pol. 20. stol.) ▫ defektologie (nápravná pedagogika, léčebná pedagogika) od r. 1948 – problematika vzdělávání dětí a mládeže obtížně vychovatelných ▫ speciální pedagogika – od r. 1963 ▫ etopedie – od r. 1969 Etopedie • zabývá se edukací, reedukací a zkoumáním jedinců s rizikem PE a PCH a s PE a PCH • rozšíření i na prevenci PCH • děti a mládež s problémy v chování a s poruchami chování Cíle etopedie • změny v chování jedince • přerušení sociálně nepřijatelného trendu v jeho chování • předcházení narušení vztahu jedince k jeho sociálnímu prostředí • zkrácení období narušených vztahů • optimalizace životních perspektiv jedince • vytvoření podmínek, které vedou k aktivnímu přístupu k vlastnímu vzdělávání à • dosáhnutí na vlastní vzdělávací potenciál Současné pojetí zohledňuje • celkovou životní a sociální situaci dítěte ▫ kontext osobností, sociální, životní situace a zkušenost • potencialitu dítěte ▫ jeho odpoutání se od odkázanosti na dospělém • základní cíle výchovně-vzdělávacího procesu ▫ dle RVP Předmět etopedie • vůči celé populaci ▫ preventivní působení (postupy, metody, formy) ▫ cíl – zamezit vzniku rizikových aspektů • vůči rizikové populaci ▫ zvýšená pravděpodobnost selhání v obl. psychické i sociální ▫ cíl – omezení rizikových aspektů, – rizik v podmínkách, průběhu edukačního procesu – motivace k žádoucímu chování • vůči populaci s PE, PCH ▫ přerušení nežádoucího vývoje v jejich chování ▫ stabilizace osobní a sociální situace ▫ navázání nových modelů chování Cílová skupina etopedie • 1) Děti bez výraznějších problémů ▫ preventivní aktivity např. preventivní programy sociálně patologických jevů…) ▫ eliminace ohrožujících podmínek nejen ve školním prostředí • 2) Děti v riziku („At-risk Youth“) ▫ čelí mnoha rizikům z roviny osobnostní i sociální ▫ preventivní aktivity, diagnostika a poradenství • 3) Děti s problémy v chování a poruchami chování ▫ vývoj PCH : působení rizikových faktorů – problémové chování – porucha chování ▫ důležitost včasné intervence ▫ reedukace, diagnostika a poradenství Porucha emocí nebo chování (PE, PCH) • je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka ▫ liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem ▫ projevy mají nepříznivý vliv na školní výkon, včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností Současně • je něco víc, než přechodná, předvídatelná reakce na stres • vyskytuje se současně ve 2 různých prostředích (jedno škola) • přetrvává i přes individuální intervenci • projev narušeného vztahu k výchově, společnosti, sobě samému • postižení je výsledkem vzájemných vztahů mezi zdravotním stavem, osobnostními faktory a externími faktory Jak jsou vnímáni jedinci s PCH? Jak vnímají jedinci s PCH sami sebe? • vyvolávají v jiných nelibé pocity • provokují druhé k negativní reakci v chování • nebývají oblíbení mezi vrstevníky • málokdy se stávají přirozenými vůdci ve skupinách • ve škole zažívají neúspěchy v učení • v sociálních vztazích bývají často odmítání druhými, zažívají odcizení • svým chováním trvale rozčilují a provokují autority, vypadají jakoby si říkali o potrestání • považují se za smolaře, za neúspěšné • mívají malé sebevědomí • jejich rozhodnutí bývají impulzivní ve snaze rychle dosáhnout cíle • opakovaně a předem se vzdávají svých aspirací • převažuje u nich krátkodobá motivace • vzdálené cíle nebývají schopni svým jednáním sledovat • jejich úsilí bývá velmi často přerušováno náhodným lákavým podnětem • neumí se radovat z drobných úspěchů Kombinace názvů pro poruchy chování •emocionální •chování •sociální •osobnostní • narušení • postižení • porucha • nepřizpůsobivost • konfliktnost • oslabení • nedostačivost Praxe v etopedii - fáze Prevence Intervence Rehabilitace Prevence • soubor opatření, který se zaměřuje na předcházení vzniku a prohlubování poruch chování Primární • zamezit vzniku antisociálního chování, • jeho upevnění jako ustálený vzor chování Sekundární • náprava a zlepšení ustálených vzorů antisociálního chování Terciární • přizpůsobit nebo zmírnit negativní následky antisociálního chování, které se již pravděpodobně nezmění Úkoly prevence před vznikem poruchy emocí nebo chování • 1. podpora pedagoga v přirozeném školském prostředí • 2. podpora jedince s problémovým chováním ▫ orientace ve vlastních reakcí a projevech, ve vztazích, v reakcích okolí na vlastní chování • 3. podpora sociálního okolí jedince ▫ spolužáci, rodiče, orientace v reakcích, v budoucích možných řešeních • 4. odstraňování ohrožujících a škodlivých aspektů v jeho sociálních podmínkách Intervence • udržet celistvost pedagogického působení • opětovně stabilizovat ▫ potřeba orientace v situaci ▫ potřeba jistoty ▫ potřeba stability • vyvést žáka z bludného kruhu • poradenství – diagnostika – opatření DIALOGICKO-KOOPERATIVNÍ vztah • aktualizovat potencialitu osobnosti Úkoly intervence podpora - při vzniku poruchy emocí nebo chování • 1. eliminovat, popř. odstranit zdroje nežádoucích vlivů, • 2. vytvářet důvěru v sebe sama, sebeúctu, • 3. probouzet zájem, pohotovost, usměrňovat aktivity, • 4. posilovat pozitivní sociální vztahy • těžiště práce v zařízeních preventivně-výchovné péče Úkoly rehabilitace resocializace • ve školských zařízeních pro výkon ochranné a ústavní výchovy • 1. poskytnout korektivní zkušenost, zprostředkovávat • 2. nové zážitky a podněty - pocit kompetence, • 3. poskytnout mu prostor pro pochopení vztahových souvislostí, hodnot, • 4. pomoci mu vidět vlastní perspektivu – orientace na budoucnost • Hledání nových výchovně-vzdělávacích perspektiv – při diagnostice, reedukaci ▫ vytváření nových vzorců chování ▫ navazování a posilování nových sociálních vztahů Legislativa Úmluva o právech dítěte • Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí (v novele zákona 401/2012 • Občanský zákoník zákon číslo 89/2012část druhá, hlava III, díl 4, § 971 • zákon 109/2002 ▫ o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů ▫ novela zákona č. 333/2012 ▫ Vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních (v novele vyhlášky 198/2015) Občanský zákoník zákon číslo 89/2012část druhá, hlava III, díl 4, § 971 „Jsou-li výchova dítěte nebo jeho tělesný, rozumový či duševní stav, anebo jeho řádný vývoj vážně ohroženy nebo narušeny do té míry, že je to v rozporu se zájmem dítěte, anebo jsou-li tu vážné důvody, pro které rodiče dítěte nemohou jeho výchovu zabezpečit, může soud jako nezbytné opatření také nařídit ústavní výchovu. Učiní tak zejména tehdy, kdy dříve učiněná opatření nevedla k nápravě. Soud přitom vždy zvažuje, zda není na místě dát přednost svěření dítěte do péče fyzické osoby.“ Soud při rozhodnutí o ústavní výchově označí zařízení, do nějž bude dítě umístěno (nejde tedy již do diagnostického ústavu, ale přímo do výchovného ústavu). Ideální forma fungování poskytované podpory a péče o ohrožené děti Dostupnost a provázanost podpory a péče v jakémkoliv okamžiku života dítěte (schéma vytvořené na základě analýzy systému péče o ohrožené děti v ČR) Běhounková, 2011 Rozhodnutí soudu Předběžné opatření Diagnostický ústav pro děti a mládež ÚV a OV Dětský domov se školou ÚV Dětský domov ÚV Výchovný ústav ÚV a OV Školská zařízení pro ÚV a OV OSPOD Středisko výchovné péče Schéma systému poskytované péče ohroženým dětem (podle DDÚ Hradec Králové) Ohrožené děti Orgány sociálně-právní ochrany dítěte soud Umístění a diagnostika DDÚ, DÚM umístění do ústavních zařízení Mimosoudní řešení Návrat do rodinné péče (současný stav asi 4 %) Střediska výchovné péče Systém školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy • diagnostický ústav ▫ děti krátkodobě - zpravidla na 8 týdnů ▫ provádí komplexní diagnostiku ▫ děti umístěné soudem ▫ SVP – zde děti dobrovolně na základě žádosti rodičů • dětský domov ▫ pro děti s nařízenou ÚV, které nemají závažné poruchy chování – (umístěny ze sociálních důvodů) ▫ zpravidla od 3 do 18 let (max. do 26) ▫ děti, o které nemá kdo pečovat, nebo kterým nelze ze sociálních důvodů zajistit péči ve vlastní rodině, popřípadě náhradní rodinnou péči Systém školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy • dětský domov se školou ▫ edukace dětí s nařízenou ÚV, výjimečně s uloženou OV ▫ od 6 let do ukončení povinné šk. docházky ▫ mají závažné poruchy chování ▫ vyžadují výchovně – léčebnou péči • výchovný ústav ▫ zařazeny mladiství starší 15 let ▫ se závažnými poruchami chování ▫ na základě nařízené ÚV nebo uložené OV ▫ případně dítě starší 12 let s uloženou OV, v jeho chování se projevují závažné poruchy chování znemožňující umístění do DDŠ video • http://www.ceskatelevize.cz/porady/10214725441deti-pozor/video/ - vězení • http://www.ceskatelevize.cz/porady/10214725441- ja-chci-domu-diagnostickyustav/209572230510010/video/ - diagnostický ústav • http://www.ceskatelevize.cz/porady/1128654162- rodina-a-ja/211563230640015-zlobi-nebo-ma-adhd/ ▫ 0:15- preventivně výchovné zařízení Cíle a úkoly • prevence • odstranění či zmírnění již vzniklých PCH • eliminace prohlubování negativního dopadu PCH na sociální vztahy, spolupráce s rodinou • spec.ped. a ped.-psy. intervence ▫ rozvoj osobnosti, sebepoznání, sociálního chování, náprava problémů v učení atd. • spolupráce se školou • spolupráce s ostatními institucemi ▫ probační mediační služba (PMS) – pro osoby, kteří porušili zákon – pracovník má dohled, kontrolu – u lidí prvotrestaných, malých prohřešků, neúmyslných prohřešků Cílový klient • 3 – 26 let (školská zařízení, soukromá i stání) • děti a mládež s rizikem či s projevy PCH a negativními jevy v sociálním vývoji • jedincům propuštěným z ústavní výchovy (ÚV), ochranné výchovy (OV) při jejich integraci do společnosti Formy činnosti • poradenské, speciálně pedagogické, psychoterapeutické, výchovné • konzultační pomoc všem, kdo se o problematiku PCH zajímají • metodické vedení školských zařízení, ostatních poradenských pracovišť • podpora a metodické vedení integrovaných žáků s PCH • přímá preventivně výchovná péče ▫ forma ambulantní, stacionární (2 měs. 8-18:00), internátní – 2 měs. ▫ forma individuální, skupinová ▫ přímo práce s klientem ve středisku