CVIČENÍ 3_ 2019: Satelitní a radarová data Cílem je naučit se právně interpretovat satelitní a radarová data, připravit animace z obrazových dat, popsat základní vlastnosti družic a jejich přístrojů ve vztahu k pořizovaným datům. Úkol 1: satelitní data Meteosat – MSG 1. http://www.chmi.cz. Pomocí animace ukažte rozednění a stmívání, využijte data sestavená z kanálů VIS a IR (visible Infrared) 2. Poslední družicový snímek zobrazuje situaci z…….h a ……..min. 3. Oproti současné hodině ( nyní je …h a …..min) je snímek o ….min. starší 4. Snímky jsou zasílány každých……. minut 5. V současné době je na oblačno na těchto místech České republiky: …………………………………………………………………………. 6. Nahlédněte na stránky Slovenského hydrometeorologického ústavu – lze animovat ozáření Země Sluncem - 24 hodin, tj. den a noc na přivrácené části k družici http://www.shmu.sk 7. S pomoc skript Svatoňová, Lauermann vysvětlete význam zkratek VIS a IR ve vztahu k přístroji na družici a barevnosti dat. Úkol 2: satelitní data NOAA 1. Zobrazte http://www.chmi.cz data družice NOAA 2. Zjistěte, které z družic NOAA přelétávaly nad územím ČR dnes - den Vašeho zpracování protokolu., příp o den dříve. 3. Zobrazte data - barevnou syntézu dat RGB z kanálů 1, 2, 4. Kterými barvami jsou tato data „obarvena“? 4. Zobrazte min. jeden náhled dat při přeletu vybrané družice nad Evropou. Pod obrázek přesně popište družici, den, hodinu a odkaz na zdroj. 5. Podle skript Svatoňová, Lauermann zapište základní vlastnosti družic NOAA. Úkol 3 – radarová data: 1. Vyhledejte stránku http://www.chmi.cz a odkaz na radarová data 2. Prohlédněte si obrázek ukazující na radaru zachycené srážky. 3. Prší někde nad územím České republiky? Kde?........................................................... 4. Podívejte se na barevnou legendu vyjadřující intenzitu srážek. Jak silný je déšť? Udejte v mm/h………………………………………………………………………………….. 5. Přečtěte si upozornění týkající se určení správného času. Čas je třeba přepočítat – přičíst hodinu (v zimě) nebo dvě hodiny (v létě). Ze které hodiny a minuty dle našeho času je snímek, na který se díváte?............................ Zhodnoťte aktuálnost zobrazených dat. Porovnejte čas snímku s časem na hodinkách. Snímek zobrazuje situace před……… minutami. 6. Animace chodu srážek: nahrajte je a animaci spusťte. Sledujte chod srážek na animaci. Ze které světové strany srážky postupují?..................................................................... 7. http://radar.bourky.cz/, porovnejte náhledy 8. Zjistěte, kde jsou pozemní radary na území České republiky, které poskytují data. 9. Jaký je princip zaznamenání srážek radarovými daty? 10. Pro lepší názornost ve výuce: přepočítejte hodnoty v mm/h na počet listrů vody, které by napršely za hodinu na jeden čtvereční metr. Nápověda: např. pro 40 mm/h vypočítejte objem kvádru o podstavě 1m^2 a výšce 40 mm. Kolik je to desetilitrových kbelíků vody za hodinu vylitých na 1 m 2? A pozor na jednotkyJ.